4.9 -Donar a conèixer la diferència física

 

Motiu :

La major part d’alumnes que tenim tenen un cos més o menys “perfecte”, o si ho volem ”estàndard”, “normal”. Però no és el cas de tots els nens. A les escoles ens podem trobar nens i nenes que viuen amb una discapacitat.

Però si la nostra escola no compta amb nens/es discapacitats, el coneixement del món i la realitat dels discapacitats els pot aportar uns valors de gran qualitat:

o       Ens fa ser més solidaris

o       Ens fa conèixer altres realitats

o       Als “normals”ens fa valorar més el cos, la ment que tenim.

o       Ens fa valorar l’esforç que alguns/es han de portar a terme.

o        Ajuda a conèixer el propi cos

 

 La nostra feina és saber-ho transmetre

 

Proposta:

     Incloure dins del currículum activitats per a sensibilitzar-nos de les discapacitats:

 

Ensenyar jocs típics dels discapacitats

El  Goalball és un esport per a invidents. 

      Vídeo de l’ activitat

 

No explico detalladament les normes però les línees generals són:

o       Normalment es juga en equips de tres, però ampliant a cinc podrem  tenir mitja classe jugant i l’altra mitja esperant, mirant.

o       La posició base és mig ajupit, a la gatzoneta.

o       L’objectiu és aconseguir que una pilota sonora(amb cascavells al seu interior) pugui arribar a la línia de fons contrària. En aquest cas, és gol de l’equip llançador.

o       Els llançaments es fan amb la mà, com si es jugués a bitlles. Els llançadors no es poden allunyar més endavant de la seva línia.

o       Interessa molt jugar amb un cert silenci, ja que en cas contrari no es sent la pilota i els jugadors contraris no poden reaccionar aturant la trajectòria de la pilota per a evitar el gol.

o       És important jugar amb una pilota reglamentària. Les pilotes de cascavells que no són de Goalball sonen bé però no es senten quan la pilota va rodant pel terra. Un altre detall important és l’ús de “línies tàctils”. Una línia tàctil és qualsevol referència en el terra que ajuda al jugador a saber quina ha de ser la seva posició, i en aquest joc, a més, com que es juga “a cegues” evita cops entre jugadors.

o       És un joc que aixeca molta expectació. Si interessa jugar-hi, el millor és posar-se en contacte amb la ONCE o bé amb l’escola per a deficients visuals “Joan Amades” ( veure apartat “per a saber-ne més”).

    • Una variant més senzilla d’aquest joc es troba a la plana 136 del llibre “El juego y los alumnos con discapacidad, les dades bibliogràfiques del qual es donen a l’apartat “Per saber-ne més”.

 

 

 

Bàsquet en cadira de rodes.

 

 La federació d’aquest esport i les associacions de discapacitats físics  estaran totalment disposades a ensenyar-nos les regles i potser a deixar-nos material. Convé saber que:

 

o       Les cadires de rodes no són un material comú a les escoles, i menys les cadires de bàsquet, que són diferents de les que usen els discapacitats motors per anar pel carrer. Per tant, és bàsic contactar amb algun club per tal que ens les pugui deixar.

 

 

o       La cadira de rodes de bàsquet és més baixa que les de carrer, mol més ràpida de maniobrar però pot bolcar-se fàcilment. Molt de compte, doncs, i si el mestre d’educació física no té pràctica en usar-les, al menys per la primera vegada és important recórrer a un jugador que pugui explicar com funcionen i quins perills tenen.

 

 

o       Moltes normes del bàsquet en cadira de rodes són totalment diferents de les del bàsquet normal.

 

 

 


 

És altament interessant convidar un club a l’escola per a fer una demostració de bàsquet en cadira de rodes. Fins i tot alguns alumnes poden provar de jugar-hi si abans hem aconseguit en préstec un nombre suficient de cadires. És una activitat que es pot incloure dins d’una diada o setmana cultural de la solidaritat amb els discapacitats.

 

 

 

 

 


 

Ensenyar algunes de les habilitats que han de dominar els diferents discapacitats físics:

 

·         Botar una pilota de bàsquet amb els ulls tapats

 

·         Xutar i fer passades amb una pilota amb cascavells, amb els ulls tapats.

 

·         Fer itineraris en parella, un dels quals porta els ulls embenats.

 

·         Fer circuits en cadira de rodes (cons, rampa...).

 

 

Portar a terme una « Setmana de les discapacitats »

 

 

Aquest podria ser el tema d’alguna setmana cultural, durant la qual es podrien portar a terme algunes de les activitats abans esmentades, i a més:

 

·         Xerrades amb discapacitats, per als alumnes del cicle Superior. Aquesta activitat  s’ha portat dues vegades a terme a l’escola “Guillem de Montgrí”durant els darrers anys, i en totes dues ocasions la resposta dels alumnes i la valoració dels docents va ser excel·lent. És especialment indicat que vinguin discapacitats motrius que han patit un accident de circulació, perquè el tema dona per a molt, especialment per als alumnes de sisè( la moto, el casc, la velocitat, el risc, l’alcohol...).

 

 

-          El “Joc de l’Oca” de les discapacitats: es tracta d’ un joc que té l’associació MIFAS ( Minusvàlids Físics Associats), fàcilment adaptable a cada escola. Es pot jugar a tots els cursos de Primària i fins i tot, adaptant les proves, a Infantil.  Es una rèplica del “Joc de l’Oca” en gran format; les caselles estan fetes en un suport de fullola o plàstic dur, i es tracta de fer, per equips, el recorregut de totes les proves que cada casella ens demana, per exemple:

-          pintar-nos la cara per parelles, però el qui pinta porta els ulls tapats

-          endevinar diferents productes només flairant-los

-          pujar una rampa en cadira de rodes

-   encistellar des d’una cadira de rodes ( en una cistella abaixada)

 

Algunes d’aquestes proves es troben explicades a les planes 157-159 de l’excel·lent llibre “El juego y los alumnos con discapacidad”, les dades bibliogràfiques del qual es donen a l’apartat “Per saber-ne més”.

 

 

Finalment, és important donar les següents idees:

o       Tots/es ens podem tornar discapacitats d’avui per demà, ja sigui per un accident o per una malaltia.

o       Els discapacitats son persones com tothom, però que han de viure en una realitat a la qual s’han d’adaptar amb imaginació i molt d’esforç.

o       Hem de posar-nos en el lloc dels discapacitats, començant pel company/a que ha d’anar amb crosses (ajudar-lo a pujar les escales, portar-li la motxilla), fins al que no coneixem( ajudar-los a creuar carrers, respectar els senyals per discapacitats..).

 

 

Cites d’autors sobre el tema 4.9

 

Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 4.9

 

 

Per a saber-ne més:

 

 

 

ARRÁEZ MARTÍNEZ, JUAN MIGUEL, 1997 :”¿Puedo jugar yo?El juego modificado. Propuesta para la integración de niños y niñas con necesidades educativa especiales. Granada, Ed Proyecto Sur.

 

BONANY, TATE Jornadas deportivas. Una escuela para todos . Revista “Tàndem”, 5, Octubre-desembre 2001.  Pàgines 59-67. 

 

RIOS, MERCEDES et al, 1998 :”El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona, Ed Paidotribo

 

TORRALBA, MIGUEL A. “ Valores educativos en el deporte adaptado . Revista “Tàndem”, 5, Octubre-desembre 2001.  Pàgines 32-37. 

 

Revista “TANDEM”, 11, dedicada a “l’activitat física i la discapacitat”.  Nombrosos articles

 

 

MIFAS: http://www.mifas.com/

ONCE: http://www.once.es/

Federació espanyola de Goalball: http://www.fedc.es/deportes/goalball/presentacion/presentacion.htm

Escola catalana de bàsquet en cadira de rodes:

http://imagenes.tupatrocinio.com/img-bbdd/documentos/d%C3%ADptic_ECBCR_castell%C3%A0%5B2%5D.pdf

http://www.feddi.org/ Federació espanyola d’esports per a  discapacitats intel.lectuals.

http://es.geocities.com/discadeportes/deportes-paralimpicos.htm   

 

 

 

 

RETORN A L’INICI