“AGREDIR-SE NO ÉS
DIVERTIR-SE”
En Fèlix ,l’Anton i en Brahim s’han endinsat en un estira i arronsa d’improperis. En
Pere, el mestre, estava atent a la classe en general no ha pogut comprovar quin
era el fet exacte que ha generat el
problema. De fet, el joc funcionava a les mil meravelles, però l’Anton i en Brahim han començat
a ultrapassar els límits. Jugant, jugant, cada cop hi han posat més força i
intensitat, sempre donant-se empentes i cops amb la cara riallera. Però una
d’aquestes empentes ha afectat en Fèlix i la reacció
agressiva no s’ha fet esperar.
El
mestre els ha cridat a part. Ha fet parlar a un, a l’altre i no ha trobat
l’aigua clara. Els tres implicats s’han anat passant la pilota dels improperis
i les empentes. Les culpes sempre anaven a recaure als altres.
En
Joan els ha tret el full de “Declaració amistosa d’incident”. És un full que té
una certa semblança als partes d’accident de cotxe. Es demana quin és el
problema, quina la seva causa, i quatre possibles solucions. El full ha d’estat
completat per tots els implicats. No es pot tornar al joc si no es fa així.
Els
alumnes ja saben de què va. Altres vegades han vist que altres alumnes que
havien entrat en conflicte s’havien
hagut d’empassar l’orgull i seure al costat de qui els havia insultat o agredit
per redactar conjuntament el full, buscar causes i trobar solucions.
En Brahim s’ha negat a col·laborar. -“Amb aquest nen
repel·lent jo no vull saber res”- ha comentat. En Fèlix
i l’Anton, una mica a desgrat, s’han anat apropant.
En Fèlix ha portat el full i el llapis i ha començat
a escriure. En algun moment l’Anton no ha estat
d’acord amb el que volia escriure el seu company. Els ha costat detectar el
problema i també les causes. Un i altre s’intercanviaven retrets,de vegades
d’una manera apassionada, però amb respecte. A vegades han fet remuntar el
problema a minuts, hores o fins i tot dies enllà per a donar-se la culpa
mútuament. Però el més difícil de tot ha estat trobar solucions. Ha sortit de
seguida la paraula “Perdonar-nos”, però no han arribat gaire més enllà.
En Brahim ha continuat sense voler saber-hi res. El mestre se
li ha apropat i li ha preguntat perquè volia mantenir-se al marge i ha suggerit
que s’apropés als altres dos companys que estaven escrivent i com a mínim
llegir i signar el document. Ha estat en va.
Minuts
més tard en Fèlix i l’Anton
han presentat el full. El mestre ha constatat que la redacció no era del tot
correcta i els ha disculpat la mala lletra perquè no tenien una base prou
sòlida per a posar el paper. Però ha estat content del contingut que, de forma
molt simple, reflexava que en el fons la causa del
problema no era proporcional a la intensitat dels insults que havia generat. Al
final en Fèlix i l’Anton
s’han reincorporat al joc, però com que era un joc diferent, el mestre els ha
fet esperar dos minuts a la vora de la pista per mirar com funcionava.
En Brahim ha continuat al marge, morrut i amb mala cara. Per a
ell la classe ha consistir en mirar,
pensar i empassar-se l’orgull.