CICLE SUPERIOR HA ANAT A L'EXPOSICIÓ D'OBRES DEL JOAN MIRÓ

La mostra a la que han assistit tots els nens i les nenes de Cicle Superior compren una selecció de 25 escultures. La matèria té un paper rellevant en l'obra de Miró. Aquest interès, que s'evidencia en els seus primers objectes i en les escultures modelades, pren protagonisme en l'obra escultòrica dels anys seixanta i setanta.Algunes de les obres que s'exhibeixen permeten confrontar els elements reals, punt de partida de les peces, i el resultat definitiu en bronze. Així, les escultures, foses pel procediment de la cera perduda, ens mostren com Miró trasllada el seu univers pictòric a l'escultura, a través de l'acoblament d'objectes trobats.

Els objectes, procedents de la natura, de fabricació industrial o manufacturats, que l'artista col·lecciona en el seu taller durant anys, són el punt de partida per a la creació del que ell anomena "monstres vivents". Com si es treballés un collage, extreu aquests objectes senzills de la realitat i els combina i acobla, per donar vida als nous éssers.

Abans de començar la visita s'explica el procediment per arribar a la creació d'una obra, partint de diversos objectes.
Una vegada escoltada l'explicació, els mateixos nens i nenes creaven figures que els seus companys havien d'identificar.

Durant la visita es comentava el procés d'elaboració de l'obra i també d'on havia sorgit la idea.

Cadascuna de les escultures exposades respom a un procés creatiu, moltes vegades improvisat per part del genial artista.

Dels objectes acumulats al seu estudi en Miró arribava a fer-ne una escultura en bronze.
La curiositat d'aquesta escultura ve donada per la font d'inspiració. En Miró va arribar a fer una "dona" a partir del tovalló que li van posar a taula.
A partir d'ajuntar i combinar diversos objectes, l'artista feia l'escultura en fang. A continuació es feia un motlle en guix, aquest motlle s'omplia de cera. L'escultura feta en cera es cobria de ciment i per un forat s'emplenava amb el bronze liquat, quan aquest solidificava ja només quedava fer els últims retocs de forma manual.
El gall és l'única escultura de bronze que està pintada de negre (el no color).
Amb un plat, un tros de fusta i un tros de ferro... aconseguim una lluna vista per la finestra.
Aquí podem veure el abans i el després.
Són dones. Estan creades a partir de recipients que poden contenir (pilota, llauna,...), la comparació està en què la dona pot contenir (quan està embarassada).
És la representació de la dona mediterrània, amb els peus ben plantats al terra, el blau del mar, la cara fa referència al sol i al final del pal vermell hi ha l'ocell com a símbol de llibertat i en aquest cas de llibertat de pensament.
Per consultar el catàleg del Departament de Cultura

Un petit vídeo de la visita

A CS