“ Encara que alguns estudiosos del joc l’han
definit com a descans, i han assenyalat l’absència d’esforç com a
característica del joc, malgrat tot podem observar que el joc pot implicar un
gran esforç per part del nen. En ocasions un joc pot exigir que s’utilitzin
quantitats d’energia superiors a les demanades per a una tasca obligatòria.
Molts jocs tenen regles severes, comporten fatigues per al nen i el condueixen
a l’esgotament. Fins i tot molts dels jos infantils consisteixen en posar-se
dificultats per a superar-les(...) El joc pot obligar al nen a realitzar un
esforç intens, a perseverar, a concentrar-se, mentre que en altres ocasions
transcorre enmig de tranquil·les repeticions, i sense altra intenció aparent
que l’obtenció de plaer. Però, en certa manera, perquè hi hagi joc i perquè el
nen e diverteixi, els obstacles suposen un paper important, i semblen
necessaris perquè si no els nens s’avorreixen ben aviat.
(Font: GARAIGORDOBIL LANDAZABAL, MAITE / FAGOAGA
AZUMENDI, JOSE Mª, 2006 “ El juego
cooperativo para prevenir la violencia en los centros escolares” Madrid,
Ministerio de Educación y Ciencia/ CIDE. plana 17. Traducció de l’autor
del treball) .