DIA DE LA CIÈNCIA 2010

 

Educació Infantil

LLAMINADURES GEGANTS

Les llaminadures que anomenem 'esponges' o 'núvols' estan fetes principalment de gelatina, sucre i aire.
En aquest experiment les envasarem al buit.
Per envasar-les al buit traiem l'aire del pot. L'aire de les llaminadures està atrapat dins seu i no pot sortir, per tant, s'expandeix l'aire i les llaminadures es fan gegants!
Però, no podrem obrir el pot per agafar les llaminadures gegants, perquè està envasat al buit. I, quan tornem a posar l'aire dins el pot les llaminadures es tornen a fer petites...

Veure fotografies

Educació Infantil

LLET DE COLORS

Posem llet en una safata i tirem a sobre unes gotes de colorant de diferents colors. Observem que queden sobre la llet quietes. Quan toquem la superfície de la llet amb un palet de les orelles sucat amb sabó, les taques de colorant s'aparten i es formen dibuixos bonics. A la llet també es pot dibuixar!
(Aquest experiment es basa en la tensió superficial dels líquids.)

Veure fotografies

Educació Infantil

EL VOLCÀ

Aquest experiment ens servirà per fer un petit volcà a partir de suc de llimona i bicarbonat.
És una experiència que té a veure amb les reaccions químiques dels àcids i les bases, aquesta barreja dóna lloc a l'escuma, que es genera en prou quantitat perquè surti empesa i fer aquest efecte de volcà..
Per poder realitzar-lo necessitem un pot de iogurt de vidre, bicarbonat i el suc de 3 llimones.
Posem el suc de llimona en el pot de iogurt de vidre, afegim el bicarbonat, remenem una miqueta i ... sortirà tota l'escuma....

Veure fotografies

Educació Infantil

L'OU I L'AMPOLLA

Aquest experiment consisteix en fer entrar un ou dur dins una ampolla de vidre.
Mullem lleugerament amb alcohol un tros de paper de cuina i l'encenem amb un encenedor, a continuació l'introduïm dins l'ampolla i posem l'ou dur al damunt. Veurem que l'ampolla absorbeix amb rapidesa l'ou i aquest queda en el seu interior.

Veure fotografies

Cicle Inicial

L'OU FERRAT VERD

Primer de tot bullint la col llombarda per obtenir el seu brou. Podeu observar que el color resultant és d'un blau molt fort. Reservem aquest brou, que es refredi.
Quan ja està fred, preparem els ous ferrats.
Posem l'oli en una paella, encenem el foc i passem a cascar l'ou de manera que separem la clara del rovell, aquest el reservem.
Amb la clara ja separada li afegim dues culleradetes de brou i ho remenem, l'aboquem a la paella, amb compte que no ens esquitxi l'oli, i quan veiem que comença a posar-se de color verd afegim el rovell ,quan està quallat ja tenim els ous ferrats de color verd.
Aquest fenomen és degut als àcids que contenen els aliments i la seva barreja.

Veure fotografies

Cicle Inicial

LLAMINADURES GEGANTS

Mirem les llaminadures, les posem al pot i fem unes hipòtesis sobre què passarà quan li traiem l'aire.
Després fem el buit i comprovem el què ha passat.
Tornem a fer hipòtesis per veure què passarà quan tornem a posar-hi aire.
Finalment, comprovem que quan no hi ha aire les llaminadures augmenten de volum.


Veure fotografies

Cicle Inicial

LLET MÀGICA

En primer lloc preguntem què passarà si posem els colorants dins l'aigua.
Un cop ho hem experimentat arribem a la conclusió de que els colorants es barregen completament amb l'aigua.

En segon lloc, fem la hipòtesi de què passarà si li posem els colorants a la llet. Ho experimentem i veiem que els colorants queden en la superfície (no es dissolen) perquè la llet té greix.

Tot seguit, suquem els bastonets en el sabó dels plats i veiem que els colorants es desplacen tot formant "estrelles".

Això és degut a l'efecte del sabó sobre el greix.

Veure fotografies

Cicle Inicial

DENSITATS

Primer preguntem què és fer una pila i apilem objectes que trobem a la classe.
Després fem la hipòtesi de "si es pot fer una pila amb líquids".
En un got de tub anem posant els diferents líquids en aquest ordre: mel, glicerina, aigua, oli i alcohol.
Comprovem que, degut a les diferents densitats, els líquids no es barregen.
Posteriorment amb un pal llarg es remenen fins a obtenir una barreja uniforme.
Ho deixem reposar i al cap d'una estona veiem que els líquids s'han tornat a apilar per densitats.


Veure fotografies

Cicle Mig

LLAMINADURES GEGANTS

Les llaminadures que anomenem 'esponges' o 'núvols' estan fetes principalment de gelatina, sucre i aire. En aquest experiment les envasarem al
buit. Quan traiem l'aire del pot, l'aire de les llaminadures s'expandeix i es fan gegants! Llàstima que no ens les poguem menjar gegants, ja que per poder obrir el pot hem de fer-hi entrar l'aire i es tornen a empetitir...

Veure fotografies

Cicle Mig

L'OU I L'AMPOLLA

Prenem un ou bullit i pelat prèviament. Utilitzem una ampolla gran de sucs que tingui la boca gran però que no passi l'ou. Introduïm un paper empapat una mica en alcohol i que estigui encès. Tapem ràpidament la boca de l'ampolla amb l'ou. El foc s'apaga i l'ou és xuclat cap a l'interior de l'ampolla.

Veure fotografies

Cicle Mig

LA DENSITAT DELS LÍQUIDS

Am oli d'oliva, aigua, alcohol i dos recipients de vidre (un gran i un altre més petit per introduir-lo en el més gran). Es col·loca el petit dins el gran i s'omple d'oli. A continuació s'introdueix l'alcohol fins superar un dit l'alçada del xarrupet d'oli. No s'observen canvis ni es barregen. Seguidament es va ficant aigua lentament. L'aigua trenca progressivament l'equilibri anterior i, conforme augmenta la quantitat d'aigua que torna l'alcohol blanquinós, provoca que l'oli surti del gotet petit i tendeixi a surar/flotar.

Veure fotografies

Cicle Mig

VÍSCERES

L'aparell respiratori de l'home és molt semblant al del xai.
Hem observat el color, la textura i d'altres qualitats externes. No havíem vist mai un cartílag i que la tràquea té molts anells. No sabíem que l'esòfag, que és de l'aparell digestiu, fos tan tou, suau i adherit a la tràquea.
Però el que més ens va agradar és bufar i veure com sínflen els pulmons.

Veure fotografies

Cicle Mig

LA LLET DE COLORS

Es deixen caure molt suaument diverses gotes de colorant, si pot ser de colors diferents sobre un recipient amb llet sencera. Les gotes queden concentrades i no es dissolen completament en la llet.
A continuació toquem el centre del recipient amb un costat del bastonet (un en el què només hi hagi el cotó). No succeeix res.
Tot seguit, mullem l'altre costat del bastonet amb líquid màgic (sabó) i ho tornem a provar. Observem com els colors s'allunyen del bastonet ràpidament.
Anem tocant suaument amb el bastonet (costat màgic) a sobre dels colors a poc a poc. Observem com aquests es van movent i barrejant.

Veure fotografies

Cicle Superior

LLET, MATÓ I CIÈNCIA

Observem el procés pel qual la llet (un líquid) es transforma en mató (un sòlid), és a dir, veurem un dels processos de canvi de la matèria: LA SOLIDIFICACIÓ.

Veure fotografies

Cicle Superior

ARRÒS CONGELAT I ARRÒS LÍQUID

Dos experiments. "L'arròs congelat" mostra el procés de compactació dels materials sòlids, on cada cop la mateixa quantitat d'arròs ocupa menys lloc i al final s'hi pot clavar un pal i el pot ple d'arròs no cau.

"L'arròs líquid" mostra el procès de sedimentació i compactació d'un material sòlid, que fa que els materials amb volum més petit (densitat alta) ocupin el lloc disponible fent que un material amb volum més gran (densitat baixa, pilota ping-pong) sigui desplaçat cap amunt, de tal manera sembla que l'arròs es comporti com un líquid.

Veure fotografies

Cicle Superior

LLAMINADURES GEGANTS

En aquest experiment envasem al buit unes llaminadures, en concret, uns núvols o esponges amb forma de fruites. Els núvols estan fets principalment de gelatina, sucre i aire.
Fem unes quantes hipòtesis científiques. Observem que les llaminadures es fan grans. Per saber què passa fem altres observacions amb un got d'aigua i una ampolla foradada pels dos extrems.
Arribem a la conclusió de que l'aire fa força, l'aire pesa, és la pressió atmosfèrica. El volum d'un gas depèn de la seva massa, de la pressió i de la temperatura.
Quan traiem l'aire de dins el pot, la pressió disminueix. L'aire que forma part de les llaminadures i que està atrapat dins seu no pot sortir. En disminuir la pressió a poc a poc, va augmentant el volum de l'aire de les llaminadures i aquestes s'inflen.
El pot no es pot obrir si no deixo que torni a entrar l'aire. Les llaminadures tornen a recuperar el seu volum quan la pressió torna a ser la mateixa que al principi.

Veure fotografies

Cicle Superior

LA FESTA DE LA "MAIZENA"

En aquesta experiència, vam veure les sorprenents propietats que podien tindre alguns materials, en aquest cas una cosa tan corrent com la farineta feta amb amidó de blat de moro (també coneguda com "Maizena").
En grups, vam preparar la farineta fent així un líquid No-Newtonià!
Què és un líquid No-newtonià?! Doncs és un líquid que desafia les lleis de Newton i els principis de la nostra lògica més elemental.
Així vam veure que fent-ho amb cura podíem enfonsar-hi el dit , la mà o un objecte però que si li pegàvem copets aquell líquid es tornava dur com un sólid.
Curiós, oi? I és que els fluids No-newtenians tenen la propietat de canviar la tensió segons la força que apliquem sobre ells.

Veure fotografies

Cicle Superior

VISUALITZEM LES REACCIONS ÀCID-BASE

Dos experiments

Es poden fer molts tipus d’experiments per observar com reacciona un producte base (capta els protons dels àcids) i un producte àcid (sobretot àcid cítric i àcid tartàric). Podrem observar una reacció química aconseguint un guèiser o un coet entre d'altres.
Es tracta d’una reacció entre el vinagre o sidral (un àcid, sobretot acètic) i el bicarbonat (que és una base, el contrari d’un àcid). De la reacció que té lloc es desprèn diòxid de carboni i aigua.

Veure fotografies