2.7    Criteris d’avaluació

·         A nivell de grup:  el nombre de conflictes que hi ha en un grup i la forma de resoldre’ls és la dada que ens dirà si anem o no per bon camí.

Un grup sense conflictes pot ser un grup madur si això implica que poden triar, decidir, compartir... si en un grup no hi ha conflictes perquè la classe està tan hermèticament tancada en unes activitats que pràcticament no admeten el més petit contacte, o bé perquè en cas de conflicte el mestre actua sempre com a àrbitre i els alumnes callen, aleshores ens hauríem de preguntar quin tipus d’educació física estem fent.

El criteri d’excel·lència seria veure que els/les alumnes poden jugar a jocs lliures o semi-lliures ( tipus estacions), i que el nivell de conflictes és mínim i que, en una situació de conflicte, ells mateixos el resolen o busquen la forma de resoldre’l. Per això cal que el mestre estigui vigilant, que no doni totes les activitats “mastegades”, sinó que els provoqui un cert debat.  Si en aquestes situacions el grup tendeix a cridar el mestre al més petit problema, estem davant d’un grup poc madur, caldrà entrenar les habilitats de consens, diàleg...

Estarem, però, molt atents a la possibilitat que hi haurà d’arreglar un conflicte però deixar-lo latent ( el cas dels dos alumnes que fan les paus però un li diu a l’altre “Ja veuràs a les cinc!”).

 

·         A nivell personal:  ens fixarem en la forma que té d’encarar els conflictes: actua amb violència física o verbal?  No agredeix ni insulta, però mastega venjances per a més tard? Té capacitat per a escoltar?  Intenta arreglar els conflictes dels altres? Busca solucions? 

 

Ítems d’avaluació : 

·         Quan té conflictes amb altres companys/es té un total control de les seves accions; mai agredeix ni insulta, i sol escoltar l’altre i buscar solucions. El/la felicito perquè aquest autocontrol és d’una enorme importància de cara al futur, i el/la pot ajudar en moltes ocasions.

·         Quan té conflictes amb altres companys/es té moments inicials de descontrol, però ràpidament es posa a to; sol aixecar la veu però mai agredeix ni insulta, i tard o d’hora sol escoltar l’altre i buscar solucions. Seria interessant que podés controlar-se des del primer moment. Aquest autocontrol és d’una enorme importància de cara al futur, el/la pot ajudar en moltes ocasions.

·         Quan té conflictes amb altres companys/es sol esverar; té tendència a  agredir o insultar, tot i que al cap de poc se’n dóna compte que aquest no és el camí i sol escoltar l’altre i buscar solucions. El/la felicitaria si evita els primers moments de descontrol, perquè passats aquests, és un excel·lent company/a que sap dialogar i buscar solucions.

·         Quan té conflictes amb altres companys/es té tendència a descontrolar-se; agredeix i insulta amb molta facilitat i li és impossible escoltar l’altre o al mestre. Evidentment tampoc està en condicions de buscar solucions. M’ agradaria poder felicitar-lo/la en una propera avaluació si veiés un petit canvi perquè aquest autocontrol és d’una enorme importància de cara al futur;  el /la pot ajudar en moltes ocasions.