Formació Permanent i Recursos Pedagògics

El passat dia 28 de març de 2007, un grup nombrós de docents interessats en conèixer l'exposició, vàrem realitzar una visita formativa a les instal·lacions del Museu Marítim de Barcelona, per participar a la sessió amb el tema:

LEONARDO, GENI CURIÓS.
Les activitats pedagògiques.

Aquesta era una visita organitzada per l'Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb Museu Marítim de Barcelona i l'Associació del Professorat de Tecnologia de catalunya (APTC).

Aquesta sessió va permetre conèixer, l'exposició i els recursos educatius que estan organitzats al seu voltant.
L'exposició es refereix a una de les obres més conegudes del gran mestre i artista del Renaixement, Leonardo da Vinci: el Codice Atlantico que és una important recopilació de dibuixos i projectes de Leonardo però molt poca gent coneix les originals curiositats que sobre la vida de Leonardo amaguen aquests fulls.

L'exposició relata la història i la riquesa dels seus continguts, la rellevància dels quals ens ajudarà a comprendre els anys en què la ciència moderna feia els seus primers passos; a comprendre, en part, la feina quotidiana en el taller i la vida de Leonardo.

Aquesta exposició, durant el propers mesos ens permetrà gaudir d'aquesta mostra en la que s'hi exhibeixen algunes de les làmines originals de la prestigiosa edició del Codice Atlantico conservada per l'Accademia dei Lincei i que va ser editada entre els anys 1894 i 1904.

Recull el treball intel·lectual que l'artista va realitzar entre els anys 1478 i 1519, entre les que hi trobem, per exemple, un projecte arquitectònic d'un palau de la família dels Medici a Florència i tot un recull de dibuixos i esquemes d'enginys o projectes de mecànica —un vaixell amb pales, una escafandre, una mena de paracaigudes— o nombroses pàgines dedicades a l'astronomia, a l'anatomia, a la física, a les matemàtiques, a la botànica o a la geografia.

L'exposició s'acompanya a més d'una selecció de rèpliques d'algunes de les màquines construïdes pel Museo Leonardiano di Vinci, basades en els dissenys que es troben en el Codice Atlantico i que constitueixen una part molt atractiva de la mostra.

També vam rebre informació de com organitzar i treballar les visites dels alumnes amb la caixa didàctica, preparada especialment per a l'exposició.

També s'han preparat diverses activitats dissenyades per l'exposició:

• Concurs de dibuix: Dissenya la teva màquina, per a infants i joves.
    • Termini de presentació 31 d'agost de 2007 a les 14h al MMB
      Premi: Viatge d'anada i tornada de Barcelona a Civitavecchia (Roma) pel guanyador/a i tres acompanyants a bord dels Grimaldi Ferries Prestige,
  • Cicle de conferències: Leonardo vist per....
  • Jocs de pistes sobre l'exposició.
  • Jornada científica: Leonardo i el pensament científic.

• Cicles de cinema sobre Leonardo, on destaca Rossellini e la scienza.
Els docents interessats poden comunicar amb:
Departament d'educació del Museu Marítim:
Tel.  93 342 99 26
crem.mmaritim@diba.cat
Servei de reserves:
Tel.  93 342 99 29
reserves.mmaritim@diba.cat
Disposa el museu de materials didàctics que estan en regim de préstec:
  • d'un sistema de caixes didàctiques, que us poden ser útils bé per preparar o aprofundir la visita al museu, bé per treballar aspectes del patrimoni marítim dels quals al museu no se'n guarden testimonis però que han estat de declarada importància en la història marítima, podeu consultar-ho.
  • arxivadors temàtics, carpetes que recullen diverses publicacions de caire divulgatiu i també dossiers realitzats pel propi centre al voltant de diferents temes d'interès, sempre enfocats des del punt de vista de la cultura marítima,

• podeu consultar-ho.
  • Es pot veure a tall d'exemple el contingut de la caixa didàctica de La Pesca
El Programa pedagògic inclou un recull les diferents propostes educatives destinades a l'alumnat. Això ha permès sumar esforços en la difusió de la cultura i el patrimoni marítim i fer una oferta molt més ampla no només en quantitat de propostes sinó, sobretot, en diversitat.
Podeu veure l'adreçat especialment per tecnologia.

Podeu consultar la pàgina del Museu Marítim de Barcelona

Si desitgeu més informació envieu un e-mail: aulatec@pie.xtec.es

Exposició temporal: 15 de març a 02 de setembre de 2007
Detalls gràfics de la visita