Una mirada a la creativitat

Tertúlia amb les famílies

Actualitzat: 1-7-2016

Curs 15-16
Escola de Bordils

(...) L’educació no és omplir ni acumular, és encendre. I per encendre aquest foc cal el goig per l’estímul, el goig per la conversa i el goig per comprendre. Si mirem la història de la humanitat veurem que, en els moments més creatius, aquestes tres fases han estat importants (...). Jorge Wagensberg

L’educació per la creativitat és una manera, la que creiem millor, de preparar els alumnes per tal que sàpiguen afrontar els problemes que la vida els plantejarà. No es tracta de fer-los fantasiosos sinó més pràctics. La convencionalitat fluctua, canvia, no els volem donar ni totes les fórmules per afrontar-se a la vida, ni preveure les que els exigirà el futur, si és que tot això és possible. El que volem és que sàpiguen situar-se en aquest món capacitant-los per cercar ells els camins més propicis en cada moment.

Tots els llenguatges -oral, escrit, musical, matemàtic, visual o plàstic-, plantegen el repte de decidir què vull dir i com puc dir-ho. El què i el com es troben entrenant, fent, analitzant el que s’ha fet i tornem-hi. El que compta no és el que ja se sap, sinó allò que s’ajuda del que ja se sap i complementa allò que és nou . Per fer tot això cal exercitar la creativitat, fer de la creativitat un dels pilars de l’educació.

I per què ens compta tant la creativitat? Doncs perquè fomenta l’autoestima, ens fa més forts. Dóna valor a les aportacions individuals, personals; dóna a entendre a l’individu que aquest pot contribuir a la comunitat, que la seva presència és important. Per aportar s’haurà d’espavilar i trobar allò nou i recordar allò vell -relacionar coneixements-. No es pretén fer de l’escola un àmbit d’entreteniment, sinó d’estudi. No es tracta de diversió, es tracta de coneixement. Volem que anar a escola sigui interessant, “el goig per aprendre”, tornem a Wagensberg.