SI L’ALUMNE POT PARTICIPAR POTSER JA NO
ODIARÀ TANT EL FUTBOL
En Pep no sent cap atracció pel futbol. A l’hora del pati mai
el veureu xutant pilotes. Segurament és degut a la seva manca d’habilitat. De
fet, però, en Pep té una certa por. Li agradaria moltíssim
poder participar del joc que té més èxit entre els seus companys i companyes de
classe, però no li fa cap gràcia que quan està a punt de fer un xut vingui algú
una mica més bèstia del compte i el tombi o li doni una coça allà on més mal
fa.
Si a
classe d’Educació Física es juga a futbol en Pep es
limita a veure passar la pilota. No entén què ha de fer ni li troba la gràcia a
donar puntades de peu. Prefereix passar desapercebut, fer veure que va a buscar
la pilota, però sap que si al darrer moment es retarda unes dècimes de segon
sempre hi haurà algú altre que li resoldrà la feina.
Però
avui l’estratègia escapista no li ha funcionat. La
mestra ha dividit el terreny de joc en quatre parts. La consigna ha estat que
cada jugador tenia una zona assignada de la qual no podia sortir però que,
evidentment, podia xutar la pilota per passar-la a un altre company i marcar
gol, o per a defensar millor...aquesta zona corresponia a una quarta part de la
pista.
A en Pep l’han posat de defensor, al costat de’n
Toni, que ha fet d’atacant. En aquest petit context,
en Toni ha entès que havia d’evitar que en Toni marqués al seu porter. Per això, cada cop que ha
arribat la pilota, en Pep s’ha esforçat per a
passar-la endavant, als seus companys d’equip que feien de davanters. Per sort,
en Toni no és cap crack del futbol, i la feina a fer
li ha etat relativament fàcil. La mestra ha jugat amb molta astúcia posant a
cada zona companys que tenien el mateix nivell d’habilitat. D’aquesta forma ha
propiciat que tothom es sentis capaç de competir i col·laborar en la seva
pròpia mesura.
El
partit s’ha anat desenvolupant bé; en Pep no ha
tingut massa problemes perquè la pilota s’ha mogut bàsicament per la zona
d’atac del seu equip. Passats cinc
minuts, la mestra ha ordenat que cadascú ocupi la zona veïna fent una
rotació en el sentit de les agulles del rellotge, de forma que en Pep i en Toni han passat a la
banda esquerra i els qui ocupaven aquest lloc han passat a la zona davantera.
Amb aquesta nova posició, en Pep es troba molts cops
la pilota a prop seu perquè els seus veïns són dos nens i nenes avesats al
futbol. Això l’obliga a participar a fons, però sortosament en Pep i en Toni es mesuren en
condicions d’igualtat.
Després
d’haver fet dos canvis més el partit s’acaba. Quan la mestra pregunta com ha
anat, en Pep expressa que mai havia participat en un
joc de futbol, però que d’aquesta manera li vénen ganes de repetir-ho.
Al cap
de poc és l’hora del pati. Dos amics de’n Pep, que anaven al seu mateix equip durant la classe
d’Educació Física el feliciten per la seva participació i el conviden a jugar a
futbol durant l’esbarjo. En Pep contesta: “ encara
no, em falta entrenar”.
El
millor és que no ho contesta amb un ànim escapista, sinó
ben conscient.