Subdirecció General de
Formació Permanent i Recursos Pedagògics
El passat 16 de novembre de 2007 L'Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb Museu Marítim de Barcelona i Fundació Caixa Catalunya i l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya (APTC), vàrem realitzar una visita i una sessió de treball amb el tema: :

Atrapats al gel.

La llegendària expedició de Shackleton
a l'Antàrtida. Els seus recursos didàctics.

Va ser una sessió amb places limitades per als docents interessats en conèixer l'exposició i els seus recursos educatius preparats al seu entorn.

L'exposició documenta un dels episodis de supervivència més increïbles en la història de les expedicions: el viatge a l'Antàrtida de Sir Ernest Shackleton. A l'agost del 1914, dies abans de l'esclat de la Primera Guerra Mundial, el llegendari explorador i una tripulació de vint-i-set homes van salpar per afrontar un repte audaç: la travessia a peu del continent austral, amb els mitjans tecnològics d'aquell temps.

L'Antàrtida va ser el primer continent descobert per la camera fotogràfica. Conscient de la repercussió que havia tingut la documentació gràfica d'anteriors expedicions, Shackleton va fundar la companyia TransAntartic Film Syndicate Ltd., per finançar parcialment l'expedició amb la venda dels drets. Per això la tripulació de l' Endurance comptava amb el fotògraf australià Frank Hurley, que es va ocupar de documentar el viatge esforçadament i de manera exhaustiva.

Aquesta exposició reuneix per primera vegada la col·lecció més completa del material fotogràfic i cinematogràfic de Hurley. A les seves imatges, va saber copsar magistralment la bellesa i la força de l'impressionant món de gel que l'envoltava, la seva majestuositat, la terrible destrucció que patí el vaixell i l'heroica lluita diària de la tripulació per sobreviure –un miracle que va aconseguir, en gran mesura, gràcies a la capacitat de liderat i l'extraordinària fermesa de Shackleton, aprofitant els recursos tecnològics disponibles.

Paral·lelament l’exposició tracta de diversos temes científics relacionats amb l’Antàrtic i l’Any Polar Internacional. Inclou dispositius interactius sobre astronomia, navegació i les expedicions científiques a l’Antàrtic, així com animacions i àudiovisuals de contingut científic.

Més informació sobre l'exposició

Es va acabar la visita tècnica amb un visionat del documental
"Shackleton aventura antàrtica
a l'IMAX amb el sistema de projecció imax-omnimax
i està relacionat directament al tema de l'exposició i es un complement ideal.

En aquesta sessió vàrem poder

• Conèixer l'Antàrtida i les seves característiques a través de la història de Shackleton.
  • Rebre informació de l'influència de l’Antàrtic en el conjunt del planeta, des del punt de vista de la recerca científica i com a model per a la protecció del medi ambient.
  • Conèixer L'Antàrtida com un territori per a la recerca científica i lús de tecnologia com eines de supervivència.
  • Rebre informació sobre els tractats i iniciatives internacionals: tractat Antàrtic i Any Polar Internacional.
  • Conèixer com es la vida en un ambient extrem: alimentació, roba, salut...
  • Rebre orientació al professorat de l'àrea de tecnologia i ciències per fer ús d'aquest recurs pedagògic.
  • Organitzar i treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts, en especial sobre les relacions Ciència, Tecnologia i Societat.
    Museu Marítim de Barcelona
    Drassanes Reials de Barcelona
    Av. De les Drassanes s/n
Durada de l'exposició