.

Tracta els altres com t'agrada que et tractin a tu

Aquest és el lema que hem establert per al present curs.

És una norma de comportament que expressada de diferents maneres han promogut els profetes i filòsofs més destacats de totes les religions i civilitzacions des de l'antiguitat fins als nostres dies.

En efecte, el judaisme, el cristianisme, l'islam i fins i tot religions més allunyades del nostre entorn com el budisme i l'hinduisme recullen en els seus llibres sagrats aquesta regla de comportament.

Per altra part, fora de l'àmbit religiós, existeixen documents escrits, els primers amb més de 4.000 anys d'antiguitat, que ens demostren que estava present a la societat de l'antic Egipte, als imperis mesopotàmics, a les antigues civilitzacions asiàtiques de l'Índia i la Xina, a l'antiga Grècia i Roma, i també a les cultures precolombines que no tenien contactes amb la gent d'Àsia i Europa.

Com veieu, és una norma que va sorgir de forma independent en cultures molt allunyades, sense contacte entre elles, i això fa pensar que es tracta d'una norma universal que neix directament de l'interior de les persones, que està inscrita en la naturalesa humana.

Així ho entenen en l'època moderna els filòsofs racionalistes, que consideren que és una regla de conducta que tothom pot entendre i acceptar utilitzant el raonament, independentment de les creences religioses; una norma primordial de la que es poden derivar la resta de preceptes que regulen el comportament dels éssers humans.

La seva promoció i el foment dels valors que porta implícits, com la consideració dels altres i l'equitat, han permès la construcció de societats cada vegada més justes i allunyades de la violència.

Totes aquestes raons ens obliguen, dins la família i l'escola, a insistir amb vehemència en el fet que hem de tractar els altres com ens agradaria que ens tractessin a nosaltres, o a la inversa, que no hem de fer als altres allò que no ens agradaria que ens fessin.

La família i l'escola són petites societats, els primers grups socials on els nens i nenes han d'integrar-se i han de conviure. Així que són el lloc ideal per a practicar aquesta forma d'actuar, i ajudar els nens i nenes a reflexionar a la llum d'aquest lema quan realitzen conductes impròpies.

Pares i mares, demanem la vostra col·laboració per habituar els nens i nenes a pensar abans d'actuar, a pensar si el tracte que volen dispensar a l'altre és el tracte que voldrien rebre dels altres.