Subdirecció General de Formació i Desenvolupament del Personal Docent

Servei d'Innovació i Recerca Educativa

El CESIRE.aulatec, Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i l'Associació del Professorat de Tecnologia de catalunya (APTC), van organitzar una sessió de treball amb el tema:

El Tren de l'Ensenyament. La resposta tecnològica.
Programa educatiu i recursos didàctics sobre el transport ferroviari de muntanya.

Aquesta va ser una sessió per als docents interessats en conèixer el el programa educatiu i les instal·lacions com a recurs didàctic, preparat per els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, sobre les diferents tipus de transport per ferrocarril, ferrocarril de cremallera i ferrocarril per cable, per tal de donar resposta tecnològica a les peculiars necessitats de transport, atesa l'especial orografia del nostre país, especialment la muntanya de Montserrat.

En aquesta segona part de l'Itinerari 3 del programa pedagògic de FGC per al coneixement i el foment del transport públic, que s'anomena "La resposta tecnològica", es va visitar:

• El tren amb tracció tradicional de FGC de la línia Llobregat - Anoia.
    • A l'estació de Monistrol de Montserrat s'enllaçarà amb el cremallera.
  • El tren amb tracció de cremallera. Un transport públic atractiu, còmode, ràpid, segur.
    • El recorregut, que segueix el traçat de l'antic cremallera, té una longitud de més de 5 km i uneix l'estació de Monistrol de Montserrat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya amb el monestir.
    • Visita al museu temàtic sobre els ferrocarrils de grans pendents, on es podrà veure l'història, l'evolució i el funcionament d'aquest sistema de transport.
  • El tren amb tracció de cable.
    • Els funiculars de Montserrat, Sant Joan i Santa Cova.
    • Visita a la mostra sobre els funiculars, la seva història i la seva evolució fins a l'actualitat. Una interessant exposició sobre la història dels funiculars, amb tot un recorregut dels orígens d'aquest mitjà de transport per diversos països. L'exposició està situada a l'estació inferior de Santa Cova i ofereix tots els detalls sobre el funcionament d'un mitjà de transport històric a la muntanya de Montserrat.
Aquesta sessió pretén:
  • Informar sobre els seus serveis educatius i del programa educatiu en especial sobre C.T.S.
  • Conèixer les seves instal·lacions i potencial educatiu.
  • Conèixer aquests recursos didàctics sobre el món del ferrocarril.
  • Orientar al professorat de l'àrea de tecnologia com usar-lo.
  • Com organitzar, preparar per treballar les vistes amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts.
  • Informar sobre els dossiers i fitxes de treball amb alumnes.
  • Observar els diversos sistemes de transport i les solucions d'enginy aportades pels diversos sistemes que estan en funcionament, valorant les seves possibilitats educatives i orientadores de futur professional o de futurs estudis.
Lloc de la visita i de trobada:
Centre de transports de la muntanya de Montserrat. Subsòl Plaça España (Barcelona), vestíbul dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Línia Llobregat - Anoia, a l'estant d'informació del Ferrocarril de cremallera de Montserrat.
Data:

El dia 2 de juliol del 2008, amb horari de 09.00 a 20.00 distribuït d'aquesta manera:

• 09.00  Trobada al vestíbul dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Línia Llobregat - Anoia, a l'estant d'informació del Ferrocarril de
    • cremallera de Montserrat i lliurament de la documentació.
  • 09.36 Sortida puntualment amb tren línia R5 fins a l'estació de Monistrol de Montserrat, on s'enllaça amb el cremallera.
  • 10.45 Arribada a Monistrol Vila i visita al museu temàtic sobre els ferrocarrils de grans pendents.
  • 12.00 Pujada amb el tren - cremallera fins l'estació superior de Montserrat.
  • 12.40 Descens amb el funicular de la Santa Cova i visita a la mostra sobre els funiculars.
  • 14.10 Pujada amb el funicular de la Santa Cova
  • 14.30 Pausa per dinar
  • 16.40 Pujada amb el funicular de Sant Joan
  • 17.40 Descens amb el funicular de Sant Joan
  • 18.06 Baixada amb el tren - cremallera fins l'estació de Monistrol de Montserrat, on s'enllaça amb el tren línia R5 fins a Barcelona.
  • 20.00 Arribada Barcelona estació de Plaça Espanya i fi de les activitats.
Podeu veure l'informació general del cremallera,

• web del cremallera:
  • web dels funiculars:

Detalls gràfics de la visita

Per a qualsevol consulta podeu enviar un e-mail a:

cesire* aulatec
aula de recursos de tecnologia
Carrer de les Escoles, 5 i 7
Tel. 936 920 660  935 804 876