2.15   Criteris d’avaluació

A nivell personal:    El grau d’excel·lència està en l’alumne/a  que en el conflicte és capaç de defensar els seus drets sense violència física o verbal, de forma que fins i tot a nivell no verbal el to de veu, l’ expressió... mostren una total serenitat. És un grau difícil d’ aconseguir, i que també  està en relació amb la duresa del conflicte. Fins i tot els adults no serem capaços d’assolir  un grau semblant en segons quina situació, però a classe hem vist més d’ un cop un alumne/a que algun cop ha estat capaç d’ aconseguir-ho.  Molt més normal serà el cas de l’ alumne que, en una situació de conflicte  comença reaccionant amb una certa violència verbal o gestual, però que amb el propi esforç va aconseguint domar. En aquest cas crec que la primera reacció no desmereix gens el nivell d’excel·lència  d’ aquest alumne/a, perquè el seu esforç és important i mereix un reconeixement.

Serà molt corrent trobar-nos amb alumnes incapaços de  reaccionar positivament davant d’ un conflicte perquè els sortiran les males paraules, males cares i insults. L’ informe d’aquests alumnes ha de reflectir aquesta forma de funcionar i ha de demanar una millora.  Igualment demanarà una millora l’actitud de l’alumne/a que pren el paper de víctima i en una situació de conflicte pren per sistema la fugida o el silenci.

Quan per sistema un alumne/a reacciona amb violència verbal i física davant d’un conflicte, cal que l’informe  reflecteixi que aquesta actitud no és la desitjable, que pot derivar en problemes importants a curt o llarg termini, que es  demana un canvi i que des de casa i des de l’escola es faci un front com per tal d’ajudar l’ alumne/a.

Ítems d’avaluació : 

·         Felicito en/na.............  per la seva actitud davant dels conflictes. Sol ser capaç de defensar els seus drets de forma pacífica, sap escoltar, sap raonar i mai sol arribar a expressar cap tipus de violència ni a nivell físic, com verbal, com en els seus gestos. Mostra una serenitat pròpia d’un alt grau de maduresa.

·         Felicito en/na perquè s’ esforça molt en controlar-se en les situacions de conflicte. Comença reaccionant amb una certa violència verbal o gestual, però la va aconseguint domar i al cap de poc sap tenir la serenitat per escoltar i parlar. Crec que aquest esforç és important i mereix un reconeixement.

·         Davant dels conflictes sol reaccionar negativament. Li surten les males paraules, males cares i insults. Aquesta forma d’actuar no l’ajuda gens a  arreglar els conflictes i pot ser perillosa. Espero una millora de cara als propers trimestres.

·         L’actitud que pren davant dels conflictes no és la més adequada. Sol prendre el paper de víctima i fer silenci o bé opta per la fugida. Caldria que sabés defensar els seus interessos. Això no vol dir defensar-los cridant ni agredint, sinó sabent escoltar i parlar. Cal que des de la família i des de l’escola  l’ ajudem en aquest sentit.

·         Davant dels conflictes sol reaccionar amb violència verbal i física, és incapaç d’escoltar i parlar i directament sol anar a les mans. Aquesta actitud no és la desitjable, pot derivar en problemes importants a curt o llarg termini. Espero un canvi i crec que des de casa i des de l’escola hem de fer un front com per tal d’ajudar-lo. No dubteu en contactar amb el/la mestre/a d’educació física i el tutor/a.