DIA
DE LA CIÈNCIA 2010
|
Educació
Infantil
|
LLAMINADURES GEGANTS Les llaminadures que anomenem 'esponges'
o 'núvols' estan fetes principalment de gelatina, sucre i aire.
|
Educació
Infantil
|
LLET DE COLORS Posem llet en una safata i tirem
a sobre unes gotes de colorant de diferents colors. Observem que queden
sobre la llet quietes. Quan toquem la superfície de la llet amb
un palet de les orelles sucat amb sabó, les taques de colorant
s'aparten i es formen dibuixos bonics. A la llet també es pot
dibuixar! |
Educació
Infantil
|
EL VOLCÀ Aquest experiment ens servirà
per fer un petit volcà a partir de suc de llimona i bicarbonat.
|
Educació
Infantil
|
L'OU I L'AMPOLLA Aquest experiment consisteix en
fer entrar un ou dur dins una ampolla de vidre. |
Cicle Inicial
|
L'OU FERRAT VERD Primer de tot bullint
la col llombarda per obtenir el seu brou. Podeu observar que el color
resultant és d'un blau molt fort. Reservem aquest brou, que es
refredi. |
Cicle Inicial
|
LLAMINADURES GEGANTS Mirem les llaminadures, les posem
al pot i fem unes hipòtesis sobre què passarà quan
li traiem l'aire. |
Cicle Inicial
|
LLET MÀGICA En primer lloc preguntem què
passarà si posem els colorants dins l'aigua. En segon lloc, fem la hipòtesi de què passarà si li posem els colorants a la llet. Ho experimentem i veiem que els colorants queden en la superfície (no es dissolen) perquè la llet té greix. Tot seguit, suquem els bastonets en el sabó dels plats i veiem que els colorants es desplacen tot formant "estrelles". Això és degut a l'efecte
del sabó sobre el greix. |
Cicle Inicial
|
DENSITATS Primer preguntem què és
fer una pila i apilem objectes que trobem a la classe. |
Cicle Mig
|
LLAMINADURES GEGANTS Les llaminadures que anomenem 'esponges'
o 'núvols' estan fetes principalment de gelatina, sucre i aire.
En aquest experiment les envasarem al |
Cicle Mig
|
L'OU I L'AMPOLLA Prenem un ou bullit i pelat prèviament. Utilitzem una ampolla gran de sucs que tingui la boca gran però que no passi l'ou. Introduïm un paper empapat una mica en alcohol i que estigui encès. Tapem ràpidament la boca de l'ampolla amb l'ou. El foc s'apaga i l'ou és xuclat cap a l'interior de l'ampolla. |
Cicle Mig
|
LA DENSITAT DELS LÍQUIDS Am oli d'oliva, aigua, alcohol i dos recipients de vidre (un gran i un altre més petit per introduir-lo en el més gran). Es col·loca el petit dins el gran i s'omple d'oli. A continuació s'introdueix l'alcohol fins superar un dit l'alçada del xarrupet d'oli. No s'observen canvis ni es barregen. Seguidament es va ficant aigua lentament. L'aigua trenca progressivament l'equilibri anterior i, conforme augmenta la quantitat d'aigua que torna l'alcohol blanquinós, provoca que l'oli surti del gotet petit i tendeixi a surar/flotar. |
Cicle Mig
|
VÍSCERES L'aparell respiratori de l'home és
molt semblant al del xai. |
Cicle Mig
|
LA LLET DE COLORS Es deixen caure molt suaument diverses
gotes de colorant, si pot ser de colors diferents sobre un recipient amb
llet sencera. Les gotes queden concentrades i no es dissolen completament
en la llet. |
Cicle Superior
|
LLET, MATÓ I CIÈNCIA Observem el procés
pel qual la llet (un líquid) es transforma en mató (un
sòlid), és a dir, veurem un dels processos de canvi de
la matèria: LA SOLIDIFICACIÓ. |
Cicle Superior
|
ARRÒS CONGELAT I ARRÒS LÍQUID Dos experiments. "L'arròs congelat" mostra el procés de compactació dels materials sòlids, on cada cop la mateixa quantitat d'arròs ocupa menys lloc i al final s'hi pot clavar un pal i el pot ple d'arròs no cau. "L'arròs líquid" mostra el procès de sedimentació i compactació d'un material sòlid, que fa que els materials amb volum més petit (densitat alta) ocupin el lloc disponible fent que un material amb volum més gran (densitat baixa, pilota ping-pong) sigui desplaçat cap amunt, de tal manera sembla que l'arròs es comporti com un líquid. |
Cicle Superior
|
LLAMINADURES GEGANTS En aquest experiment envasem al buit
unes llaminadures, en concret, uns núvols o esponges amb forma
de fruites. Els núvols estan fets principalment de gelatina, sucre
i aire. |
Cicle Superior
|
LA FESTA DE LA "MAIZENA" En aquesta experiència,
vam veure les sorprenents propietats que podien tindre alguns materials,
en aquest cas una cosa tan corrent com la farineta feta amb amidó
de blat de moro (també coneguda com "Maizena"). |
Cicle Superior
|
VISUALITZEM LES REACCIONS ÀCID-BASE Dos experiments Es poden fer molts
tipus dexperiments per observar com reacciona un producte base
(capta els protons dels àcids) i un producte àcid (sobretot
àcid cítric i àcid tartàric). Podrem observar
una reacció química aconseguint un guèiser o un
coet entre d'altres. |