4.2- Relativitzar els resultats quan el joc implica competició

 

Motiu : 

Els jocs competitius formen part del currículum. Una certa dosi de competició ens pot ajudar com a estímul, però no ha de ser mai “l’estímul”. Desgraciadament en el món esportiu trobem massa exemples de competitivitat que només cerca resultats. També trobem massa exemples de la crispació i frustració que generen els resultats adversos.

Els professionals de l’educació física no podem caure en el parany que representa  aquesta idolatria envers els resultats, pòdiums, rècords i classificacions. Hem d’ensenyar  que en el joc coexisteixen dos estímuls: el  de la competició i el de la cooperació. Un equilibri entre un i altre ens farà gaudir de l’activitat sigui quina sigui. El resultat que busquem és l’ alegria que ens porta l’activitat física i l’esperit de pertànyer a un grup i col·laborar-hi, no un simple número o classificació.

En aquest apartat no parlarem dels jocs que, encara que impliquin una confrontació o competició entre dos equips, tenen un esperit col·laboratiu i no comporten un resultat  quantificable.  En l’apartat 2.8 (“treballar en equip”) ja n’ hem parlat i presentem unes webs on hi ha molts exemples de jocs cooperatius.   Els jocs que ens ocupen són els que tenen una mesura  dels encerts ( gols, persones atrapades, voltes... ) i que matemàticament  poden comportar un equip guanyador i un de perdedor, o bé un rànquing entre els alumnes.

 

 

Proposta:

D’ entrada  posarem com a exemple un joc prou conegut: el joc del “ mocador”. Però  no eliminarem ningú, sinó que adjudicarem punts cada vegada que un equip “guanya” a l’altre.

És possible que alguns nens o nenes es dediquin a comptar la puntuació de cada equip, però si nosaltres portem un ritme de joc força intens, no deixant passar  massa estona entre dir un número i un altre, és difícil que  algun alumne sigui capaç de portar el compte de punts de cada equip. Si a més fem algun incís per a explicar algun detall relatiu al joc, és molt més fàcil que s’oblidin la feina de comptar.

Indiscutiblement, en acabar el joc més d’un alumne preguntarà : “ Qui ha guanyat?  El mestre els podrà mirar, no dirà res durant uns segons fent veure que rumia, i pot sortir amb alguna frase com aquesta : “ Hi ha hagut algú que hagi perdut alguna cosa?”   o bé “ Òndia, m’he descomptat, perquè jugàveu tant bé que m’he oblidat de comptar” . Al final, sempre es pot acabar dient : “ de tota manera, els números no importen; si t’ho has passat bé i has après, has guanyat!”Als grups o alumnes nous els costa força d’encaixar aquest tipus de raonament, però al cap d’unes quantes sessions assimilen totalment aquesta forma de pensar, al menys a classe. Un altre tema és que després al carrer o davant la TV segueixin la mateixa pauta, però encara que als professionals de l’Educació Física ens doni la sensació de ”predicar en el desert”, alguna cosa  positiva haurem sembrat.


Exemple d’exercici .

                         

                         “marcador col·lectiu”[1]

 

-          Tots els participants actuen individualment o en petits grups realitzant una tasca encomanada pel professor.

 

-          Els individus obtenen punts en funció d’una sèrie de criteris prèviament determinats i cada persona es responsable de controlar la seva pròpia puntuació

 

-          Els punts obtinguts per cadascú es sumen al marcador col·lectiu.

 

-    Es poden sumar els punts obtinguts començant per equips de quatre, cinc o sis alumnes, i més tard ajuntar-los tots, o bé fer la suma directa de tot el  grup classe.

 

-          Es pot establir una recompensa si la classe arriba a un numero determinat.

 

Aquesta forma de puntuar es pot aplicar a diferents exercicis, per exemple, a mirar quin  nombre de tocs successius es donen a una pilota de voleibol tirant-la a una paret sense  que caigui a terra, mirar quin nombre de tocs es fan amb una raqueta i una pilota de ping pong, mirar quants salts a corda successius s’arriben a fer...

 

 

Text de ficció sobre el tema : “TOTS HI GUANYEM; QUÈ HI PUC PERDRE?”

Cites d’autors sobre el tema 4.2


 

 

RETORN A L’INICI

 



[1] [1] VAZQUEZ CALLADO , CARLOS (2004)  « Las actividades fisicas cooperativas. Una propuesta para la formacion en valores a través de la educacion fisica en las escuelas de educacion basica”  Edita Secretaria de Educacion Publica , Mexico DF, pl 72, citant a Orlick (1990).