Presentació
i organització
Aquest curs hem estat seleccionats per formar part del Pla d'impuls de
la lectura que està dins el Pla Nacional de Lectura del Govern
de la Generalitat. L'ensenyament de la competència lectora des
de totes les àrees del currículum per aconseguir èxit
escolar.
Un dels objectius estratègics del Pla de Govern és millorar
l'èxit escolar mitjançant el desenvolupament de la competència
lectora, entesa com la capacitat de comprendre i utilitzar textos de tota
mena, reflexionar-hi i implicar-se en la seva lectura per assolir els
objectius propis, desenvolupar el coneixement i totes les potencialitats
personals que faran possible participar
de manera conscient, crítica, responsable i cívica en una
societat democràtica
El Pla té
diversos eixos d'actuació, entre els quals hi ha:
- L'Impuls de la lectura en l'àmbit educatiu
- L'increment de la lectura a les biblioteques
- L'enfortiment del sector editorial i llibreter
- L'augment de la presència del llibre i de la lectura a la societat
- Una major visibilitat de la figura de l'autor
Hem d'entendre la lectura com a eina d'aprenentatge , com a estratègia
transversal i sistemàtica per a la millora del rendiment escolar,
i per al foment de l'hàbit lector i del plaer de llegir
per gaudir i créixer
En l'etapa de l'educació primària trobem les següents
competències relacionades amb la lectura i l'hàbit lector:
COMPETÈNCIA 1: Llegir amb fluïdesa per comprendre textos
de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars
en diferents formats i suports.
COMPETÈNCIA 2: Aplicar estratègies de comprensió
per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d'acord
amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de lectura.
COMPETÈNCIA 3: Utilitzar, per comprendre un text, l'estructura
i el format de cada gènere textual i el component semàntic
de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més
habituals.
COMPETÈNCIA 4: Aplicar estratègies de cerca i gestió
de la informació per adquirir coneixement propi.
COMPETÈNCIA 11: Llegir fragments i obres i conèixer alguns
autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana
i universals.
Per aquest motiu
cada dia de 9 a 9'30 els nens i les nenes de primària quan entrin
a les aules faran mitja hora de lectura.