Línia metodològica de l'Escola Cèlia Artiga

Entenem que els nens en el seu desenvolupament passen per una sèrie d'estadis en els quals solen presentar una sèrie de característiques físiques i psicològiques relativament semblants.Aquests estadis poden no coincidir amb l'edat cronològica.

La maduració té lloc al llarg de la vida del nen en un procés d'interacció amb la realitat material i social que l'envolta, és a dir, depèn de les persones amb les que conviu, del tipus d'activitat que realitza i del tipus d'ensenyament que rep.

L'Escola es defineix en la línia de l'escola activa i entén que:Encara que a un cert nivell l'activitat del nen suposa la manipulació d'objectes, a un altre nivell l'activitat més autèntica d'investigació es desplega en el pla de la reflexió, de l'abstracció i de la manipulació verbal.

La metodologia activa porta a una educació de l'autodisciplina i de l'esforç individual i el treball en equip. Entenem que cal dedicar una part de
l'horari lectiu al treball individual per arribar a les veritables dificultats dels alumnes i oferir a cadascun l'atenció adequada, és a dir, ajudar a solucionar les dificultats abans que esdevinguin un problema: "prevenció abans que reeducació" i aquesta cal que sigui efectiva.

Pensem també que no s'ha de deixar de banda el treball en equip, ja que és essencial en el procés de sociabilització del nen i en la formació de la seva personalitat.

- Les matèries s'han de presentar en forma assimilable a l'estructura mental dels nens i a les diferents fases del seu desenvolupament. Una metodologia inductiva i globalitzadora és fonamental en els primers anys d'escolarització. La major part de les coses a aprendre poden ser elaborades des del cas concret i particular fins, progressivament, arribar a la llei general.

El nen és un ésser actiu, l'acció del qual arriba al seu punt més alt si s'aconsegueix suscitar els mòbils autònoms de la seva activitat: l'interès i la necessitat.

- La intel·ligència no ha de treballar sobre els coneixements ja preparats des de fora: es potenciarà la iniciativa i la creativitat dels nens i en tot cas es suggerirà el camí per arribar a la solució, i així aconseguir uns aprenentatges significatius.

- L'Escola ha d'estar vinculada a la comunitat com a font d'objectius, continguts i metodologia i hi haurà un contacte permanent: sortides, excursions, colònies, ...

Així doncs, les opcions metodològiques que emprem queden definides en les concrecions següents:

• VIVENCIAL: ja que parteix de la vivència dels nens i nenes per elaborar experiències.
• ACTIVA: els jocs, les vivències i els treballs o “rutines” són el mitjà per aprendre.
• ADAPTADA: a l’entorn dels alumnes, cosa que possibilita l’experimentació de les vivències.
• GLOBAL: perquè els diferents i progressius àmbits d’experiència van adreçats a aconseguir aprenentatges globals (vivències integrades) tenint en compte el desenvolupament harmònic dels alumnes.
• INDIVIDUALITZADA: ja que permet una progressió d’aprenentatge segons el ritme evolutiu, diferenciat i integral de cada un dels alumnes.
• SOCIALITZADA: els avantatges del treball en comú en aquesta etapa evolutiva afavoreixen l’assoliment d’actituds de col·laboració, respecte, reciprocitat, etc.
• MOTIVADORA: que engresqui a l’activitat i a la participació.
• OBSERVACIONAL: que cultivi l’observació com un mitjà prioritari d’informació.
• INNOVADORA: que impulsi l’expressió personal i la creativitat.
• CONVIVENCIAL: que aprofiti l’aprenentatge cooperatiu i generi hàbits d’ajut, reciprocitat i solidaritat.

Per tal de dur a terme aquesta línia metodològica de manera coherent, els mestres:
- S'estructuraran en equips de cicles on desenvoluparan el PCC específic de cada cicle (mirant, sobretot, que hi hagi continuïtat escolar).
- Han de fer un plantejament rigorós i diferenciat del seu treball.
- Necessiten una formació precisa tant en qüestió de matèries com de coneixements psicopedagògics.
- Seran capaços de realitzar una autocrítica de la seva activitat i d'acceptar la dels altres.
- Potenciaran les iniciatives dels alumnes i la seva personalitat.
- Faran de dinamitzadors de l’autoaprenentatge de l’alumne.
- Assumiran l'organització i realització de les sortides i excursions programades dins del pla anual, i cada any faran una estada en una casa de colònies. Aquesta activitat es relaciona amb el PCC de les diverses matèries i potencia la relació entre els propis alumnes i amb el mestre.
- Han de treballar en equip i estar oberts al diàleg i a l'intercanvi professional.
- Han de tenir una actitud integradora de les possibles deficiències o diferències individuals dels alumnes