Formació Permanent i Recursos Pedagògics

El passat 11 de juliol del 2007 l'Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb La Farga Palau de Ripoll que pertany a la xarxa de museus del Museu de la Ciència i de la tècnica de Catalunya, La Fundació Eduard Soler, i l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya (APTC), vàrem organitzar una sessió de treball amb el tema:

La Farga Palau de Ripoll. Present i futur.

Aquesta  va ser una sessió per als docents interessats en conèixer el programa educatiu, les instal·lacions, i el seu potencial com a recurs didàctic.

En aquesta visita es va veure com era i es treballava el ferro al segle XVII. Aquesta instal·lació va mantenir la seva activitat durant cinc segles.

És va fer un recorregut pels diferents processos de fabricació i tractament del ferro, mitjançant aquest sistema tant enginyós dissenyant per els nostres avantpassats.

Fins l'any 1978 va elaborar peces d'aram. Un o dos cops al mes s'encenia el forn i es fonia el metall que era ferralla de coure. La característica més singular són els dos martinets instal·lats, amb coixinets metàl·lics, mànec d'om i malls d'acer.

A partir de la visita guiada es van conèixer els diversos usos que va tenir aquesta instal·lació de forja, els enginyosos processos hidràulics que es realitzaven per tal de fer funcionar el forn, així com també l'energia hidràulica que movia els martinets. Es va veure com era realment les trompes d'aigua, que han caracteritzat aquest tipus de tecnologia.

La visita també va inclou una exposició d'oficis arrelats a la nostre terra, amb explicacions pels protagonistes. Oficis com el ferrer, el boter, l'escloper, ...l'ofici de la dona de pagès.

Oficis enrajolats exposa part de la col·lecció que té el Museu sobre ceràmica catalana
dels segles XVII i XVIII, centrada en les rajoles d'oficis que il·lustren l'activitat quotidiana
menestral de l'època.

Conté també altres objectes -pertanyents al fons del museu-, que hi són relacionats, així
com documentació gràfica que detalla el procés de manufactura i de decoració de les
rajoles, materials, iconografia, èpoques i estils, etc.

Ho complementa una selecció de testimonis, a través d'oficis, persones, imatges i indrets
prou coneguts.

També es va visitar les instal·lacions del centre tecnològic, d'investigació i formació de la Fundació Eduard Soler, que va permetre veure els nous processos d'aquest sector de la siderúrgia i la metal·lúrgia.

En aquesta sessió vàrem poder:

• Rebre informació sobre els seus serveis educatius i en especial sobre C.T.S.
  • Conèixer les seves instal·lacions i potencial educatiu.
  • Conèixer aquests recursos didàctics sobre el món del metall pel que fa a la fabricació i aplicació.
  • Veure màquines i sistemes amb un enginy extraordinari, fabricades a Catalunya.
  • Rebre orientació per al professorat de l'àrea de tecnologia per tal de fer-ne ús.
  • Veure com organitzar, preparar i poder treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts.
  • Rebre informació sobre possibles treballs amb alumnes i orientació professional.
  • Observar els actuals sistemes tecnològics per tal de valorar els canvis que han configurat aquest sector de la producció del metall.
Lloc de la visita:
Seu de la Farga Palau de Ripoll
Passeig de la Farga Catalana, 14-16
17500 Ripoll
Disposem:
A la Biblioteca de l'aula de recursos de tecnologia de documents i llibres per a consultar, sobre La Farga Catalana i La Fundació Eduard Soler.

Detalls gràfics de la visita

Llibre per a consultar

Carrer de les Escoles, 5 i 7