-Conèixer el sentit i la significació del Carnaval
-Valorar els elements lligats a la celebració: l'humor
popular, la ironia, la diversió, la llibertat de crítica,
etc.
-Analitzar l'evolució de la celebració
-Conèixer el vocabulari de la celebració -Orígen
i evolució històrica
-El sentit socio-cultural del Carnaval
-El cicle carnavalesc
-Símbols del carnaval, personatges i farsa
-La música del carnaval: popular i tradicional i el
Carnaval a la música clàssica.
Hi ha festes lligades al cicle solar (que en el calendari,
són fixes) i d'altres que es guien pel cicle lunar.
El Carnaval és un exemple d'aquestes últimes:
coincideix sempre amb fase de lluna nova i mai cau en el mateix
dia (depén sempre del pleniluni de primavera)
El Carnaval
és un cicle de festa i no pas una celebració
aïllada. Hi ha molts indrets que la festa comença
el 17 de gener, dia de St. Antoni Abad; d'altres, el dia
de la Candelera, el 2 de febrer, fins i tot sembla ser que
començava a partir de Nadal ("De Nadal a Carnestoltes,
set semanes desinvoltes"). És un cicle sencer,
amb sentit propi, que precedeix al de la Quaresma.
Les
teories sobre el seu orígen són diverses,
però totes coincideixen en la necessitat de celebrar
la proximitat de la primavera, mitjançant un ritual
de transformació en el qual l'alegria i la disfressa
són una rèplica de l'imminent despertar de
la natura.
Sembla
ser que el Carnestoltes guarda estreta relació amb
antics costums de la cultura Mediterrània (jues,
egipcis, grecs...) i celtes, que celebraven festes amb aquestes
connotacions. Malgrat això, el nostre Carnaval s'ha
d'entroncar, especialment, amb les festes paganes anomenades
Saturnals romanes i, fins i tot, arreplega elements de les
festes Lupercals i Matronals que els mateixos romans celebraven
pel mes de febrer.
En aquestes
tres festes trobem elements i rituals típics d'inversió
de papers que implicaven un trasbalsament en l'ordre de
la vida i que perduren en el nostre Carnaval actual:
-
- Les Saturnals coincidien amb el Solstici d'hivern. Eren
les festes dels esclaus i de les classes socials económicament
dèbils. Durant els dies de festa, s'invertien els
papers d'amos i esclaus generalitzant-se la permissivitat
a tota una sèrie de qüestions (els tribunals
no actuaven, el senat no es reunia, se suprimien les accions
militars...) Es proclamava el "rei Saturnalici"
-personatge paral·lel al ninot de Carnestoltes d'avui-
que era un individu còmic i manava mentre durés
la festa.
- Les Lupercals (de "lupus", llop) consistien
en un ritual de fecundació (dels ramats, de les dones)
i protecció dels ramats
- Les Matronals eren les festes de les dones i una commmemoració
del rapte de les Sabines per part dels primers romans. Les
dones assumien el paper dels homes i a l'inrevés.
CARNAVAL
i CARNESTOLTES són dues paraules sinònimes.
Carnaval procedeix del llatí CARNEM LEVARE i Carnestoltes,
també del llatí CARNES TOLLITAS. Les dues
signifiquen el mateix: prohibir la carn. Els dos mots es
refereixen als últims dies en què es podia
menjar carn, els immediats a la Quaresma, el periode de
contenció, austeritat, penitència i abstinència.
Històricament,
els territoris de parla catalana havien emprat el terme
Carnestoltes. Des d'Itàlia, el S. XIX es va introduir
el mot Carnaval. Ara s'utilitza més la paraula Carnaval
per parlar de la Festa i de Carnestoltes per parlar del
personatge central, el rei de la festa.
Alguns
continguts originals del Carnaval han anat evolucionant
en funció de les diferents situacions històriques.
L'aparició de la cultura cristiana marca profundament
el Carnaval, lligant-lo estretament a la Quaresma (imposició
abstinencial). El Carnestoltes implica la inversió
dels valors i de l'ordre establert, ordre que torna a regnar
amb la Quaresma. El cristianisme va anar desdibuixant el
caràcter simbòlic i màgic de les festes
carnavalesques primitives. El Carnaval resorgí a
l'Edat Mitjana, especialment a Itàlia, i ja d'una
manera més popular. Al S. XVIII el carnaval francès
introduí la novetat del ball de mèscares,
que tingué l'apogeu durant la Revolució.
Amb
tot, l'evolució temporal i cultural ha configurat
un Carnaval típic amb uns elements inalterables:
les disfresses, la inversió de papers i, sobretot,
la llibertat. Llibertat com a manifestació del poble
per sobre de prohibicions polítiques, socials, ideològiques
o morals. Per això, el Carnaval ha subsistit malgrat
les prohibicions i el poder establert en cada moment. I
és que la tolerància, no sempre és
una virtut
intrínseca
al poder. En el Carnaval actual prima encara el clima de
celebració i el sentit col·lectiu de crítica
de la realitat actual, de caricaturització.
Desenvolupament
de la Festa
|
Dijous
Gras o Llarder: Actualment, assenyala l'inici de la festa.
Tradicionalment, se sortia a berenar truita amb botifarra.
Dijous Gras marcava la fi d'un bon periode d'alimentació
grassa (començat amb la matança del porc,
per Sant Martí), seguit durant el temps de Nadal.
Era el periode en que s'esgotaven els queviures del rebost,
guardats des de la matança del porc i sols quedaven
els llardons (el greix del porc) i les botifarres. Els menjars
típics eren els macarrons enllardats, la truita de
botifarra d'ou i com a postres, la coca de llardons.
L'arribada
del rei Carnestoltes: el mateix dijous, es reb al ninot
i al seu seguici amb una cercavila
Sermó
del Rei Carnestoltes: A continuació de l'arribada,
Sermó o Pregó de convit a la festa i ball
de danses (és paròdia del sermó religiós)
Obeïment de les seves ordres boges que ens va donant
La Rua:
Desfilada de les disfresses pel barri o l'escola
Ball
de màscares o disfresses:En d'altres èpoques,
les classes benestants realitzaven els seus balls (palaus
de Venècia, societats aquí a Tarragona, etc)
Concurs
de disfresses: Durant el ball. Aquí ha Tarragona,
El Club Amigos de Maginet va posar de moda, a partir de
1960 els concursos Infantils de disfresses
Judici, Testament i Mort del Rei Carnestoltes: Dimarts.
Mort vençut per les forces de la Quaresma.
Crema
del Rei-ninot de Carnestoltes: Dimarts. Triomf de la Quaresma
en front la "bona vida".
Enterrament
de la Sardina: Dimecres de Sendra. Comença la Quaresma
Els
Carnavals més famosos, a Catalunya, són el
de Vilanova i la Geltrú, el de Solsona, el de Palafrugell,
el de Sitges, Reus...
A Tarragona, els llibres municipals ja recullen la celebració
de la festa de Carnestoltes el 1384 (S. XIV !!)
La Música
popular al Carnaval
"Don gatu i el rei de xauxa" (popular catalana)
"Els titelles" (popular catalana)
"Carnestoltes, Carnestoltes" (popular)
"Un vespre de ball de màscares" (Mª
del Mar Bonet)
"A setze" (popular catalana)
Obres
clàsiques sobre el Carnaval
"El Carnava Op.9" (R. Schumann)
"El Carnaval dels animals" (C. Saint-Saëns)
"El Carnaval de Londres" (M. Milhaud)
"El carnaval romà" (H. Berlioz/A. Dvorák)
"Un ballo in maschera" (G. Verdi)
"El carnaval de venècia" (A. Campra/A.
Thomas)
"Momoprecoce" (H. Villa-lobos)
"Petrucka" (I. Stravinskij)
Dites relatives al Carnestoltes:
-De tard o de primer, - Per Carnestoltes,
Carnestoltes pel febrer bones voltes
-Per Carnaval, - Pels dies de Carnestoltes
Tot se val molt vi i poca soltes
-Casament de Carnaval - Pel Dijous Llarder
Casament que res no val botifarra menjaré
-Dijous Gras - Qui vol viure
coques de lardons de tot s'ha de riure
- De Nadal a Carnestoltes
set setmanes "desimboltes" (El Carnaval durava
set setmanes)
Dijous Gras:
Peus de porc per dinar
I llardons per berenar
Botifarra per sopar
I
a dormir i descansar
(M. Dalmuraba)
-Activitats (Carnaval dels animals) www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/musica/act09.htm
Biblio
i webgrafia
- GARIN,
J. I altres: Festes i Tradicions a l'escola (Tardor-Hivern).
Ediciones CEAC, S.A. Barcelona 1985
- Gran Enciclopèdia Catalana. Enciclopèdia
Catalana, S.A. Barcelona 1993
- SANS, Noemí: El Carnaval a Tarragona (segle XIX).
Col. Els Titans nº 1 Edicions El Mèdol. Tarragona
2001
- http://www.carnavaltarragona.com
-
http://www.festes.org/hivern/carnestoltes/municipis
-
http://www.xtec.es/~scapella/festes/carnaval/elcar.htm
-
http://www.xtec.es/~jvaldelv/Postgrau/textoscarnaval.htm
- http://www.tvcatalunya.com/carnaval/
-
http://www.etnocat.readysoft.es/festa/hivern/carnaval.html
-
http://Yahoo!Societat>Festes populars i dies festius
|