Formació i Desenvolupament del Personal Docent

El cesire*.aulatec, Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb el Departament d'Electrònica de la Universitat de Barcelona, varen organitzar una sessió de treball i informació sobre:
Tallers d'Enginyeria Electrònica
i Tecnologia de la Informació
Diverteix-te amb l'electrònica

Aquesta va ser una sessió per als docents de tecnologia i de cicles formatius, interessats en conèixer i informar-se dels recursos pedagògics i tallers d'Enginyeria Electrònica i Tecnologia de la Informació que realitza el Departament d'Electrònica de la Universitat de Barcelona.

Va ser una activitat pràctica pensada per apropar els estudiants al coneixement del paper jugat per l'electrònica en el desenvolupament tecnològic de la societat actual i desvetllar vocacions per les enginyeries.

A més es disposa d'un taller avançat destinat a docents de tecnologia i de cicles formatius per ampliar els seus coneixements en la utilització d'equips electrònics de laboratori i trapassar-ho al seu alumnat.

L'estudi de les característiques electròniques d'objectes d'ús quotidià per als joves, la utilització de recursos habituals en laboratoris de recerca + desenvolupament + innovació (R+D+I) i unes activitats fortament interactives estan orientats a fomentar el seu l'interès per la ciència i la tecnologia.

Es realitzen quatre tallers:

• Taller 1 - Tecnologia i sostenibilitat energètica
    • L'objectiu d'aquest taller és, per una part, conèixer l'evolució de la tecnologia electrònica des del circuits amb components discrets fins al circuits integrats realitzats amb tecnologia microelectrònica, i per una altra mostrar les característiques i requeriments d'energia d'objectes d'ús quotidià (mòbil) i les possibilitats d'utilització de fonts d'energia alternatives pel seu funcionament.
  • Taller 2 - El món del mòbil
    • Està orientat a la divulgació del principis de funcionament del mòbil identificant els diferents circuits integrats de que consta, les funcions de cada circuit que permeten la transformació de sons en senyal electrònic, el seu processat, transmissió i recepció.
  • Taller 3 - Els sentits de l'automòbil
    • Aquest taller està orientat a la divulgació del paper cada vegada més present de l'electrònica en els automòbils aprofundint en el coneixement dels principis bàsics de diferents tipus de sensors utilitzats a la indústria de l'automòbil, manipulant circuits de control i utilitzant eines de software pel control d'aquests sensors incorporats a un prototipus dissenyat expressament per al taller.
  • Taller 4 - Laboratori virtual d'equips electrònics
    • Aquest taller està orientat a la formació dels docents de tecnologia i de cicles formatius en la utilització dels equips electrònics (oscil·loscopi, generador de funcions i analitzador d'espectres) mitjançant un paquet software format per un laboratori virtual, un tutorial d'utilització i uns guions de pràctiques que fomenten el maneig dels equips electrònics.
      La innovació docent d'aquest software es basa en que permet treballar amb els equips electrònics de forma simulada de la mateixa forma de com es treballaria a un laboratori amb equips reals, d'aquesta forma només amb un ordinador personal es pot treballar la capacitat d'utilització d'equips electrònics de laboratori.
      En aquest taller es facilita una eina de software per fomentar el treball amb equips electrònics de laboratori tant per als docents de tecnologia i de cicles formatius com per l'alumnat.
Aquests tallers permeten apropar als estudiants d' ESO i batxillerat i de cicles formatius a l'Enginyeria Electrònica.

Es pot veure la presentació que es va fer dels Tallers d'Enginyeria Electrònica i Tecnologia de la Informació (TEeTI) per part dels tecnics del Departament d'Electrònica de la Universitat de Barcelona.

En els nostres dies existeix una crisi important en l'àmbit de les enginyeries i de les ciències i el Departament d'Electrònica de la UB ha engegat aquesta iniciativa per tal d'apropar als adolescents aquestes disciplines, i a través dels Instituts incorporar-los a la seva activitat curricular.

Estan realitzats per monitors que son alumnes avançats d'enginyeries que poden dinatmitzar adequadament a l'alumnat participant, donant resposta no tant sols tècnica si no també d'orientació molt propera, per les vocacions tècniques.

Aquesta sessió va permetre conèixer:

• Els recursos didàctics que poden oferir els quatre tallers.
  • La informació per donar i discutir estratègies actives per a la docència que aporten aquests tallers.
  • Com orientar al professorat per fer ús d'aquests recursos pedagògics.
  • La informació sobre com organitzar i treballar la participació amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts.
  • Els continguts tècnics que es treballen als tallers i al Departament d'Electrònica.
  • La realització efectiva dels quatre tallers.
Lloc:

Facultat de Física