Racó Verd
CURS 05-06
Actualitzat: 1 de febrer del 2007
ANELLAMENT D'AUS

El 21 d'octubre de 2005 va ser un dia molt calorós. Vam visitar una estació d'anellament en el massís de les Gavarres, en concret a (Cassà de la Selva).
A la masia de "Can Vilallonga" ens esperaven dos monitors.
Amb un monitor vam escoltar els cants i reclams d'alguns ocells de la zona (pit-roig, merla, puput,….) i vam distingir i reconèixer els diferents estrats de la natura: arbres, arbustos i herbes.
L'altre monitor ens ensenyà a distingir les diferents plomes de l'ocell , com es fa l'anellament i com es col·loquen les xarxes per capturar-los.
La sortida ens tenia emocionats però ens va decepcionar. En el lloc de les xarxes no hi vam tobar cap ocell perquè no era bona hora al migdia. La nostra participació va ésser molt d'observar i nosaltres ens hagués agradat anellar algun ocell.

Hem comprovat que cal tenir bons coneixements d'ornitòleg i ser expert per ser anellador d'ocells. L'ofici d'ornitòleg és dur, cansat i no sempre quedes satisfet amb els resultats.

 
NO ELS TORNAREM A VEURE
Des que érem ben petits, havíem vist als arbres del carrer Torrentó. Les mèlies.
Quan vam començar a l'escola ja eren grans i macos. Recordem que a la primavera feien unes flors petites, però molt maques, també recordem la pudor que feien les boletes quan les xafàvem.
Els avis d'alguns de nosaltres recorden encara quan els van plantar però ara aquests arbres ja formen part del passat i de la nostra memòria.
El curs passat van començar a tallar una filera i a començament d'aquest curs els que quedaven. Quan els van tallar érem al pati i ens va fer molta pena.
Ara sense arbres sembla un polígon industrial i hi han plantat altres arbres petits que nosaltres potser ja no veurem quan siguin grans.
A tots els nens de l'escola ens ha sabut greu que els tallessin, ens agradaven molt i també ens feien molta ombra quan feia calor.
Pensem que podien haver fet la vorera igualment i conservar els arbres.
Us posem una foto perquè tots recordem com eren les mèlies del carrer
 

UN PASSEIG PEL CROSCAT I LA FAGEDA D'EN JORDÀ

El dimarts 25 d'octubre de 2005 vam anar a Olot , comarca de la Garrotxa a visitar els volcans. Quan vam arribar, vam esmorzar i després vàrem anar caminant fins al volcà Croscat. Aquest volcà és el més jove i el més alt de la zona i té forma de ferradura .Nosaltres estàvem situats a la part de darrere del volcà, al lloc on fa uns anys els homes van treure una part d'aquest, per construir cases . Es veien molt bé els colors de dins del volcà . Era curiós i maco veure'l tan a prop.
La Montse, que era la nostra monitora, ens va explicar moltes coses sobre el Croscat i després vam fer un joc d´enganxar cartolines.
Mes tard l'autocar ens va portar a la Fageda d'en Jordà, un bosc de faigs que va créixer sobre la lava del Croscat . Allà vam dinar i després vam fer un passeig per aquell silenciós i tranquil bosc.
Va ser un dia molt divertit!!!


 
ECLIPSI DE SOL

El 3 d'octubre de 2005, vam observar un eclipsi de sol espectacular perquè va ser visible des del nostre planeta i sobretot des del lloc on estàvem (l'escola).
Què ens va sorprendre?
-que va canviar la llum del dia però no vam quedar a les fosques.
-que els ocells anàvem esverats.
-que vam observar l'eclipsi solar protegits amb unes ulleres especials (de soldador).
-que vam experimentar i observar l'evolució del moviment que feia la Lluna davant del Sol. (teníem una cartolina amb un petit forat i vam fer coincidir els raigs de Sol pel forat; la llum es reflectia a la paret o al terra i deixava visible el recorregut que feia la Lluna sobre el Sol, no va quedar totalment tapat).
-també vam estar pendents d'imatges d' Internet que enviaven els observatoris preparats.
-que és el primer fenomen d'aquestes característiques que es veu a Espanya des del segle XVIII.
-que no tots els eclipsis de Sol són iguals. Hem estudiat que poden haver-hi diferents eclipsis de sol (total, parcial i anul·lar) segons la distància de la Lluna.

Conclusió d'un eclipsi de Sol: Sabem que la Lluna gira al voltant de la Terra , però de tant en tant, s'interposa entre el Sol i la Terra. Això provoca que la llum solar durant un període curt de temps no arriba en algunes zones del món i es fa fosc de cop.

   

BORDILS ESTA INUNDAT D'AIGUA(Alumnes de P5)

A Bordils va ploure molt i els carrers es van inundar. No vam anar a l'escola. La Riera porta molta aigua! No se si podré sortir de casa! Volen les papareres!

CURS 03-04

DIA DEL MEDI AMBIENT

... ...

P3

ENS AGRADA QUE TOT ESTIGUI NET:
PASSAR L'ESCOMBRA
RECOLLIM EL PATI I ELS PAPERS
TIREM ELS PAPERS A LA PAPERERA
NETEGEM
ENFLAIREM PERÒ NO AGAFEM LES FLORS.

P4

-SI TIREM ELS PAPERS AL CONTENIDOR BLAU, TINDREM UN MÓN ÉS BONIC. HI HAURÀ MÉS ARBRES I ELS CARRERS DELS POBLES ESTARAN NETS.
-SI NO TENIM ARBRES SEMBLA UN DESERT. NO PODRIEM RESPIRAR I ES ENS MORIREM DE SED.

P5

-ENS AGRADARIA QUE NO ES LLENCESSIN ESCOMBRARIES AL MAR, NI VERÍ, NI GASOLI I QUE L'AIGUA SEMPRE ESTIGUI NETA.
-VOLDRÍEM QUE NO ES POGUÉS CAÇAR, NI POSAR TRAMPES ALS ANIMALS QUE ESTAN EN PERILL D'EXTINCIÓ, COM EL LINX.
-VOLDRÍEM QUE NO S'ENCENGUÉS FOC AL BOSC, NI ES FUMÉS, PERQUÈ NO ES CREMI.
-ENS AGRADARIA QUE NINGÚ TIRÉS PAPERS AL BOSC, NI ALS CARRERS, PER NO EMBRUTAR-LOS.
-DEMANEM QUE NINGÚ FACI MAL ALS ARBRE, NI A LES PLANTES, NI ALS ANIMALS.
-MIRAREM DE CUIDAR LES NOSTRES COSES, PER NO FER-LES MALBÉ I HAVER DE TORNAR A COMPRAR-LES I MALGASTAR EN COSES NOVES I DINERS.

1R

-ENS AGRADARIA VIURE EN UN MÓN EN EL QUE TOTHOM CUIDES BÉ LES PLANTES, ELS ANIMALS, L'AIRE, L'AIGUA.
-SI NO TRACTEM BÉ EL NOSTRE MÓN, NO TINDREM ON VIURE.

2N

-A NOSALTRES ENS AGRADARIA QUE NINGÚ LLENCÉS LES COSES QUE ES PODEN APROFITAR AIXÍ NO AGAFARIEM TAMBÉ COSES DE LA NATURA.
-TAMBÉ ENS AGRADARIA QUE NO TALLESSIN TANTS ARBRES I NO DESTRUISIN LES MONTANYES.

3R

VOLEM CRÉIXER I VIURE BÉ
RECICLANT TOT EL PAPER
SI LES PLATNES RESPECTEM
MOLT MÉS OXÍGEN TINDREM
ÉS MÉS SA EL CAMINAR
QUE ANAR EN COTXE I EMBRUTAR
LA NATURA ÉS EXCEL·LENT,
RESPECTEM EL MEDI AMBIENT
L'ENTORN NET HEM DE TENIR,
I RES NO ENS FARÀ PATIR
I SI VOLEM PROSPERAR
HEM D'APRNEDRE A RECICLAR.

4T

POSEM CADA COSA AL SEU CONTENIRDOR, PERQUÈ SIGUI MES FÀCIL EL RECICLATGE
DIGUEM ALS PARES, MARES I FAMILIARS QUE SI FUMEN NO TIRIN ELS CIGARRETS AL PATI NI AL TERRA.
NO FEM SERVIR GAIRES PAPERS, NOMÉS ELS NECESSARIS.
NO EMBRUTIM LES PARETS AMB GUIXOTS.
QUAN ESTEM AL PATI NO FEM MALBÉ ELS ARBRES.

NO MALGASTAREM ELS GOTS DE FLUOR PER VEURE AIGUA.
QUAN ESTREM A CLASSE OBRIREM LES FINESTRES I TANCAREM ELS LLUMS.
NO GASTAREM TANT PAPER ALS LAVABOS, A L'HORA DE FER TREBALLS I QUAN IMPRIMIM.
TANCAREM L'ORDINADOR EL DIVENDRES A LA TARDA PER A QUE NO QUEDI OBERT TOT EL CAP DE SETMANA.

ENS AGRADARIA QUE:
TOTHOM RESPECTÉS LA NATURA.
REUTILITZEM MÉS ABANS DE RECICLAR.
PODER RESPIRAR AIRE NET.
QUE CADA ARBRE QUE ES TALLES, TORNES A REBROTAR.
QUE CADA FÀBRICA QUE CONTAMINÉS ES CONVERTÍS EN UNA FLOR QUE TINGUES PODERS PER MENTALITZAR A LES PERSONES DE LA COSERVACIÓ DE LA NATURA.
ENS AGRADARIA TORNAR A BEURE AIGUA DE L'AIXETA.

L'HORT DE L'ESCOLA

 

Els alumnes de P5 de l'escola de Bordils hem fet un hort.
Vam treure les herbes.
Vam barrejar terra bona i adob.
Els avis ens van donar plantes: Escarola, enciam, cebes i alls.
També hem plantat grana de pensaments i purus.
Ara ja hem collit les escaroles que eren molt maques i grans.

Nens i nenes de P5

 

SOM ESCOLA VERDA!!!

El 10 d'octubre de 2003 tingué lloc a la localitat de Viladrau l'atorgament del distintiu d'Escola Verda a un conjunt de centres de Catalunya, entre els quals es troba el nostre. L'acte comptà amb la presència de l'alcalde de Viladrau, representants dels departaments de Medi Ambient i Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i del conseller de Medi Ambient, Sr. Ramon Espadaler.

Tota l'escola, he rebut orgullosos el distintiu, ates ell compromís que hem adoptat i seguirem adoptant en la generació d'iniciatives d'educació ambiental amb l'alumnat, les famílies, la localitat i els altres centres educatius.

A partir d'ara hem de mantenir el distintiu, que s'atorga cada dos anys, complint els compromisos que ens hem fixat en el nostre Programa d'Acció Ambiental per als cursos 2003-2005.

CURS 02-03

REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT

El centre, juntament amb l'AMPA promovem la reutilització dels llibres de text de primària que els alumnes utilitzen a l'escola, exceptuant aquells llibres que són tipus fitxa.

L'escola està dins un projecte d'escoles verdes i una de les seves actuacions és la "reutilització de llibres de text" que s'ha començat el curs 03-04.

Els objectius que ens vam proposar són:
- aprofitar els llibres de text,
- generar un estalvi econòmic i de paper,
- crear un fons de llibres de text a l'escola,
- conscienciar l'alumnat i els seus pares de la Reducció de residus, i la Reutilització i Reciclatge de material,
- responsabilitzar als alumnes del bon ús del material escolar.

El mes de juny de 2003 es va fer una assemblea de pares per explicar el projecte. Es va passar una circular i una autorització per saber quants alumnes s'acollirien a la proposta.

La reutilització de llibres de text ha estat un èxit, ja que han participat en el projecte totes les famílies, excepte dues.

Els alumnes també han respost positivament i durant el curs han procurat conservar al màxim de bé els seus llibres amb la intenció que altres alumnes els utilitzin. Tot i així cal comprar alguns llibres per compensar la diferència d'alumnes d'un curs a un altre i per canviar els que estant en molt mal estat.

Els llibres del curs 03-04 han costat a cada alumne la quantitat de 45 €. Tots han pagat la mateixa quantitat.

Pel curs 04-05 tenim la intenció d'incloure els diccionaris de consulta de català i castellà.

Sense la col·laboració dels pares i dels mestres no es podria portar a terme i és important explicar bé a tots els avantatges econòmics i ecològics d'aquesta proposta.

VISITA A LA DEIXALLERIA I A LA PLANTA DE TRIATGE DE CELRÀ.

El dilluns 16 de juny vam anar a veure la deixalleria i la planta de triatge de Celrà.
A la deixalleria hi ha diferents contenidors, molt grans, amb un número i el nom de la deixalla a què està destinat.
Vam veure contenidors de : runes, ferralla, fusta, plàstic, vidre i miralls, matèria orgànica, piles i bateries, cables, neveres , rodes i un de productes químics.
Ens van explicar que era molt important reciclar les neveres, ja que contenen un gas anomenat CFC que destrueix la capa d'ozó, i cal recuperar-lo. També ens van dir que les ampolles de cava no es reciclen, sinó que es netegen i es reutilitzen.
Després vam visitar la planta de triatge. En aquesta planta hi treballen persones descapacitades, i és una manera d'integrar-los en la societat. La seva feina consisteix en separar els productes que nosaltres portem als contenidors. Les deixalles van passant per una cinta i els operaris les separen segons siguin ampolles, llaunes, plàstic, etc. Al final un electroiman agafa tots els elements metàl·lics i els porta a un altre contenidor.
Les deixalles que un cop passades per la cinta no s'han pogut recuperar són portades a l'abocador.
Al final ens van regalar un joc del tres en ratlla on les fitxes són els diferents contenidors de colors.

ÉS TAN FÀCIL QUE QUI NO RECICLA ÉS PERQUÈ NO VOL !

 

RECICLEM

A l'escola ja fa anys que reciclem el paper. A cada classe hi ha una paperera de cartró que ens va portar el Consell Comarcal del Gironès i quan la tenim plena la buidem al contenidor blau que aquest curs ens han posat al costat de l'escola i ens va molt millor.
Aquest curs al menjador hem començat a reciclar els pots de iougurt i els brics de llet que els portem al contenidor groc que hi ha al costat de l'Ajuntament i esperem que aviat ens en posin un al costat de l'escola.
Els mestres també reciclen els cartutxos de les impressores i els tonners de les fotocopiadores.


I vosaltres recicleu a casa vostra?

 

Alumnes de cinquè i sisè observant el procès que realitzen les aigues residuals a la depuradora.

VISITEM UNA DEPURADORA

Els alumnes de cinquè i sisè del CEIP de Bordils vam anar , el dimecres, 20 de novembre a veure la planta depuradora de La Bisbal d'Empordà per què en el nostre projecte estem estudiant l'aigua i també perquè la nostra escola vol ser una escola verda i treballem aspectes del medi ambient.

A la planta depuradora hi ha diferents processos: Primer l'aigua que ve de les clavegueres passa per un canal on una pala recull la sorra que s'ha dipositat al fons, després l'aigua passa per un reixat on unes punxes recullen tot tipus de coses: rates, draps.... A continuació vam veure l'espesseïdor de fangs i tot seguit el decantador secundari i finalment vam comprovar com l'aigua que anava a la riera era neta.

Llàstima que encara hi ha pobles, com el nostre mateix que no tenim depuradora d'aigües residuals i aquestes van brutes cap el riu.