LA DEPURADORA D'AIGÜES RESIDUALS
I LA PLANTA DE COMPOSTATGE DE FANGS

Aquesta activitat es fa conjuntament amb l'empresa municipal d'Aigües de Manresa. S'explica el procés de depuració biològica de les aigües residuals, des de la claveguera fins a l'obtenció de compost per a fertilitzar sòls amb els fangs resultants. Per alumnes d'ESO es visita la Planta Depuradora de Sant Fruitós . Per als alumnes de batxillerat i Cicles Formatius es pot visitar la EDAR de Manresa i la Planta de Compostatge annexa.

La primera part de la visita segueix la "línia d'aigua": reixes, dessorrador-desgreixador, decantació primària, tractament biològic, decantació secundària i abocament al riu. A continuació seguim la "línia de fangs", que és el tractament dels fangs retirats de l'aigua en els decantadors i que consisteix en: espessiment, digestió anaeròbica, assecatge i compostatge. El que surt d'aquestes instal·lacions és aigua depurada i adob per a l'agricultura, per tant, és un bon exemple d'actuació correctora de l'impacte de l'activitat humana sobre el medi.

Per veure el cicle del consum de l'aigua des de la seva captació al riu fins que hi retorna un cop depurada, aconsellem el video "L'aigua, del riu al riu". També pot ser útil fer una visita virtual a la Depuradora de Manresa.

A més de la de Manresa, acompanyem grups d'alumnes a altres Plantes Depuradores de la comarca: Sallent-Artés, Sant Fruitós-Santpedor-Navarcles, Súria, Avinyó, Pont de Vilomara, Navàs i Cardona.

Podeu fer una visita virtual de les depuradores de Manresa, Sant Fruitós i El Pont de Vilomara, escollint la instal.lació que desitgeu veure.

Podeu veure també les presentacions en pdf de les tres depuradores: Manresa, Sant Fruitós i El Pont de Vilomara

• RECOMANACIONS: Portar roba adequada a l'època de l'any
  • MATERIAL DE TREBALL: Carpeta, fitxes de treball, llapis i goma
  • DURADA: La de Manresa, un matí complet. Les altres, de 2 a 3 hores.

Mostra EDARS de Manresa i Sant Fruitós en un mapa més gran.

Plànol per l'EDAR de Manresa.

CS

La Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia disposa d'uns altres espais amb oferta educativa pròpia, podeu visitar-los a:

-El centre de Visitants

-El Museu de la Tècnica