QUE BONICS SÓN ELS ANUNCIS   QUE FEM PER TELEVISIÓ.

Objectius:

. Aproximar els alumnes al llenguatge i món de la publicitat d'una forma activa, pràctica, comprensible i vivenciada .
. Practicar el llenguatge àudio-visual .
. Afrontar el repte de fer publicitat d'algun objecte quotidià de forma atractiva i convincent.
. Crear un producte i al seu entorn una publicitat e informació   clarament enganyosa,
. Reflexionar sobre la publicitat que consumim a partir de la nostra pròpia experiència.

 

Nombre d'alumnes participants:

Tots els alumnes de primària del CEIP d'Alfés   -   11 alumnes - de   tots els cicles i nivells.
Malgrat ser de tots els nivells ens presentem com a Cicle Superior, que és on hi ha el grup més nombrós   ( 7 alumnes).

Context:

L'Escola d'Alfés és una escola rural de petites dimensions amb una llarga tradició de treball àudio-visual .
Enguany hem decidit orientar el nostre treball de llenguatge visual a la publicitat.
El treball es planteja bàsicament a la classe de grans (C. Mitjà i C. Superior) per bé que els més petits participen sempre del treball que fem.

Procés :

Hem escollit dos elements de la nostra vida quotidiana per fer-ne publicitat:
•  La goma d'esborrar (Marca TTT)
•  El llibre com element de   lectura   i descoberta.

Hem inventat un producte , el MEMORYTON ,    i al seu entorn hem creat una publicitat i un informatiu.   

Hem   creat una publicitat gràfica associada basada en qualitats imaginades sobre un producte inexistent   com a via per descobrir com es poden trametre missatges   on el contingut bàsic és el propi missatge.

Finalment hem creat un informatiu al voltant de les reprecussions del MEMORYTON.     Es tracta d'una exageració fictícia que ens duu a pensar sobre la realitat .

El procés de treball :

  1.- Centrar el tema i decidir els continguts
2.- Imaginar i escriure el guió
3.- Practicar la lectura enfàtica .
4.- Fer l'atrezzo :   caixes, pancartes, rètols ...
5.- Assajar i filmar
6.- Muntar les pelis
7.- Reflexionar . Crear les publicitats gràfiques asociades .
8.- Fer l'exposició del treball i presentar les pelis
     
Descripció dels elements :
Anunci de la Goma TTT.  

Per quan t'equivoquis, quan no encertis la paraula, o si fas malament la suma. Si embrutes la taula, o fas ratllotes al paper :   GOMA    T T T Amb la goma TTT, no t'equivocaràs mai, escriuràs la resposta sempre clara, tindràs la taula neta, i trauràs les ratllotes del paper … Perque la goma TTT:    ho esborra     TOT TOT I TOT.

A l'hora de filmar vam mirar de combinar l'acció d'esborrar amb   primers plans afectius dels nens per trametre un missatge càlid i alhora clar.

 

Anunci del   Llibre – Lectura.

 

Tenim un secret amagat. Ens permet: viatjar en el temps, viure aventures impossibles, anar més enllà de la realitat, ens fa passar estones divertides,   ...   ES EL LLIBRE. Llegint .... viatjaràs... T'ho passaràs bé... Aprendràs i   milloraràs ...   Creixeràs   i ... Descobriràs el nostre secret: LA LECTURA.

El guió està plantejat presentant la lectura com una forma d'imaginar el que llegim: aventura , viatge...    Com un joc de descoberta del secret que amaguen les paraules.   Els plans afectius en diferents racons del cole trameten un missatge atractiu i creïble.

 

Anunci del MEMORYTON

 

El memroryton és un producte imaginat. Una falsa medicina que cura el fracàs escolar desvetllant la ment   i possibilitant un aprenentatge ràpid i eficient .

Si et costa   estudiar, si no encertes els exàmens, si no et concentres i sempre ets a la lluna :   MEMORYTON     Nemoryton desperta els teu cervell,   et centra l'atenció. Memoryton t'ajuda . Amb memoryton TRIUNFARÀS.   Per ser   EL MILLOR:    PREN   MEMORYTON .Atenció:   memoryton és un producte de FARMAENGANYS.   S'ha de prendre d'amagat.

 

 

L'Informatiu.

 

L'informatiu ens ha premés   explaiar-nos en implementar les conseqüències de la nostra creació, treballar un   format habitual de la TV e incorporar tots els nens i nenes del cole a la filmació.
Dins de l'informatiu hem incorporat gèneres diferents   de la NOTÍCIA,   coma ara   el   REPORTATGE i   L'ENTREVISTA.
El to divertit del contingut ha fet que tant la filmació com el visionat hagin estat molt entretinguts .

 

Els publipapers .

 
Aprofitant l'avinentesa vam cercar revistes i vam retallar fotos publicitàries per tal d'adaptar el missatge al memoryton .   A cada imatge anàvem descobrint com els tòpics presentats per les imatges s'amollaven perfectament al nostre producte inventat .
     
El format.

El treball ve presentat en format DVD.   A la pantalla inicial   es presenta un menú per tal de triar la part del treball que es vol veure.
En un directori apart hi ha els arxius de treball, fotogrames, imatges, guions...

     
Les músiques.

Al menú d'entrada hi ha la tornada de la cançó de la Trinca que hem trobat encertada, d'actualitat encara i molt apropiada pel tema.

Als anuncis i al reportatge hi ha músiques d'en Motzart .   Ens ha semblat apropiat   fomentar la seva música en el dos-cents cinquanta aniversari del seu naixement .

Ens em premés la llicència de posar la música de l'informatiu de TV3 per augmentar el realisme del nostre informatiu .

     
Valoració de la percepció de l'alumnat .

Ha estat una experiència positiva com sempre que treballem l'audiovisual ,   
Ha estat educativa i molt útil a l'hora de mirar els anuncis amb ulls més crítics
Ha estat satisfactòria per que tot plegat ha tingut molts elements lúdics al temps que educatius.
Els profes també ho hem valorat tant positivament com els nostres alumnes .

Pep Borràs i Carles (Ceip d'Alfés) .                            Març de 2006.