NOTES FINALS

 

En no ser aquest un treball d’investigació que parteix d’una hipòtesi per a demostrar quelcom, no és necessari cap apartat de conclusions. Les propostes presentades aquí són el resultat del recull d’activitats i observacions fetes al llarg de vint-i-cinc anys de docència, deu de les quals específicament dins l’educació física. Hi ha també molts exercicis i reflexions que han sorgit durant aquest curs. El fet de tenir la llicència d’estudis a mitja jornada m’ha permès llegir abundant bibliografia i portar activitats a la pràctica.  Podria haver inclòs molts més apartats, però he preferit centrar-me en els que tinc més clars; temps hi haurà perquè algun altre mestre d’educació física aprofundeixi allà on jo solament hi estic de passada.

 

Espero que aquest treball sigui una eina de consulta per a mestres, estudiants de Magisteri, i en general per a gent interessada en l’educació. Aquesta web s’anirà renovant en la mesura de les meves possibilitats. Per això el darrer apartat de la web és el “contactem”.   Si creus que tens quelcom a dir respecte a les idees del treball o  les activitats proposades, no dubtis.

 

Un treball d’aquesta mena és forçosament incomplet. Per això el següent apartat fa propostes d’estudis, molts dels quals  probablement de llarga durada, per a comprovar si malgrat les activitats i les propostes les actituds referides als valors  que pretenem ensenyar “arrelen o s’els emporta el vent”.

 

 

QUÈ QUEDA PER FER, PER ESTUDIAR ?

Aquest treball pretén ser només  una pinzellada general sobre com es poden treballar els valors dins la classe d’educació física. Queda, però, una feina molt més llarga: portar-ho a la pràctica, i una altra més feixuga: avaluar-ne els resultats.

  Moltes propostes  són realment difícils d’avaluar, molt a llarg termini; hi ha variables que no podrem controlar fàcilment, tot i això, apunto algunes idees que algú podrà recollir i que poden ser objecte de futures llicències d’estudis o investigacions.  Les resumeixo en el següent quadre, amb les indicacions que fan referència al treball per tal de poder-les localitzar més fàcilment.

 

 

DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA.

BLOC,   DE PROPOSTA

IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA

Donar importància a la postura corporal durant les explicacions com a valor físic i factor que ajuda a mantenir l’atenció i la participació

 

Bloc 1, apartat 1.1

-Constatar la validesa de la hipòtesi que la bona postura física incideix en l’atenció i participació.

-Avaluació per part d’observadors externs per a comparar  sessions amb grups control i grups que hagin rebut entrenament en tenir una bona postura.

 

Gestionar les pors

Bloc 1, apartat

1.2    

- Quines són les pors dels alumnes dins l’escola?

- Quins exercicis  fan por als nens/es a classe d’educació física?

- Què fa por als nens i nenes a classe d’educació física?  Què els angoixa? Quin % d’alumnes sol estar amb un cert nivell d’angoixa durant la classe d’educació física?

- Com reaccionen els mestres d’educació física davant la por de l’alumne?

 

 

Aprendre a relaxar-se

Bloc 1, apartat 1.3

-Es practica la  relaxació a classe d’educació física? Com i quan?

-Està sistematitzada, o es practica una mica a l’atzar?  S’avalua?

 

Codis de comportament  quan expressem sentiments

Bloc 1, apartat 1.4

-S’estableixen codis de comportament sobre la forma d’expressar-nos durant les sessions? 

- Es permet expressar-se durant la sessió, o es prioritza l’activitat?

 

 

 

DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA.

BLOC,   DE PROPOSTA

 

IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA

 

Evitar que la tria de companys per a fer equips la facin els alumnes.

 

Bloc 2, apartat 2.1

-De quines formes es fan els equips durant les sessions?  Hi intervé el mestre directament, a mitges, o  delega la tasca als alumnes?  Els alumnes solen estar d’acord amb la forma de “triar”?

- Si es porten a  terme les propostes de millora suggerides, es pot avaluar  comparant grups de control  amb grups entrenats a triar sense marginar.

 

Proposar exercicis per a integrar alumnes amb diferents nivells d’habilitat

Bloc 2, apartat 2.3

-Proposar el “futbol a  4 zones”. Mirar el nivell de participació en el futbol d’alumnes de diferents centres abans i després de treballar l’activitat. Fer comparació amb grups de  control.

- El mateix respecte al “Passa i trepitja”.

 

Treball per parelles.

Canvis de parella

Bloc 2 , apartats

2.4 i 2.5    

-Fer un estudi de les activitats en parella que hi ha als llibres. Portar-les a la pràctica en diferents centres i estudiar els perills, problemes, les variants que vagin sorgint a mesura que avanci l’estudi.

-Anàlisi de què passa en els canvis de parella. Com pot canviar el sociograma de la classe a partir de canviar algunes consignes sobre la formació i el canvi de parelles durant les activitats. 

 

Control de la força

Bloc 2, apartat 2.6

-Anàlisi de les activitats de “jocs de força”, de “lluita i oposició” proposades en llibres. Recull de problemes, perills, variants... que sorgeixen.

 

Resolució de conflictes

L’assertivitat

Bloc 2, apartats 2.7 i 2.15

-S’ha parlat molt de la resolució de conflictes a l’aula, però s’han estudiat els conflictes a les sessions d’educació física? Per què sorgeixen? Quins factors els desencadenen? Com gestionar-los? Com aprofitar el conflicte per a créixer?  Es treballa l’assertivitat?

-Estudi de diferents variables que provoquen conflictes o els resolen a partir de la comparació de grups control amb grups que hagin estat entrenats.

Saber saludar.

“Som rivals, no enemics”

Bloc 2, apartat 2.9

-Hipòtesi: el fet de saludar-se disminueix  el nivell de conflictes en un grup. Es pot fer un estudi comparatiu entre l’abans i el després de diferents grups, i comparar-los amb grups de control.

Saber jutjar i ser jutjat.

La crítica positiva

 

 

 

 

Bloc 2, apartat 2.12

-Hipòtesi: el fet de jutjar i ser jutjat de forma sistemàtica pels companys, controlant la forma de fer-ho, disminueix  el nivell de conflictes en un grup i augmenta el sentit de la responsabilitat i l’autoestima. Seria interessant un estudi comparatiu de l’evolució de diferents grups, i comparar-los amb grups de control.

Afavorir el contacte

Bloc2, apartat 2.16

-Anàlisi del nivell de contacte tolerat en diferents cursos i tipologies de centres i/o alumnat. Anàlisi del paper del docent, pares i mares i societat en general.

- Recull, posada en pràctica i anàlisi d’activitats que promouen un cert nivell  de contacte.

- Estudi comparatiu de diferents grups  amb més o menys contacte i relació que aquest fet té amb el clima de la classe, l’estress, el nivell d’ensenyament-aprenentatge...

 

Desemmascarar la violència

 

Bloc 2, apartat 2.19

- Estudi de la violència a l’escola :Quines situacions provoquen habitualment violència dins l’escola? Com actua el mestre? Quin paper hi tenen els companys/es? Quines factors fan augmentar el nivell de violència (manca d’espai, soroll, manca d’autoritat del mestre, estil d’ensenyament...) Quines solucions hi ha?

- Els jocs de lluita i oposició: els coneixen els mestres d’educació física? Què els motiva /o impedeix de realitzar-los? Quina és l’opinió del sector pares al respecte? I del sector docent? Com fer front a l’allau de violència esportiva ?

 

 

 

 

 

DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA.

BLOC,   DE PROPOSTA

IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA

Les activitats a la natura

Bloc 3, apartat 3.2    

Recull d’activitats a la natura que es porten a terme a l’escola Primària dins l’àrea d’educació física. Anàlisi del què es fa, com es fa i a quin moment de l’etapa escolar.  Anàlisi dels possibles problemes, perills, solucions, i dels aspectes legals relacionats amb aquestes activitats. 

 

Gimnàstica o Educació física ?

Bloc 4, apartat 4.1

Possible treball estadístic: com anomenen la matèria els alumnes, els pares i mares, els docents i els professors/es d’educació física?  Segurament el repartiment dels “formatgets” estadístics seria ben diferent.

Relativitzar els resultats

 

Processos i resultats.

Bloc 4, apartats 4.2

I 4.3

-Quin % d’activitats de les sessions es poden catalogar de “competitives”?

- Quin és el paper del mestre en la percepció competitiva o cooperativa de l’activitat per part de l’alumne?

- Comparació de la resposta davant d’un resultat advers de grups  classe entrenats amb grups control.

La banqueta també és pedagògica

Bloc 4, apartat 4.7

-Quantes vegades durant la sessió un alumne és apartat de l’activitat per raons de comportament?

- Quines són les raons que fonamenten aquesta forma d’actuar?

- És efectiva?  Es educativa ? Com la viu l’alumne?  Com els pares i mares?

La multiculturalitat

 

 

Bloc 4, apartat 4.8

-Els docents creuen que hi ha un transfons racial en molts conflictes que apareixen durant la sessió?

-De quina forma s’entomen els problemes racials durant les sessions?

- Es proposen jocs de diferents parts del món?  Se’n parla?

 

La llista podria ser més llarga. No he donat idees d’estudi sobre temes com el sexisme, la cooperació i el joc cooperatiu i la prevenció de riscos  perquè em consta que ja s’han fet molts estudis al respecte.

 Queda, doncs, que uns centenars o milers de mestres d’educació física creiem en els valors i cerquem, inventem propostes, i les portem a la pràctica.

Queda també que unes algunes desenes de professionals, forçosament més teòrics, en facin estudis  sobre la seva validesa i descobreixin els factors que fan decantar la balança per fer que una proposta ens porti als resultats que esperem.

 

 

  En el món dels valors, l’èxit o fracàs  de la relació de la persona  amb ella, amb els altres i l’entorn depèn de molts d’actors (alumne, germans, amics, pares i mares, docents), d’un escenari  amb diferents decorats (casa, escola, carrer), i del factor sort. La nostra aportació com a mestres d’educació física durant unes hores a la setmana és ben minsa, però important.

 

 

“Una sola pedreta  pot destruïr un engranatge; una sola gota d’oli el pot fer rodar”

 

 

RETORN A L’INICI