Motiu :
Dins la pràctica docent un dels recursos que té el mestre és el de fer
a l’alumne fora de la classe. Sol passar quan un alumne no té ganes d’ aprendre
i a més està impedint als altres que aprenguin. És un recurs del qual no es pot
abusar per diverses raons. D’entrada hi pot haver alumnes que si sovintegen el
passadís arribin a fer-ne una extensió de la seva aula i continuïn fent
activitats que molesten tota la seva planta o tot l’edifici. En segon lloc,
diria que està mal vist que un mestre expulsi massa alumnes; dóna la impressió
que se’ls priva d’aprendre.
A classe d’educació física també ens trobem alumnes sense ganes de
participar i/o amb ganes d’embolicar la troca. En aquest context ens és difícil
enviar alumnes al “passadís”. Normalment si estem al pati o en un gimnàs només
ens caldrà enviar els alumnes a la vora, “a la banqueta”.
Quan enviem a un alumne a la banqueta, el privem d’aprendre?
Proposta: “la banqueta també és pedagògica”
1-
Convé aclarir que a la classe d’educació
física: |
·
No
cal estar jugant tota l’hora; hi ha moments per al silenci i moments per al
moviment, moments per a aprendre jugant i moments per a aprendre mirant. |
·
Quan
un alumne no està fent l’activitat que li pertoca en aquell moment,està fent
una tria lliure, està prenent una opció. El mestre, quan aparta un alumne
d’una activitat que no vol fer, o que la bloqueja, o fa de mala gana, o de
forma perillosa, o impedeix als altres d’avançar, està “també prenent una
opció”. No li està dient a l’alumne que no vol que aprengui, sinó “aprèn des d’un altre lloc, pel teu bé i
pel dels altres”. |
·
És
molt important que els pares entenguin aquest plantejament, ja que sol fer
“mal d’ulls” veure un alumne a la banqueta del pati, amb cara de pomes agres
i separat de la resta dels companys. A vegades als pares els costa d’entendre
i pregunten “Per què el meu fill no
juga?”, o, en el millor dels casos “Què
li ha passat?” o el més inquisitiu “Què
ha fet?” |
·
És
important donar la idea de la banqueta com a lloc des del qual l’alumne reflexiona, mira, pensa, i
aprèn, més que un lloc de càstig. |
2-
En quins casos és justificat enviar un
alumne a la banqueta? |
·
Quan
un alumne fa trampes de manera repetitiva : “hauries
d’estar una estona mirant com juguen els altres, perquè hi ha alguna norma
que encara no acabes d’entendre.” |
·
Quan
un alumne juga de forma perillosa: “hauries
de mirar com s’ha de jugar, perquè tal com ho fas et pots fer mal o faràs mal
als altres”. |
·
Quan
dos alumnes entren en conflicte:
“ hauríeu d’anar a la banqueta i
intentar solucionar el vostre problema. Quan creieu que esteu en condicions
de tornar a jugar, demaneu permís i entreu”. |
·
Quan
un alumne està visiblement excitat i li és difícil tenir atenció: “Mira,hauries d’anar a la banqueta un
moment, i quan estiguis més calmat i en condicions de jugar/ d’ escoltar...
tornes”. |
En tots els casos es tracta de presentar a l’alumne la seva actitud,
que la miri de front, i que pugui reconèixer que no és la millor forma
d’actuar en aquell moment. |
RETORN A L’INICI