El cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Ensenyament, juntament amb Museu Marítim de Barcelona, en motiu del Centenari del naufragi del MRS Titanic, vam organitzar una sessió de treball amb el tema:
Iceberg a proa!
Aquesta va ser una sessió per als docents, interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu del Museu Marítim de Barcelona i del projecte “Iceberg a proa! en motiu del centenari del naufragi del RMS Titanic (+ info wikipedia).

Tecnologia i Mar un binomi indestriable. La tecnologia és imprescindible per conquerir el mitjà inhòspit, com es el mar. Des de temps remots l'enginy humà aplicat, ha permès viatjar i transportar mercaderies d'un lloc a un altre amb certa comoditat i velocitat.

La tecnologia aplicada al transport marítim ha evolucionat molt, ha tingut èxits i també fracassos que convé analitzar per treure bones conclusions educatives. Per aquest motiu, el cesire*.aulatec i el MMB en motiu del centenari del naufragi del RMS Titanic (+ info fundaciontitanic) i l'exposició commemorativa que es celebrarà al MMB d'aquest fet, organitzem una proposta d'activitats relacionades.

Es va presentar el projecte de l'activitat Iceberg a proa!”. Serà un conjunt d'activitats didàctiques al voltant del RMS Titanic, la tecnologia i la ciència aplicada a la navegació marítima, per tal de fer una trobada al final d'aquest curs escolar d'Escoles i  Instituts de tot Catalunya i presentar els treballs fets al llarg del curs 2011-2012 a les aules, per part de l'alumnat d'educació primària i secundària.

Els objectius i reptes a assolir seran marcats per cada centre, però cal tenir present que poden tocar moltes àrees de coneixement, com Tecnologia (Construcció d'un telègraf; elaboració d'un sextant; construcció d'un model a escala, característiques dels materials estructurals, motors, generació energia elèctrica...), Llengua Estrangera (Un lloc web o WebQuest amb els continguts i la història del vaixell, ... en llengua estrangera), Ciències Naturals (una demostració de l'efecte del fred en els cossos, i l'efecte de la hipotèrmia), Ciències Socials, (qui viatjava a bord del Titànic, i quines eren les seves condicions, en funció dels respectius estatus socials), o altres àrees relacionades (dibuixos, retallables, auques, etcètera.)

El final d'aquesta activitat “Iceberg a proa!”, es farà una presentació dels treballs fets a les aules i que servirà per ressaltar l'importància que te per tots nosaltres el mar i la tecnologia, que durant segles ha ajudat a fer possible, la conquesta del mar. Coincidirà amb l'exposició "Titànic The Exhibition" que durarà de març a setembre de 2012, l'exposició més gran sobre el Titànic en el centenari de la tragèdia.

Per tal de contrastar els vaixells impulsats per motors mecànics amb els motors eòlics, es va visitar el pailebot Santa Eulàlia per tal d'analitzar el seu potencial com recurs pedagògic. És una embarcació històrica del 1918 restaurada pel Museu Marítim de Barcelona seguint els criteris més estrictes en termes de protecció del patrimoni cultural. Amarrat actualment al Port Vell de Barcelona, el Santa Eulàlia ha esdevingut el vaixell insígnia del museu i és una part essencial d'un ampli ventall de programes educatius i activitats cíviques relacionades amb el mar Mediterrani.

La seva recuperació va ser un dels reptes més importants i difícils per al museu. Recuperar i restaurar una embarcació històrica, seguint els criteris més estrictes en termes de protecció del patrimoni cultural, era una tasca complexa. Aquesta operació havia de ser, també, un primer pas per a la recuperació del nostre valuós patrimoni flotant. Aquesta experiència fou la primera d'aquest tipus que s'emprengué a l'estat Espanyol.

En aquesta sessió es va aconseguir
      • Conèixer els recursos didàctics que ofereix el MMB.
      • Orientar al professorat per fer ús actiu d'aquests recursos presentats.
      • Conèixer els recursos didàctics que ofereix el pailebot Sant Eulàlia del MMB.
      • Informar del desenvolupament de l'activitat “Iceberg a proa!”
Es va realitzar
  • En dues parts
    • 1 Part:
        • Embarcament i navegació amb el pailebot Sant Eulàlia.
    • 2 Part:
        • Presentació al MMB del projecte "Iceberg a proa!"

Data: dimecres 5 i 19 d'octubre de 2011

Informació gràfica de la visita:

cesire* aulatec aula de recursos de tecnologia   Carrer de les Escoles, 5    Tel. 936 920 660  Fax. 935 808 878    08290 Cerdanyola del Vallès

Amb la col·laboració de l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya