AMB ULLS DE NEN
 
 
P-3
P-4
P-5
Primer
ELS NENS I NENES DE CICLE INICIAL ANEM AL TEATRE

Les nenes i els nens de Primer hem anat al Teatre Centre de Manlleu a veure una obra presentada per Sim Salabim titulada "Hansel i Gretel"
Era un muntatge de teatre musical amb actors i objectes, inspirat en un conte tradicional:
La Sara i en Quim han d'anar a passar uns dies a casa d'una tieta que viu molt lluny. És per això que han d'agafar el tren però, arriben tard i el tren se'ls escapa. La Sara té una idea per fer passar el temps i no avorrir-se. En un bagul que porten, hi troba el conte de Hansel i Gretel. Aleshores proposa al seu germà que poden representar-ne la història.
Els dos nens, amb tot el que porten i els objectes que troben per l'estació, construeixen uns titelles per fer-ne la representació: amb una galleda, una bola i dos raspalls fan la Gretel, amb una escombra, un jersei i una bota construeixen el pare, amb uns paraigües, la bruixa....
El que podreu llegir és la història de "Hansel i Gretel" escrita i dibuixada pels nens i nenes de primer, inspirant-se en els titelles i la història que van veure i escoltar.

Esperem que us agradi!

Hansel i Gretel vivien amb el seu papa i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé no tenien menjar per tots quatre. Un dia, la madrastra li diu al pare que portin en Hansel i la Gretel al bosc i els deixin allà.
A mitjanit en Hansel va tenir una idea. Va sortir de casa, va agafar tot de pedretes lluents i silenciosament va tornar a dormir. L'endemà la madrastra els va portar al bosc, dissimuladament, en Hansel anava tirant pedretes perquè poguessin seguir el camí.
En Hansel i la Gretel segueixen les pedretes quan brilla la lluna i les estrelles també brillen. En Hansel i la Gretel van tornar al bosc i tiraven engrunes de pa mentre caminaven tot xino-xano.
Van seguir un ocell fins que van arribar a una casa de xocolata i caramels. En Hansel i la Gretel es menjaven la casa de xocolata i va aparèixer una bruixa.
La bruixa va fer presoner en Hansel. El va tancar en una gàbia. Li va donar molt menjar i la Gretel havia de treballar. La Gretel dóna menjar a en Hansel i ell ensenya un palet a la bruixa.
La Gretel va encendre el forn i va tirar la bruixa al foc d'una empenta. La Gretel va ajudar a en Hansel a sortir de la gàbia i es van omplir les butxaques del tresor de la bruixa.
Es van escapar i van arribar a un llac. Un cigne es va oferir a portar-los a casa. En Hansel i la Gretel van viure feliços per sempre més amb el seu pare.
Nens i nenes de 1r. A, B i C
Segon
COM VEIEM L'ESPAI I L'UNIVERS

Aquest treball el vàrem començar a partir de l'excursió a l'Observatori Astronòmic de Sabadell.

 

Amb tota la informació i experiència vam començar a treballar i ens van sortir els següents apartats:
  • L' UNIVERS: com va començar i com es va anar formant
  • EL SOL
  • EL SISTEMA SOLAR: amb els planetes
  • LA LLUNA: amb les seves fases
  • LES ESTRELLES
  • ELS ASTEROIDES I METEORITS
  • ELS ECLIPSIS
  • L'AIGUA
  • ELS EXTRATERRESTRES

Abans d'anar-hi ens vàrem preparar una colla de preguntes sobre coses que volíem saber, però també allà ens en van sortir de noves.
Així que, entre tots vàrem decidir fer un projecte sobre l'espai i trobar respostes als nostres dubtes.
A l'observatori vam poder observar el Sol en un telescopi molt gran i ens va agradar molt.

 

Hem après coses molt interessants com:

  • Una cosa que ens costa una mica d'imaginar és que l'Univers es mou i que s'expandeix.
  • També ens ha costat una mica entendre quina és la força que fa que tots els planetes del Sistema Solar es mantinguin a la seva òrbita, això de la llei de la gravetat és una mica complicada!

 

 

  • Hem après coses sorprenents del Sol, és una estrella mitjana i una cosa que ens ha sobtat és saber que els gasos que hi ha dins, l'hidrogen i l'heli també es troben a la Terra!.
  • La Terra és més petita que el Sol i la Lluna és més petita que la Terra.
  • Ha estat molt interessant veure què és i com es produeix un eclipsi de Sol, perquè l'últim que es va poder veure aquí a Catalunya nosaltres el vàrem poder veure des del pati de l'escola amb un telescopi.
  • I hem après moltes coses de l'Univers i paraules noves com: orbitar, eclipsi, galàxia, astronauta, hidrogen, heli, corona solar, telescopi...

 

Nens i nenes de Segon

Tercer
Quart

POEMES

Aquest trimestre hem estudiat el poema. Hem après que és un tipus de text que presenta les següents característiques:
. Està escrit en un llenguatge acurat i musical.
. Les línies s'anomenen versos.
. Estan agrupades en estrofes.
. Acostumen a tenir rima.
. S'hi utilitzen metàfores i comparacions.

Després de llegir diferents poemes ens hem animat a escriure'n nosaltres. Aquests són alguns exemples dels que hem fet.

La pandereta

Com que sóc molt rodona
a la gent li encanto.
Tinc la pell estirada i molt fina,
amb els cascavells canto.
Si em toques molt fort, em fa mal la pell,
i si em toques fluix, serà més agradable.

Anna Gallardo

Nadal

Quan el Nadal s'acosta,
el Sol no es mostra.
L'estrella surt amb més força,
i ens il.lumina el camí amb força.
Els Reis adoren al nen,
a Josep i Maria a Betlem.

Ariadna Ruiz

L'Amor

L'amor és boig.
Aquell qui diu que l'amor és injust,
Murmura-li a cau d'orella que l'estimes.
O escriu-li una carta d'amor.
Respòn quan et diguin que t'estimen.

Montse Vilaregut

En Sanwitx

Es diu Sanwitx i és un gos,
molt maco i també ros.
Cada nit m'acompanya al llit,
a terra s'estira quan m'he adormit.

David Vila

El girasol

El girasol tan groc com el Sol
no té por de donar el vol,
sempre està en direcció al Sol.
Quan el Sol s'amaga
el girasol s'apaga.

Nabil El Bachiri

L'Estel

L'estel brilla al cel
Elevat com un ocell.
S'esfuma sense tenir por,
Tira la cua pel turó.
Es llença de cop. On és?
L'estel ja no hi és.

Meritxell Casals

La Tardor

La tardor és la millor;
de colors en té molts:
groc, taronja i marró.
Les fulles cauen,
el terra és ple de fulles marrons
i per això m'agrada la tardor.

Aleix Boixader

El Mar

Mar, les teves onades:
blaves i clares,
altes i baixes,
grans i petites;
sou les cases,
de dofins i balenes.

Albert Pedro

La Neu

Un matí de color blanc,
jo sortia de casa:
el terra era com la llet!
Allò era impossible
i jo tenia por.
Era neu, l'havia tocat!
I jo també en tenia a dalt del meu terrat.

Ayoub Bouchkhachakh

Els bolets

Els bolets ben fregits,
i a la cassola rostits.
El cep és el millor,
seguit del rovelló.
La llanega i l'escarlet
tenen un bon barret.
Vigileu les lletreroles
que mai van soles.

Martí Prat

El Món

El món és molt rodó,
ple de països per tot arreu.
El món és el millor,
visiteu-lo, no us en penedireu!

Aina Sala

Pompeu Fabra

L'escola Pompeu Fabra,
té un pati molt gran,
els nens hi juguen cridant.
A les pistes molt futbol
cridant ben fort gol.

Marc Molas

Cinquè
ELS COLORS DE LA TARDOR

El sol és de color groc com la mel.
Les pastanagues són de color taronja, com algunes flors.
Les fulles que cauen dels arbres són vermelles com els nassos dels nens a la tardor.
Els bolets són marró com el tronc d'un arbre.
Les flors són liles com el raïm.
Les fulles granat dels arbres són com la posta de sol.
Les pomes són verdes com la tija d'una flor.

(Anna Mar,5è)

El vent que fa moure l'herba seca que hi ha, fa que sentis com el daurat es fica al teu cor.
Quan és tardor, i mires per la finestra, veus com el marró pinta els arbres; el blau, les muntanyes perdudes, i el blanc, els núvols que comencen a portar pluja.
Oh, lila, tu que m'agrades tant! Que no oblidi escriure't! Tu que em fas treure els jerseis de l'armari, perquè ja tinc fred.
Oh, el color magrana dintre un plat blanc...i em sembla que ja ve la neu.
Oh! adéu!


(Irina, 5è)

El marró de les fulles és com la xocolata desfeta a l'hivern.
El blau és blau com els ulls d'una noia.
El color vermell és com la sang que porto a dintre.
El color verd és com el color de l'herba d'un camp de futbol.
El lila és com les fulles dels pruners de jardí del pati.

(Dani, 5è)

Hola, tardor! Tu ens has pintat la cartera amb els teus colors tan meravellosos.
Són els vespres de tardor, els que fan que et vinguin ganes de plorar llàgrimes molt àcides, perquè els seus colors sembla que se'n vulguin anar a dormir.
Quan arriba la tardor, sembla que vulgui apagar els colors de la natura amb els seus corrents d'aire, i quedar-se'ls fins a la primavera vinent.
Oh, tardor, no ens deixis, perquè t'estimem tal i com tu ets, i els teus colors fan que siguis especial!

(Rebeca 5è)

A la tardor, quan fa fred, els nens tenen el nas vermell com un tomàquet.
El groc és com la mel.
Les castanyes són marró.
Les fulles són de color carbassa, com els rovellons.
Les flors són de color vermell, com les cireres.
El lila és el color dels bolets.
El verd és el color de les fulles.

(Naual, 5è)

ELS COLORS DE L'HIVERN

El blanc és el color de la boira, que es fon amb el sol.
El gris és el color del fum de les xemeneies, que s'enfilen cel amunt com una serp.
El groc és el color de la sopa calenta que mengem a l'hora de sopar.
El marró és el color de la xocolata desfeta. (Paula Alsina).
El vermell és el color del nas d'un nen que està refredat.(Andrea García)
El color taronja és com la llar de foc encesa. (Esther Serrat).
El marró és el color dels arbres pelats i freds com el gel.(Isaac Aguilar).
El blau és el color del cel en plena tarda de sol. (Martí López).
El blanc és el color intens de la pell del Floquet de neu. (Samir)


Sisè
PAISATGES

LA TARDOR

Estem a finals d'estiu, i ara torna la tardor.
Jo estic assegut en una pedra molt grossa. Al meu costat hi ha un caminet de sorra molt maco, i uns avets i uns pins preciosos.
Una mica més enllà hi ha un poblet molt petit; les cases blanques semblen un ramat de xais. Tenen teulades de pissarra, amb les teules imbricades, com les escates d'un peix.
Són les tres de la tarda. Fa airet i s'hi està molt bé.
Al cap d'una estona, me'n vaig cap a casa. A mesura que em vaig acostant al poble el veig més gran. Mentre camino sento el cant dels ocells, i veig un arbre tan groc que sembla fet de melmelada de préssec.
He trobat una font: l'aigua està freda com el gel.

(Sergi Ruiz, sisè B)

TORNANT D'EXCURSIÓ

Jo he anat d'excursió i tornant m'he parat a la font. He vist el meu poble, des de lluny: que bonic que és!
El cel és blau com la meva llibreta de matemàtiques. Els arbres són quasi tots de fulla caduca, de color verd com les pomes i groc com l'or, però no tan brillants.
Les muntanyes són arrodonides. Sento les esquelles de les vaques.
Les cases són blanques com un ramat d'ovelles, i les teulades són grises com el fum de les xemeneies de la ciutat.
Que bonic que és el meu poble!

(Oriol Domènech, sisè A)

UN PAISATGE MERAVELLÓS

Ara mateix, el cel d'aquest paisatge tan meravellós està ben serè.
On jo estic, a l'ombra d'un roure imponent, s'hi està molt bé; a més, sento el cant dolç dels ocells.
Contemplar aquest paisatge em fa sentir una sensació d'harmonia molt dolça.
Es nota que comença la tardor: alguns arbres ja comencen a esgrogueir-se,i els pagesos ja tornen de llaurar els camps.
El poble, al lluny, amb les teulades grises de pissarra i les façanes blanques, queda molt resplendent, al costat dels arbres verds i majestuosos.

(Jordi Vilaregut, sisè B)

LA TARDOR

El cel és blau com un barrufet, i els núvols semblen de cotó fluix.
Els arbres són de color verd poma, i n'hi ha algun d'ataronjat.
A les muntanyes del fons hi ha una mica de neu. La neu és blanca com la farina, i freda com el glaç.
La immensitat del cel impressiona.

(Eric López, sisè A)

PAISATGE DE MUNTANYA

Estic assegut en una pedra que té forma de península, contemplant el preciós poble de muntanya del meu davant.
En primer pla, al peu de la muntanya, es veuen roures i pins; i més enllà, unes cases amb teulades de pissarra per quan ve l'hivern, ja que hi neva força.
Fa una sensació de tranquil·litat. El cel està serè i assolellat, és blau com un mar d'estiu.
Estem a principis d'estiu. Són les quatre de la tarda, i es sent el xiuxiueig plàcid del vent; tot sembla harmoniós.
A l'altre costat, es veu un tros de muntanya d'un color més grisós, que el fa molt diferent del verdós que vèiem abans.
Només de veure aquest paisatge, ja penses en l'olor dels bolets i de les flors enmig del bosc.

(Nil Puntí, sisè B)

}