“TRENCAR ÉS FÀCIL; ARREGLAR ÉS MÉS DIFÍCIL”

 

Miquel ha estat jugant a bàdminton. És un esport que li agrada, i a més, s’ hi sent d’ alló més bé perquè hi té traça. Potser li ve del fet que amb el seu pare sol anar a jugar a tennis. Però jugar a tennis amb el seu pare en una pista, o amb els seus vint companys de classe en un pavelló no és el mateix.

En Miquel es posa fàcilment nerviós. No tolera les injustícies, especialment en el món esportiu, i coneix al peu de la lletra les principals normes del tennis, del bàdminton, i de molts altres esports.

És difícil fer jugar una vintena d’ alumnes a bàdminton en un pavelló de 30 metres per 15. Per això el mestre ha establert que, mentre uns alumnes juguen, uns altres arbitren, i viceversa.

Hi ha  hagut una jugada dubtosa, i l’alumne   que arbitrava ha donat la raó a l’ oponent de’n Miquel. En Miquel s’ha enrabiat. No ha insultat, perquè a casa ja li han ensenyat que hi ha altres maneres d’arreglar les coses. Però ha perdut els estreps i ha estavellat la raqueta contra la paret i se n’ha anat al vestidor.

En Pere, el seu mestre, ha dubtat una estona. No està acostumat a reaccions així per part de’n Miquel; normalment és dels que, davant d’una frustració, s’enrabia i se’n va a un racó; mai agredeix ni insulta. És el que s’anomena normalment “un nen educat”. En Pere ha substituït en Miquel per un altre jugador i, evidentment, a aquest li ha donat una altra raqueta.

Al cap d’una estona, en Pere ha anat al vestidor. No té gens clar quina acció serà la justa davant d’un problema així.  En un primer moment li vénen idees al cap, però ràpidament decideix passar l’afer a en Miquel, i amablement, li demana que busqui una solució per reparar el mal que ha fet.

Abans d’ acabar la classe, en Miquel li suggereix que comprarà una raqueta nova. En Pere dubta un moment; sap que la família de’n Miquel té diners de sobra per comprar centenars de raquetes, i que en aquest cas, l’endemà mateix en Miquel portarà una raqueta de molt millor qualitat que la que ha trencat. En Pere no ho veu clar; pensa que de fet, qui rep el càstig és el pare i la mare de’n Miquel, que seran els qui pagaran la  raqueta. Li diu a en Miquel que la solució és bona, però que s’ ho pensarà.

L’endemà en Pere demana l’agenda a en Miquel. Li comenta que ja té la solució pensada  i redacta una nota als pare que diu:

“ El seu fill Miquel, en un moment d’ira va trencar una raqueta de bàdminton. Conscient que la solució de comprar-ne una nova de fet no li implica cap mena de feina per la seva part perquè al fi i el cap els diners seran dels pares, crec que la reparació més justa de l’acció del seu fill serà la d’aprendre a reparar raquetes durant els dies de l’activitat de bàdminton; jo mateix li ensenyaré com es fa. M’ agradaria saber la seva conformitat en aquesta acció pedagògica”.

Passat dos dies, en Pere llegeix una nota a l’agenda que diu: “ Agraïm el gest que, encara que com tots el càstigs sigui dolorós  per a en Miquel, li servirà per aprendre que el material no és només el que es compra o es ven, sinò que al darrera hi ha hagut la gent que ha hagut de treballar per fabricar-lo. Estem plenament d’ acord amb vostè. Moltes gràcies!”

I en Miquel ha après a reparar les raquetes de bàdminton. Els altres alumnes, indirectament, també.