2.15 Criteris d’avaluació
A nivell personal: El grau d’excel·lència està en l’alumne/a que en el conflicte és capaç de defensar els seus drets sense violència física o verbal, de forma que fins i tot a nivell no verbal el to de veu, l’ expressió... mostren una total serenitat. És un grau difícil d’ aconseguir, i que també està en relació amb la duresa del conflicte. Fins i tot els adults no serem capaços d’assolir un grau semblant en segons quina situació, però a classe hem vist més d’ un cop un alumne/a que algun cop ha estat capaç d’ aconseguir-ho. Molt més normal serà el cas de l’ alumne que, en una situació de conflicte comença reaccionant amb una certa violència verbal o gestual, però que amb el propi esforç va aconseguint domar. En aquest cas crec que la primera reacció no desmereix gens el nivell d’excel·lència d’ aquest alumne/a, perquè el seu esforç és important i mereix un reconeixement.
Serà molt corrent trobar-nos amb alumnes incapaços de reaccionar positivament davant d’ un conflicte perquè els sortiran les males paraules, males cares i insults. L’ informe d’aquests alumnes ha de reflectir aquesta forma de funcionar i ha de demanar una millora. Igualment demanarà una millora l’actitud de l’alumne/a que pren el paper de víctima i en una situació de conflicte pren per sistema la fugida o el silenci.
Quan per sistema un alumne/a reacciona amb violència verbal i física davant d’un conflicte, cal que l’informe reflecteixi que aquesta actitud no és la desitjable, que pot derivar en problemes importants a curt o llarg termini, que es demana un canvi i que des de casa i des de l’escola es faci un front com per tal d’ajudar l’ alumne/a.
Ítems d’avaluació :
·
Felicito
en/na............. per la seva actitud
davant dels conflictes. Sol ser capaç de defensar els seus drets de forma
pacífica, sap escoltar, sap raonar i mai sol arribar a expressar cap tipus de
violència ni a nivell físic, com verbal, com en els seus gestos. Mostra una
serenitat pròpia d’un alt grau de maduresa.
·
Felicito
en/na perquè s’ esforça molt en controlar-se en les situacions de conflicte.
Comença reaccionant amb una certa violència verbal o gestual, però la va
aconseguint domar i al cap de poc sap tenir la serenitat per escoltar i parlar.
Crec que aquest esforç és important i mereix un reconeixement.
·
Davant
dels conflictes sol reaccionar negativament. Li surten les males paraules,
males cares i insults. Aquesta forma d’actuar no l’ajuda gens a arreglar els conflictes i pot ser perillosa.
Espero una millora de cara als propers trimestres.
·
L’actitud
que pren davant dels conflictes no és la més adequada. Sol prendre el paper de
víctima i fer silenci o bé opta per la fugida. Caldria que sabés defensar els
seus interessos. Això no vol dir defensar-los cridant ni agredint, sinó sabent
escoltar i parlar. Cal que des de la família i des de l’escola l’ ajudem en aquest sentit.
·
Davant
dels conflictes sol reaccionar amb violència verbal i física, és incapaç
d’escoltar i parlar i directament sol anar a les mans. Aquesta actitud no és la
desitjable, pot derivar en problemes importants a curt o llarg termini. Espero
un canvi i crec que des de casa i des de l’escola hem de fer un front com per
tal d’ajudar-lo. No dubteu en contactar amb el/la mestre/a d’educació física i
el tutor/a.