QUI FOU EN BALDIRI?

En Baldiri Reixac i Carbó va néixer al poble de Bell-lloc d'Aro, comarca del Baix Empordà, l’any 1703. Tot i que fou rector de Sant Martí d'Ollers durant molts anys, avui no el recordem tant com a religiós sinó per haver passat a la història com el primer pedagog català.

En Baldiri, estudiós de les modernes corrents educatives europees, publicà l’any 1749 la coneguda obra “Instruccions per l'ensenyança de minyons”, un volum adreçat als mestres de pobles rurals. Aquest llibre, escrit en català, és un veritable programa per a l’escola. Al segle XVIII, a les escoles de Catalunya l’ensenyament es feia en llatí, considerada llavors la llengua culta. L’autor empordanès s’atreveix a defensar que l'educació dels nens catalans havia de començar en la seva llengua materna (el català) i no pas en llatí. El seus arguments eren didàctics i psicològics.

Al final del llibre va incloure, tanmateix, un diccionari castellà-català per facilitar l'aprenentatge del castellà, que considera la més útil de les llengües estrangeres. L'obra tingué una gran popularitat, atès que tenia com a objectiu de fer arribar l'educació a tots els sectors de la societat catalana: se'n feren com a mínim set edicions catalanes (sis a Girona i una a Barcelona). Dos cents anys després, l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana en féu una nova edició. Recentment, hom ha descobert una segona part d'aquesta obra, inèdita fins ara, i que segurament era ja redactada el 1749. Hi són estudiats diversos temes (matemàtica, lògica, física i geografia) que permeten descobrir una actitud científica i teològica de l'autor considerablement avançada.

No ens ha de sorprendre, doncs, que Baldiri Reixac sempre hagi estat considerat un veritable estendart en la llarga i penosa (però no estèril) lluita per aconseguir una escola catalana.

En Baldiri Reixac morí a Ollers (comarca del Pla de l'Estany) l’any 1781.

La Fundació Jaume I atorga anualment els Premis Baldiri Reixach, els més prestigiosos de l'àmbit educatiu dels Països Catalans. Els Premis Baldiri Reixach es divideixen en tres modalitats: premis a les escoles, premis a mestres i professors, i premis a alumnes.

L'any 1998 l'editorial Mediterrània va publicar el llibre "Petita història de Baldiri Reixac", escrit per Salomó Marquès i David Pujol, amb il·lustracions de la famosa dibuixant catalana Pilarín Bayés.

Portada del llibre "Petita història de Baldiri Reixac", publicat en commemoració del 250
anniversari de l'aparició de l'obra del pedagog empordanès.

Clica i augmenta
Portada de l'obra "Instruccions per