En no ser aquest un treball
d’investigació que parteix d’una hipòtesi per a demostrar quelcom, no és
necessari cap apartat de conclusions. Les propostes presentades aquí són el resultat
del recull d’activitats i observacions fetes al llarg de vint-i-cinc anys de
docència, deu de les quals específicament dins l’educació física. Hi ha també
molts exercicis i reflexions que han sorgit durant aquest curs. El fet de tenir
la llicència d’estudis a mitja jornada m’ha permès llegir abundant bibliografia
i portar activitats a la pràctica.
Podria haver inclòs molts més apartats, però he preferit centrar-me en
els que tinc més clars; temps hi haurà perquè algun altre mestre d’educació
física aprofundeixi allà on jo solament hi estic de passada.
Espero que aquest treball
sigui una eina de consulta per a mestres, estudiants de Magisteri, i en general
per a gent interessada en l’educació. Aquesta web s’anirà renovant en la mesura
de les meves possibilitats. Per això el darrer apartat de la web és el “contactem”.
Si creus que tens quelcom a dir respecte a les idees del treball o les activitats proposades, no dubtis.
Un treball d’aquesta mena és
forçosament incomplet. Per això el següent apartat fa propostes d’estudis,
molts dels quals probablement de llarga
durada, per a comprovar si malgrat les activitats i les propostes les actituds
referides als valors que pretenem
ensenyar “arrelen o s’els emporta el vent”.
Aquest treball pretén ser
només una pinzellada general sobre com
es poden treballar els valors dins la classe d’educació física. Queda, però,
una feina molt més llarga: portar-ho a la pràctica, i una altra més feixuga:
avaluar-ne els resultats.
Moltes propostes són realment difícils d’avaluar, molt a llarg
termini; hi ha variables que no podrem controlar fàcilment, tot i això, apunto
algunes idees que algú podrà recollir i que poden ser objecte de futures
llicències d’estudis o investigacions.
Les resumeixo en el següent quadre, amb les indicacions que fan
referència al treball per tal de poder-les localitzar més fàcilment.
DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA. |
BLOC, Nº
DE PROPOSTA |
IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA |
Donar importància a la postura corporal durant les explicacions com a
valor físic i factor que ajuda a mantenir l’atenció i la participació |
Bloc 1, apartat 1.1 |
-Constatar la validesa de la hipòtesi que la bona postura física incideix
en l’atenció i participació. -Avaluació per part d’observadors externs per a comparar sessions amb grups control i grups que
hagin rebut entrenament en tenir una bona postura. |
Gestionar les pors |
Bloc 1, apartat 1.2 |
- Quines són les pors dels alumnes dins l’escola? - Quins exercicis fan por als
nens/es a classe d’educació física? - Què fa por als nens i nenes a classe d’educació física? Què els angoixa? Quin % d’alumnes sol estar
amb un cert nivell d’angoixa durant la classe d’educació física? - Com reaccionen els mestres d’educació física davant la por de l’alumne? |
Aprendre a relaxar-se |
Bloc 1, apartat 1.3 |
-Es practica la relaxació a classe
d’educació física? Com i quan? -Està sistematitzada, o es practica una mica a l’atzar? S’avalua? |
Codis de comportament quan
expressem sentiments |
Bloc 1, apartat 1.4 |
-S’estableixen codis de comportament sobre la forma d’expressar-nos
durant les sessions? - Es permet expressar-se durant la sessió, o es prioritza l’activitat? |
DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA. |
BLOC, Nº
DE PROPOSTA |
IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA |
Evitar que la tria de companys per a fer equips la facin els alumnes. |
Bloc 2, apartat 2.1 |
-De quines formes es fan els equips durant les sessions? Hi intervé el mestre directament, a mitges,
o delega la tasca als alumnes? Els alumnes solen estar d’acord amb la
forma de “triar”? - Si es porten a terme les
propostes de millora suggerides, es pot avaluar comparant grups de control amb grups entrenats a triar sense marginar. |
Proposar exercicis per a integrar alumnes amb diferents nivells
d’habilitat |
Bloc 2, apartat 2.3 |
-Proposar el “futbol a 4 zones”.
Mirar el nivell de participació en el futbol d’alumnes de diferents centres
abans i després de treballar l’activitat. Fer comparació amb grups de control. - El mateix respecte al “Passa i trepitja”. |
Treball per parelles. Canvis de parella |
Bloc 2 , apartats 2.4 i 2.5 |
-Fer un estudi de les activitats en parella que hi ha als llibres.
Portar-les a la pràctica en diferents centres i estudiar els perills,
problemes, les variants que vagin sorgint a mesura que avanci l’estudi. -Anàlisi de què passa en els canvis de parella. Com pot canviar el
sociograma de la classe a partir de canviar algunes consignes sobre la
formació i el canvi de parelles durant les activitats. |
Control de la força |
Bloc 2, apartat 2.6 |
-Anàlisi de les activitats de “jocs de força”, de “lluita i oposició”
proposades en llibres. Recull de problemes, perills, variants... que
sorgeixen. |
Resolució de conflictes L’assertivitat |
Bloc 2, apartats 2.7 i 2.15 |
-S’ha parlat molt de la resolució de conflictes a l’aula, però s’han
estudiat els conflictes a les sessions d’educació física? Per què sorgeixen? Quins
factors els desencadenen? Com gestionar-los? Com aprofitar el conflicte per a
créixer? Es treballa l’assertivitat? -Estudi de diferents variables que provoquen conflictes o els resolen a
partir de la comparació de grups control amb grups que hagin estat entrenats. |
Saber saludar. “Som rivals, no enemics” |
Bloc 2, apartat 2.9 |
-Hipòtesi: el fet de saludar-se disminueix el nivell de conflictes en un grup. Es pot
fer un estudi comparatiu entre l’abans i el després
de diferents grups, i comparar-los amb grups de control. |
Saber jutjar i ser jutjat. La crítica positiva |
Bloc 2, apartat 2.12 |
-Hipòtesi: el fet de jutjar i ser jutjat de forma sistemàtica pels
companys, controlant la forma de fer-ho, disminueix el nivell de conflictes en un grup i
augmenta el sentit de la responsabilitat i l’autoestima. Seria interessant un
estudi comparatiu de l’evolució de diferents grups, i comparar-los amb grups
de control. |
Afavorir el contacte |
Bloc2, apartat 2.16 |
-Anàlisi del nivell de contacte tolerat en diferents cursos i tipologies
de centres i/o alumnat. Anàlisi del paper del docent, pares i mares i
societat en general. - Recull, posada en pràctica i anàlisi d’activitats que promouen un cert
nivell de contacte. - Estudi comparatiu de diferents grups
amb més o menys contacte i relació que aquest fet té amb el clima de
la classe, l’estress, el nivell d’ensenyament-aprenentatge... |
Desemmascarar la violència |
Bloc 2, apartat 2.19 |
- Estudi de la violència a l’escola :Quines situacions provoquen
habitualment violència dins l’escola? Com actua el mestre? Quin paper hi
tenen els companys/es? Quines factors fan augmentar el nivell de violència
(manca d’espai, soroll, manca d’autoritat del mestre, estil d’ensenyament...)
Quines solucions hi ha? - Els jocs de lluita i oposició: els coneixen els mestres d’educació
física? Què els motiva /o impedeix de realitzar-los? Quina és l’opinió del
sector pares al respecte? I del sector docent? Com fer front a l’allau de violència
esportiva ? |
DESCRIPCIÓ RESUMIDA DE LA PROPOSTA. |
BLOC, Nº
DE PROPOSTA |
IDEES PER A INVESTIGAR RELACIONADES AMB EL TEMA |
Les activitats a la natura |
Bloc 3, apartat 3.2 |
Recull d’activitats a la natura que es porten a terme a l’escola Primària
dins l’àrea d’educació física. Anàlisi del què es fa, com es fa i a quin
moment de l’etapa escolar. Anàlisi
dels possibles problemes, perills, solucions, i dels aspectes legals relacionats
amb aquestes activitats. |
Gimnàstica o Educació física ? |
Bloc 4, apartat 4.1 |
Possible treball estadístic: com anomenen la matèria els alumnes, els
pares i mares, els docents i els professors/es d’educació física? Segurament el repartiment dels “formatgets”
estadístics seria ben diferent. |
Relativitzar els resultats Processos i resultats. |
Bloc 4, apartats 4.2 I 4.3 |
-Quin % d’activitats de les sessions es poden catalogar de
“competitives”? - Quin és el paper del mestre en la percepció competitiva o cooperativa
de l’activitat per part de l’alumne? - Comparació de la resposta davant d’un resultat advers de grups classe entrenats amb grups control. |
La banqueta també és pedagògica |
Bloc 4, apartat 4.7 |
-Quantes vegades durant la sessió un alumne és apartat de l’activitat per
raons de comportament? - Quines són les raons que fonamenten aquesta forma d’actuar? - És efectiva? Es educativa ? Com
la viu l’alumne? Com els pares i
mares? |
La multiculturalitat |
Bloc 4, apartat 4.8 |
-Els docents creuen que hi ha un transfons racial en molts conflictes que
apareixen durant la sessió? -De quina forma s’entomen els problemes racials durant les sessions? - Es proposen jocs de diferents parts del món? Se’n parla? |
La llista
podria ser més llarga. No he donat idees d’estudi sobre temes com el sexisme,
la cooperació i el joc cooperatiu i la prevenció de riscos perquè em consta que ja s’han fet molts
estudis al respecte.
Queda, doncs, que uns centenars o milers de
mestres d’educació física creiem en els valors i cerquem, inventem propostes, i
les portem a la pràctica.
Queda també
que unes algunes desenes de professionals, forçosament més teòrics, en facin
estudis sobre la seva validesa i
descobreixin els factors que fan decantar la balança per fer que una proposta
ens porti als resultats que esperem.
En el món dels valors, l’èxit o fracàs de la relació de la persona amb ella, amb els altres i l’entorn depèn de
molts d’actors (alumne, germans, amics, pares i mares, docents), d’un
escenari amb diferents decorats (casa,
escola, carrer), i del factor sort. La nostra aportació com a mestres
d’educació física durant unes hores a la setmana és ben minsa, però important.
“Una sola pedreta pot destruïr un
engranatge; una sola gota d’oli el pot fer rodar”