PETITA HISTÒRIA DE LES ESCOLES DE RODA DE BARÀ

L'ensenyament primari a Roda de Barà

La notícia més antiga trobada a Roda de Barà sobre aquest tema és de l'any 1855, ( dos anys abans de la Llei Moyano) i consisteix en una acta on l'Ajuntament designa un nou mestre de nens per al poble que pagarà l'Ajuntament. Quant a l'ensenyament de nenes, la primera notícia data de l'any 1862, on es parla d'una nova mestra. El redactat de les Actes dóna a entendre que no són els primers que té el poble.

Els canvis de lloc de les escoles, cases llogades i habilitades per a escola i alhora de vivenda, eren freqüentíssims. Les cases escola-vivenda que vàren durar més foren, per a les nenes, la casa dels darreres de cal Guivernau, llogada el 1903. I per als nens, la dels baixos de ca la "Perantona", llogada l'any 1904.

L'any 1922 l'Ajuntament comprà la casa dels Guivernau per transformar-la en nou local de les escoles públiques de Roda de Barà. Problemes econòmics i la desestimació de subvencions per part del govern de Madrid ajornen el seu ús.

L'any 1928 l'Ajuntament designa una Comissió Local de construccions escolars que en el seu dictamen diu que la casa Guivernau sigui una solució provisional i que per no desistir de fer unes escoles noves es posin els terrenys de l'era de l'Elies a disposició de l'Estat perquè hi faci dites escoles noves.

El curs 1933-1934 es suposa començaren les classes a cal Guivernau. Habitatges i escola aguantaren, "provisionalment" fins quan, al voltant dels anys 70, s'afrontà per part de l'Estat la construcció d'un Grup Escolar nou. Es va construir darrera del que avui és el nou Ajuntament i el Poliesportiu i constava de dos mòduls independents amb dos aules cadascun.

El creixement important de població dels anys 70 va fer que aquest nou grup no fos suficient per absorbir els nouvinguts i cal Guivernau continuà funcionant a l'espera de que l'Estat fes un Grup escolar preparat per a fer front al creixement de població. Aquest creixement comportà que s'habilités can Virgili, un edifici entre cal Guivernau i l'església, per a impartir classes. Can Virgili fou enderrocat l'estiu de 1982 per causa del seu estat.

L'any 1982 es feren realitat aquestes escoles construides al carrer Joan Carles I, a continuació del pavelló poliesportiu. Constaven de planta baixa i pis amb un total de 8 aules i un laboratori. Aquesta inauguració va tancar definitivament cal Guivernau.

Extret del llibre "Roda de Barà, notes històriques" d'en Marçal Solé. Edicions El Mèdol.