L'encèfal

L’encèfal es la part central del sistema nerviós, només el tenen els animals vertebrats. L'encèfal està al cap, dins del crani. Controla la majoria dels moviments i recull i emagatzema molta informació.

L’ encèfal està cobert per tres membranes que es diuen meninges, que el separen del crani.
La més externa, la duramàter, es dura, fibrosa i brillant, està adherida als ossos del crani, emet prolongacions que mantenen al seu lloc les diferents parts del encèfal i conté els censos venosos, on es recull la sang venosa del cervell.
La intermèdia, la aracnoides, cobreix l’encèfal laxament i no introdueix les circumvolucions cerebrals.
A la membrana interior, la piamàter, hi ha una gran quantitat de petits vasos sanguinis i limfàtics i està unida amb la superfície cerebral.

Està constituït per:

- El cervell, es l'òrgan més important del sistema nerviós. Controla la major part de l'activitat del sistema nerviós. Pesa més d'1,5kg, que està dividit per un solc central en dues meitats anomenades hemisferis cerebrals.

- El bulb raquidi, es troba darrere el cervell i davant del cerevel. Uneix el cervell amb la mèdul·la espinal. És un òrgan molt important perquè regula alguns moviments inconcients com la respiració, el batec del cor o la pressió sanguínaria.

- El cerebel, és petit i està situat davall del cervell. El cerebel s’assembla al cervell. Té una superfície rugosa, amb clots i elevacions i està dividit en dos hemisferis. El cerebel controla l’equilibri i coordina, amb l’ajuda del cervell, els moviments voluntaris.

Escola L'Àlber.   La Creu, s/n. 25135 Albesa (La Noguera)