Formació i Desenvolupament del Personal Docent

El CESIRE.aulatec, Aula de recursos de Tecnologia i el CESIRE.socials del Departament d'Educació, juntament amb el Museu Marítim de Barcelona, varen organitzar una sessió de treball amb el tema:

Els grans viatges
de Zheng He

Les expedicions marítimes a la Xina del S. XV, els seus
recursos pedagògics.
La tecnologia d'altres cultures.

Aquesta va ser una sessió amb places limitades per als docents de tecnologia i ciències socials, interessats en conèixer i informar-se dels recursos pedagògics i tallers preparats al voltant de l'exposició organitzada pel Museu Marítim de Barcelona.

Xina ha estat sempre un territori que ha despertat l'interès i la curiositat del món occidental. A través d'un viatge temporal, l'exposició Els grans viatges de Zheng He vol plasmar els grans contrastos culturals i tecnològics entre la civilització occidental i l'oriental, que van conviure en el temps i eren alhora, tant diferents i distants.

Presenta una panoràmica del desenvolupament cultural i tecnològic amb la dinastia Yuan. El tema central és els grans viatges per l'Índic i els mars del Sud fets per Zheng He, sota patronatge imperial, entre 1405 i 1433 que representen la culminació de l'expansió marítima xinesa entre els segle X i XV.

Durant els 7 viatges de Zheng He, una esquadra de prop de 30.000 homes, tripulant més de 200 enormes vaixells, va recórrer els principals ports de l'Índia i del SE d'Àsia en un circuit que anava des de Xina fins Java, Bengala, Ormuz i les costes africanes.

Xina va tenir una activitat marítima important des del segle XI fins a mitjans del segle XV. Els imponents vaixells xinesos, equipats amb brúixoles, timó fix, compartiments estancs i múltiples veles, navegaven per tot l'Índic i a la costa sudoest de Xina hi arribaven mercaders de totes les religions.

El material expositiu abasta una gran multiplicitat temàtica: peces de ceràmica xinesa, des de productes d'ús comercial a representacions religioses; objectes de bronze; instruments de navegació de l'època i cartografia i documents d'època medieval que ens mostren escenes de la navegació xinesa.

Aquesta sessió va donar a conèixer:

• Els recursos didàctics que pot oferir l'exposició.
  • La informació per donar i discutir estratègies actives per a la docència que aporta l'exposició.
  • Com orientar al professorat per fer ús d'aquests recursos pedagògics.
  • La informació, per organitzar i treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts.
  • La informació per del desenvolupament impressionant de la tecnologia d'altres cultures.
Lloc:
    MUSEU MARÍTIM
    Av. de les Drassanes s/n
Data:

Sessió:  17 de desembre de 2008

• 16.00 a 16.15 h    Recepció dels assistents i presentació de la sessió.
  • 16.15 a 17.30 h    Visita guiada per la comissaria a l'exposició.
  • 17.30 a 18.15 h    Presentació dels materials i propostes didàctiques. Col·loqui i cloenda de l'acte.
  • 18.15 a 19.00 h    Visita lliure a l'exposició.
          L'exposició durarà fins el 31.05.2009
Detalls de l'exposició

Document amb detalls d'una explotació minera (1637) Un  dels grans vaixells de la flota (1400)

Monedes de bronze (1400) Model de vaixell mostrant els compartiments estancs