“EM SENTO JUTJAT”
“Una mica menys de la meitat de la classe està
jugant un partit de futbol. L’altra quasi meitat juga a bàsquet. Quatre
alumnes, posats per parelles estan fent uns exercicis gimnàstics que els ha
proposat el mestre. Es tracta d’una seqüència simplificada de la “salutació al
sol”, una sèrie de moviments de ioga que implica estiraments cap enrera, cap endavant, flexions i extensions, tot amb un
ritme sincronitzat amb la respiració. No és cap exercici difícil; la seqüència
simplificada s’arriba a automatitzar en
una sessió de quinze minuts. Els alumnes ja l’havien fet conjuntament, a nivell
de tot el grup. Però ara el mestre demana que, per parelles, dos facin
l’exercici i els altres dos els facin de jutges, per tal que vagin perfeccionant el moviment.
La
Carme està fent l’exercici. Fa parella amb l’Agnès. Aquesta la va corregint
contínuament: “el peu esquerre, l’alineació del braç, l’extensió de la mà... ”.
La Carme té la cara vermella, sua, està tensa es relaxa...
En
Gerard fa l’exercici i l’Adrià és el seu jutge. En Gerard no és especialment
flexible, i els comentaris de l’Adrià tampoc ho són: “ Vols baixar més els
genolls? Au, que així sembles un tronc! Mira que ets tou; una mica més de
fermesa als talons! Que ets tros d’ase,
no veus que cauràs de culs si et tires tan endavant? “
Després
de la Carme i en Gerard toca fer el moviment a l’Agnès i l’Adrià. Després, van
passant més parelles, fins que uns deu minuts abans d’acabar la classe, el
mestre
fa
seure a tothom en rotllana i pregunta:
“ Com
us heu sentit?” “Ha estat difícil fer l’exercici?” “Ha estat difícil fer de
jutges?”” Us heu sentit ben jutjats, ben compresos?”
Un a
un, tots els alumnes que han fet l’exercici han comentat com s’han sentit. La
Carme ha manifestat que els petits comentaris que li donava l’Agnès l’ajudaven
molt. L’Agnès no deia ni tan sols frases, sino que
donava pistes. Dir ”la mà esquerra” volia dir “obre el palmell de la mà
esquerra perquè així tindràs més base de sustentació”. El mestre els ha
explicat que l’Agnès feia servir una manera molt subtil de jutjar, que era molt
efectiva perquè provocava que la seva parella pensés solament en el que havia
de fer. A més, no feia judicis de valor. No li deia “ que malament que ho fas,
quin desastre!...” Això feia que la Carme s’esforcés en l’exercici perquè no hi havia cap judici a ella sino solament a l’exercici.
Quan
ha tocat el torn a en Gerard, aquest ha manifestat el malament que es sentia
pels judicis li feia l’Adrià. El mestre ha recordat que l’Adrià i en Gerard són
amics; també ha recordat que l’Adrià és bromista; però que a en Gerard les
bromes del seu amic no l’han ajudat. Sense comparar-lo a l’Agnès, ha explicat
que en Gerard s’ha sentit malament pels judicis de valor contra la seva
persona. Segurament no s’hauria sentit malament en sentir “ els genolls una
mica més ferms”. Però sí que es sent malament quan se li diu “ ets tou!”.
El
mestre ha acabat la classe dient una frase: “es jutgen els fets, no les
persones”.