“A continuació vam parlar sobre jocs i esports. Els vaig explicar que als Estats Units ens interessen molt els esdeveniments esportius, i que de fet paguem millor als jugadors de bàsquet que als mestres. Em vaig oferir a ensenyar-los un dels nostres jocs i els vaig suggerir que ens poséssim tots en línia i que corríssim el més de pressa possible. El més ràpid seria el guanyador. Ells em van mirar atentament amb els seus grans i bonics ulls , i després es van mirar entre ells. Per fi algú va dir: “ però si guanya una persona, tots els altres hauran de perdre. Això és divertit? Els jocs són per a divertir-se. Per què sotmetre a una persona a una experiència així i tractar de convèncer-la després que en realitat ha guanyat? Aquest costum  és difícil dpentendre. Funciona amb la teva gent? Jo em vaig limitar a somriure i a negar amb el cap. “[1]

 

 “L’aprenentatge cooperatiu intenta produir adquisicions en aprenentatge en els dominis social i afectiu, a la vegada que afavoreix el domini dels continguts escolars. Segons la investigació, l’aprenentatge cooperatiu utilitzat de forma apropiada afavoreix l’acceptació de grups racials, d’alumnes que tenen diferents nivells d’habilitat, d’estudiants amb handicaps integrats en les classes  regulars, aixi com millors vincles d’amistat en general” [2]

“Els alumnes poden desenvolupar la seva autonomia gràcies a l’ensenyament a través dels companys o l’autoaprenentate. Encara que el sentit de responsabilitat i la independència son qualitats bàsiques importants, és també necessari aprendre a treballar amb altres per a assolir un fi col·lectiu. Les estratègies d’ensenyament a través dels companys i l’aprenentatge cooperatiu afavoreixen l’assoliment d’aquest objectiu”[3]

 

“Els interessos (...parlant de les activitats de relleus) resideixen en el repòs d’una part dels jugadors mentre que l’altra és activa(...) resideixen en l’emulació que els jocs de relleus instauren entre els equips, els encoratjaments donats pels companys al portador del testimoni: expressió de les esperances posades en ell, en les situacions que canvien, en el joiós i sovint cridaner (a vegades massa) ambient que aquests relleus instauren. Però compte en els excessos i abusos de la utilització sense mesura d’aquests jocs on la mateixa estructura  és portadora de posades en escena de rivalitats, jerarquies, desfetes i victòries. [4]

 

 “El professor pot desenvolupar un esperit de grup comunicant objectius als alumnes, permetent que participin en la presa de decisions, celebrant els èxits individuals i col·lectius. Els mestres contribueixen a l’esperit de grup quan proporcionen felicitacions i feedbacks.”[5].

 



[1] MORGAN, MARLO (1995) “Las voces del desierto”. Barcelona. Ediciones  BSA . Traducció lliure de l’autor del treball.  El text es refereix a una xerrada entre una dona nord-americana i uns aborígens australians, amb els quals va compartir una travessa a peu pel desert  australià. Plana 143.

[2] (SLAVIN, 1990, citat per SIEDENTOP, DARYL 1998 “Aprender a enseñar la educación física”. Barcelona, Ed Inde , plana 286) .

 

[3] SIEDENTOP, DARYL 1998 “Aprender a enseñar la educación física”. Barcelona, Ed Inde  , plana 287) .

 

[4] MARCHAL, JEAN CLAUDE, (1996) “ Jeux traditionnels et sportifs” París, ed Vigot, pl 122)

 

[5] SIEDENTOP, DARYL 1998 “Aprender a enseñar la educación física”. Barcelona, Ed Inde , plana 198)