Motius:
Els nens i nenes avorreixen les “prèdiques” i les teories. Potser
molts adults també, i per això grans savis de la història han explicat moltes
idees referides als valors en forma de conte, de paràbola. Tenim a l’abast moltes faules i històries que
formen part de la riquesa de la cultura popular. Darrerament han anat proliferant
els contes referits als valors. Sense convertir la classe d’educació física en
una sessió de contes, una història a vegades ens pot ajudar.
Propostes:
Presento un exemple d’història curta, una relació de contes per a treballar valors, i algunes webs que ens donaran molts exemples de faules.
Un conte:
La següent història ens pot ajudar en cas de conflicte entre dos alumnes. No es tracta cap conte popular amb un esquema clàssic, més aviat una història que pot tenir finals diferents, molt fàcil de reproduir en imatges suggerents, i que ens parla directament sobre les actituds agressives, submises, insolidàries i cooperatives.
La podem explicar després d’un episodi de violència, quan en un grup no es sap compartir el material...
És la història dels dos ases.
“Una
vegada hi havia dos ases. El seu amo els havia fermat a una estaca amb una
mateixa corda. Estaven lligats pel coll, i entre l’un i l’altre penjava un tros de corda que els permetia una certa mobilitat. Com que
els dos ases eren molt forts, van donar una forta estrebada a la corda, i
aquesta es va desenganxar de l’estaca. Els dos ases estaven lliures i podien sortir del lloc on estaven tancats.
Passaven per un camí ample i
van veure que a cada costat hi havia un camp d’userda. A partir d’ara podem
continuar la història de diferents formes:
· Els dos ases van mirar en direccions contràries, i van estirar tan fort com van poder per anar a menjar l’ userda, però com que no estaven d’acord, tots dos no es movien del lloc. Va passar una hora, un dia, dos dies... al final, tots dos van morir, completament defallits de fer tanta força i no menjar.
· Després de forcejar, un dels ases va ventar una coça molt forta a l’altre i el va deixar malferit. L’ase més fort va arrossegar l’altre amb prou feines i així va poder anar a menjar userda, però cada cop que havia esgotat el menjar del seu voltant, tenia que arrossegar l’altre ase; la feina era costosa, el feia estar cansat, i a més sempre havia d’estar veient el seu company estirat, ferit i afamat.
Ajudats per les imatges que reproduïm a continuació, és molt més fàcil que s’entengui el conte i també el seu missatge.
|
|
“No hi hauria solucions millors? Quines coneixeu? |
Bibliografia de contes que treballen els valors:
De contes que treballen els valors n’hi ha un munt, però la major part són adequats per al cicle Inicial. Malgrat tot, n’hi ha alguns per als cicles Mitjà i pocs per al Cicle Superior.
TANGO BOOKS,Ltd/ TIPPING, NAOMI (2008) “El Bullying”. Madrid: Ed S.M. Conte molt senzill, amb imatges desplegables, que analitza la figura de l’agressor, l’agredit i la situació del “Bullying”.
BREUIFIER, OSCAR / DEVAUX, CLÉMENT (2006). “Col·lecció Super preguntes” . Barcelona: Ed Edebé. Col·lecció amb títols com “Què és el bé i el mal?”, “Què són els sentiments?”. Apte per al Cicle Mitjà i Superior.
LABBÉ, BRIGITTE /PUECH, MICHEL(2007). “Col·lecció Pensa-hi” . Barcelona: Ed Cruïlla. Col·lecció de petits contes amb títols com “Violència i no-violència”, “Manar i creure”, “Èxit i fracàs”, “Coratge i por”... Apte per al Cicle Mitjà i Superior.
LÓPEZ, LAURA/ GIL, Mª JOSEP / DEL RÍO, CARMINA (2004). “Col·lecció Laura i Companyia” . Barcelona: Ed Salvatella. Col·lecció amb vint-i-tres títols :
- Cal ser educat
- Respectem el medi ambient - Aprenem a menjar sa - La Maria ve de lluny
-No està bé dir mentides - Pegant-se la gent no s’entén - El valor de l’amistat
- Volem ser responsables! - Podem compartir - Valorem les coses
- M’agrada jugar - No sempre es guanya - Ningú és perfecte
- Estalviem energia - Amb l’aigua no es juga - Per què l’Albert es fica amb mi?
- En Lluís té por - Fem esport - El que no és teu, no és teu
- Amb cura, que és perillós - Fem les paus?
Crec que aquests títols parlen per sí sols.
Les faules :
ALGUNES FAULES QUE PODEM USAR
PER A TRANSMETRE VALORS: |
|
ISOP : Font : http://edyd.com/ web en castellà sobre les faules d’ Isop (febrer 2008) |
LA FONTAINE: Font : http://www.lafontaine.net/nouveau-site/ extensíssima web en francès sobre faules de La Fontaine i altres, un total de 250 històries. (febrer 2008). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|