FUTBOLÍN
|
Aquest
treball es fruit del la pràctica realitzada al Curs de Qualificació
Pedagògica de la UPC realitzat el curs 2003/2004.
Em
pensat que, donat el seu interès, posar-lo a l'abast del professors
interessats en realitzar-lo amb els seus alumnes
També
disposem a l'Aula de recursos de tecnologia d'un vídeo amb detalls
constructius força interessants.
|
Descripció
i característiques del projecte
|
|
Data: NOVEMBRE 2003 |
|
RESUM DEL PROJECTE
APLICAT A LA FORMACIÓ DEL CURS DE QUALIFICACIÓ PEDAGÒGICA
DE LA UPC
|
|
Autors:
|
Lucia Hidalgo
lux_cis@hotmail.com El Prat del Llobregat
|
Josep Rius
riusclua@yahoo.es Gavà
|
Francisco Valera
fvalera@yahoo.es Granollers
|
Eva Domínguez
edobug@telefonica.net Barcelona
|
Sílvia Espel
silvia@emrn.upc.es Puig-Reig
|
Data: 17/11/2003
|
Nivell/cicle/crèdit:
3er. ESO
|
|
Temps aprox.: 10
hores
|
|
Objectiu del projecte |
|
-
Conèixer el funcionament
de diferents eines del taller de tecnologia a més de treballar amb
diferents materials, com ara la fusta i el plàstic.
|
|
Objectius curriculars
treballats |
|
-
Objectius generals:
(4) Analitzar el funcionament
d'instruments, aparells i processos de transformació o fabricació,
i descriure’n la utilitat.
(5) Utilitzar els processos
tecnològics en les seves realitzacions, projectant i construint
objectes senzills, elaborant la documentació
necessària i usant
la terminologia i simbologia normalitzades.
-
Objectius terminals:
(2) Representar i/o projectar
proporcionalment i a escala, l'alçat, la planta i el perfil d'un
objecte senzill.
(9) Ser creatiu en les tasques
de disseny, valorant la funcionalitat i l'ergonomia.
(18) Valorar la planificació
del treball en equip, col·laborant-hi activament i respectant l'aportació
dels altres membres de l'equip.
(19) Col·laborar
a mantenir en condicions adequades l'aula de tecnologia, el material propi
i el d'ús comú.
(20) Valorar l'ordre, la
polidesa, el rigor i la qualitat, tant del treball intel·lectual
com del manual.
(21) Valorar críticament
les condicions de treball i el compliment de les normes de seguretat laboral
i acostumar-se a aplicar-les de
(22) Calcular les mides d'un
objecte o un habitatge, tant a partir d'un dibuix a escala com amidant-lo.
(24) Confeccionar projectes
senzills referits a objectes, circuits, instal·lacions o processos.
(26) Identificar i utilitzar
eines, instruments, aparells i utillatges amb propietat, d'acord amb les
normes de seguretat.
(40) Identificar i seguir
les fases del procés tecnològic en les seves realitzacions.
|
|
|
Continguts desenvolupats |
|
-
Procediments:
1.1. Anàlisi, planificació
i construcció d'objectes senzills en el marc del procés tecnològic.
1.2. Realització
d'operacions de muntatge, seqüenciació de diferents operacions,
tria d'eines i instruments adients per a l'operació a
realitzar, mesura d'objectes
i muntatge de sistemes informàtics senzills.
1.3. Utilització d'instruments
de mesura de longitud, d'aparells de mesura elèctrics, d'eines,
d'aparells i màquines, d'estris de dibuix, i
d'ordinadors per a la creació
de documents, el disseny, el control i l'automatització.
2.4. Confeccions de plànols
a escala.
4.3. Elaboració de
memòries tècniques. Realització de projectes a partir
d'una necessitat: disseny, selecció i assaig de materials i
solucions constructives,
estudi econòmic, construcció i avaluació.
-
Fets, conceptes i sistemes conceptuals:
4.1. La simbologia.
4.2. La representació
de dibuixos a escala, les projeccions i l'acotació.
4.3. Les normes de seguretat
en el treball.
4.4. La normalització.
-
Valors, normes i actituds:
1.1. Respecte envers les
condicions de treball.
1.2. Correcció en
la utilització d'objectes, materials i mitjans tecnològics.
1.4. Ordre i polidesa en
el treball individual i en grup.
2.6. Consciència
de la importància de l'aportació del treball individual al
treball en grup.
|
|
Material necessari |
|
-
Bolígrafs i llapis: per
realitzar les marques als materials a l'hora de tallar-los
-
Fusta: estructura del camp,
jugadors
-
Plàstic (Poliestirè):
contenidor de pilotes, agafador de les varetes, topes de les varetes
-
Metall: varetes, cargols (femelles),
suports dintre dels forats.
-
Cinta aïllant: per delimitar
les porteries
-
Silicona: per enganxar els peus
del camp i per enganxar els recollidors de pilotes
-
Puntes: per unir les diferents
parts dels camps.
-
Cola blanca: per unir les diferents
parts dels camps.
-
Rotuladors: per pintar el camp.
-
Pintura: per pintar els laterals
del camp.
|
|
Equipament emprat |
|
-
Cinta mètrica:
-
per realitzar les mesures de
la fusta a tallar
|
-
Regle graduat d'acer inoxidable:
-
per realitzar les mesures del
plàstic a tallar
|
-
Escaire:
-
per realitzar les ratlles paral·leles
en el dibuix del recollidor de pilotes
|
-
Serra de mà:
-
per tallar la base del camps
-
per tallar els laterals del
camp
-
per tallar els jugadors
|
-
Cargol de banc:
-
per agafar les peces de fusta
mentre es tallen o es llimen
|
-
Serjants:
-
per poder unir els laterals
per foradar-los alhora
|
-
Llima de mitja canya:
-
per polir les fustes tallades
|
|
-
Punta de senyalar:
-
per poder tallar el plàstic
|
-
Plegadora:
-
per poder doblegar el plàstic
|
-
Goniòmetre:
-
per poder donar la forma desitjada
al plàstic tallat i escalfat
|
-
Martell de pena:
-
per introduir els suports dintre
dels forats de les varetes
-
per clavar les puntes d'unió
-
per buidar les porteries amb
un enformador
|
-
Enformador:
-
per poder buidar l'espai de
les porteries
|
-
Peu de rei:
-
per poder conèixer la
mida de les varetes i poder escollir la broca adient
|
-
Broques del nº 5 amb el
trepant de sobretaula:
-
per poder fer els forats on
introduir les varetes
-
per poder ficar els jugadors
a les varetes
|
-
Nivell:
-
per fer els forats dels jugadors
a la mateixa alçada
|
-
Alicates universals:
-
per poder apretar les femelles
que fan topall a les varetes i les que aguanten als jugadors
|
-
Tisores:
-
per fer algun tall inicial al
plàstic
-
per tallar la cinta aïllant
de les porteries
|
-
Termoencoladora:
-
per poder unir els recollidors
de pilotes al camp-
|
-
Pinzell:
-
per poder pintar els laterals
del camp
|
|
Descripció
del projecte, utilitat i/o funcionament |
|
-
Amb aquest projecte es poden
utilitzar diferents eines de l'aula de tecnologia, ja siguin eines de mesura,
com de tall, de perforació o per enganxar. També serveix
per veure amb quins materials es poden utilitzar aquestes eines, ja que
no utilitzarem la màquina plegadora per la fusta, ni utilitzarem
un xerrac per tallar plàstic.
|
|
Esquemes/dibuixos/fotos |
|
|
|
|
|
|
|
Valoració/conclusions/orientacions. |
|
-
En un principi vam considerar
que fer un futbolí era molt complicat. Una vegada es va fer un primer
dibuix del projecte vam començar a pensar que potser seria possible
la seva realització. A partir d'aquí vam haver de decidir
quins materials empraríem i quines eines necessitàvem. Teníem
molt clar que la fusta la tallaríem amb un xerrac, però quan
ens vam posar a fer-ho ens vam trobar que el xerrac feia malbé el
material i per tant vam haver de reconsiderar la eina amb la qual estàvem
treballant, és a dir, a partir de les dificultats que ens anàvem
trobant havíem d'anar modificant les idees inicials. Per exemple,
en cap moment ens vam aturar a pensar com enganxaríem les porteries
de plàstic a la fusta, d'aquesta manera vam haver de recórrer
a la termoencoladora.
-
Com a conclusió podríem
dir que ha sigut molt interessant poder realitzar un projecte en conjunt
a partir de treballs individuals, és a dir, vam repartir la feina
de manera que cada membre de l'equip en feia una part i finalment es va
fer la posada en comú. També ha sigut molt interessant el
fet de que cadascú va anar aportant idees, com per exemple pintar
el camp de joc o els voltants, d'aquesta manera ens hem trobat amb un resultat
final que en un principi cap de nosaltres vam arribar a imaginar.
-
Les orientacions que podríem
donar serien que potser uns alumnes de 3er. d’ESO sols no poden arribar
a realitzar el projecte complert, però potser sí que amb
una petita ajuda per part del professor es podria portar a terme. El que
sí s'ha de tenir en compte és que la part on s'han de dedicar
més esforços és al dibuix i mides de l'objecte, ja
que s'han de tenir molt clares coses com la mida de la pilota a l'hora
de calcular les porteries i la mida dels jugadors. Que els forats per passar
les varetes han d'estar a la mateixa distància per a que aquestes
no quedin torçades, etc.…
|
|
per
tornar a :
|
Índex
de treballs
|
|
|
|
|
|