Ràdio Estalella

Emissora Simulada

Assaig de comunicació radiofònica de l’escola pública Dr. Estalella Graells

Vilafranca del Penedès

Curs 1999-2000

 

Projecte global de centre, adreçat i realitzat principalment per l’alumnat i el professorat de Cicle Superior d’Educació Primària

 

Índex

Ràdio Estalella ................................................................... 3

Objectius que es treballen al Taller de Ràdio ................. 8

Activitats previstes durant la realització del Projecte ... 11

Treball dels tècnics (alumnes) .......................................... 14

Ràdio Estalella (alumnes) ................................................. 15

Pressupost ........................................................................... 20

Annexos fotogràfics i sonors ............................................. 23

 

RÀDIO ESTALELLA

 

Com va començar Ràdio Estalella

Neix una vocació

A principis del curs 91-92 la nostra escola va viure una mala temporada. A l’estructura de l’embigat de l’edifici escolar es detectà un procés d’aluminosi alarmant que fa ver que s’hagués de desallotjar. L’alumnat i el professorat fórem ubicats en vuit diferents locals de la vila, on vam estar durant quatre llarguíssims mesos. Ràpidament es van arranjar les parts afectades de l’edifici. A principis del segon trimestre vam reemprendre les classes a la nostra vella, però reformada, escola de la Plaça del Carme. Una vegada ja resituats, un gran esdeveniment va fer que tota la comunitat educativa de l’Escola Estalella fos notícia, una vegada més, per un afer que va donar la volta al món.

La comunitat educativa de l’Escola Estalella va comunicar per Ràdio amb el transbordador espacial ATLANTIS, que en viatge a l’entorn de la Terra, portava a terme, via ràdio, el projecte SAREX en el qual participaven diversos centres escolars de tot el món.

Els seus tripulants van establir diàleg amb el nostre alumnat i professorat (aquesta connexió, via ràdio, fou seguida en directe per totes les cadenes de televisió de Catalunya i de la resta d’Espanya).

Aquest experiència va mostrar al professorat els avantatges de la radiodifusió a l’escola, tant des de l’àmbit educatiu com del social i cultural.

Durant el curs 93-94, aprofitant la instal·lació de l’antena que ens havia col·locat el Departament d’Ensenyament de la Generalitat i seguint la dinàmica creativa que ens havia proporcionat l’experiència SAREX, es va elaborar un pla especial per estudiar l’Antàrtida, un continent força oblidat, mitjançant el programa E.I.A. (Experiència Interescolar Antàrtida). Això va fer possible posar-nos en contacte amb el vaixell Joan Carles I i amb la seva tripulació, en missió científica al continent glacial, i en especial amb la biòloga catalana i gran coneixedora de la realitat de la nostra escola, Josefina Castellví, cap de l’expedició. També ens va permetre fer un seguiment, força exhaustiu, de l’expedició al volcà Erebus, a l’illa de Roos, que va portar a terme l’equip del científic francès JEAN-LOUIS ETIENNE (experiència que va durar des del 15 de desembre fins el 15 de març de 1994).

Neix R.E.E.S. (Ràdio Estalella, Emissora Simulada)

Cal posar de manifest que, més que una experiència radiofònica, la nostra fou una experiència de comunicació via ràdio. Però això va ser la llavor que va fer néixer en el Claustre de Professors i Professores la necessitat de fer ràdio a l’escola, com a instrument que facilités el desenvolupament d’una comunicació entre els diferents grups-classe i ajudés a millorar l’expressió oral, la lectura i al mateix temps estimulés la recerca de dades per elaborar els guions radiofònics.

Durant els cursos 94-95, 95-96 i 96-97 els nostres alumnes d’EGB es van anar integrant a l’ESO, de recent implantació a la nostra comarca, i el degoteig de professors del nostre Claustre, que passarien als I.E.S., va fer difícil posar en funcionament una emissora a la nostra escola, encara que fos simulada.

 

És a principis del curs 97-98 que els mestres i les mestres de Cicle Superior de Primària ens plantejàrem portar a terme un vell somni: crear R.E.E.S. Ràdio Estalella, Emissora Simulada.

El mes de setembre, quan el professorat estava enllestint les programacions del curs, davant la necessitat de millorar la lectura, l’expressió verbal, l’expressió escrita i els hàbits d’escoltar, de treure conclusions i de cercar dades, i tot aprofitant l’optimització dels materials de megafonia i de les aules d’idiomes i d’informàtica, vam elaborar un pla puntual d’emissions radiofòniques com a activitat extraescolar.

Tal com expliquem més avall, l’adjectiu simulada, que va néixer en clau d’humor però que s’ha anat encunyant amb el temps, respon al fet que, en no disposar d’emissora de ràdio, els programes s’enregistraven en una casset al mateix temps que s’emetien, cada divendres a les 9 del matí, a través de la megafonia del pati.

 

Com es planificà R.E.E.S

1. Plantejament

1.1. Recollida de dades: Fer un estudi de l’aspecte tècnic (per això comptàrem amb l’ajut i assessorament de Ràdio Ràpia, una emissora escolar veïna, que ja estava en funcionament).

1.2. Prioritats: Determinar el material necessari disponible, el personal docent que s’hi dedicaria, l’alumnat a qui aniria adreçada l’activitat i els espais on es portaria a terme.

1.3. Alternatives: Comptar amb els aparells de megafonia de l’escola, la taula de so del Laboratori d’Idiomes i de l’Aula d’Informàtica, amb la disponibilitat del professorat de Cicle Superior i l’ajut inestimable d’una auxiliar d’aula que tenia experiència radiofònica.

1.4. Diagnòstic de la situació: Es va determinar fer les gravacions a l’Aula d’Audiovisuals i emetre en directe a través de la megafonia instal·lada al pati, a manca d’emissora i d’instal·lació interna de megafonia dins les aules.

 

2. Planificació

2.1. Determinació d’objectius. Per això es va comptar amb la implicació del Claustre. Vegeu-los en document adjunt, Objectius que es treballen al Taller de Ràdio (pagines 8-10).

2.2. Determinació d’activitats

2.2.1. Elaboració de guions

  1. Determinar el contingut del guió: que fos variat, tipus ronda informativa.
  1. Emprar el tractament de text informàtic per a la seva elaboració.
  2. Establir una periodicitat setmanal: cada divendres.
  3. Establir la duració: de 10 a 12 minuts, amb talls musicals inclosos.

2.2.2. Gravació

  1. Regular la locució per part d’un equip de quatre o cinc alumnes.
  2. Regular l’actuació dels tècnics de so: els propis alumnes.
  3. Establir un horari de pràctiques de gravació.
  4. Establir l’horari de gravació: cada divendres a partir de tres quarts de nou.

2.2.3. Emissió

  1. Emetre en directe, cada divendres, a través de la megafonia del pati.
  2. Emetre en diferit a través de les ones de Ràdio Vilafranca, si fos possible.

2.2.4. Recepció

  1. Fer arribar l’audició en directe a tot l’alumnat abans d’entrar a les aules.
  2. Possibilitar que l’audició arribés en diferit a una major audiència.

 

2.3.Previsió i consideració dels mitjans necessaris

2.3.1. Elements personals

  1. Fer sis equips de 10 alumnes amb els 59 alumnes de Sisè.
  2. Assignar funcions de tècnics, guionistes i locutors de cada grup.
  3. Establir un calendari de participació de cada grup de treball.
  4. Responsabilitzar els professors tutors del control del compliment d’aquestes

funcions.

  1. Assignar a l’auxiliar d’aula la revisió dels guions i control d’assajos de locució.

2.3.1.6. Encarregar al mestre responsable d’audiovisuals de l’assistència tècnica de la

gravació del programa.

 

2.3.2. Elements materials

  1. Fer servir la taula de so de l’Aula d’Audiovisuals.
  2. Adaptar quatre micròfons a la taula de so.
  3. Fer servir l’Aula d’Informàtica per confeccionar els textos dels guions.
  4. Habilitar un equip de meteorologia per a fer les medicions climàtiques.
  5. Condicionar la megafonia del pati d’esbarjo.

 

La planificació es fa realitat

Després que els tutors i les tutores parlessin amb els seus alumnes, van començar a treballar a primers d’octubre del 97 i la feina els entusiasmà tant, que des del principi no van escatimar esforços, malgrat que es tractés d’una activitat extraescolar (sempre hi ha excepcions que confirmen la regla).

La primera emissió va sortir pels altaveus l’últim divendres del mes d’octubre del 97, amb unes paraules de salutació per part del nostre Director. L’experiència fou tan positiva que l’Equip Directiu va creure oportú plantejar al director de Ràdio Vilafranca, l’emissió en diferit dels programes. Ràdio Vilafranca, emissora municipal, reproduïa els dissabtes, a tres quarts de dues de la tarda, els programes gravats el dia anterior. Així fou com, gràcies a la gentilesa de l’emissora municipal, la nostra escola es donava a conèixer a tots els radiooients de Vilafranca i comarca per la sintonia de la FM 90.2 i també feia partícips els pares i mares del treball dels seus fills.

 

Un dia especial

El dia 28 del mes de febrer de 1998, que queia en dissabte, l’Escola va celebrar una Jornada de Portes Obertes per a pares i mares. Aquell dia es va fer una emissió extraordinària que va durar quatre hores. La sala de gravació va ser el recinte més visitat i causà una sensacional expectació. L’emissió, gràcies a la instal·lació d’altaveus estratègicament situats pels passadissos del centre, es feia perfectament audible en tot moment. Alguns pares van poder ser entrevistats en directe. Tothom va quedar meravellat de la desimboltura que els alumnes mostraven davant dels micros.

 

Valoració

A final de curs es va valorar l’experiència com a molt positiva i es va perllongar de cara al curs següent, ja que s’havia previst la successió a càrrec dels alumnes de Cinquè, que s’havien de fer càrrec del seu funcionament, tot ajudant durant el mes de juny els alumnes finalistes de Sisè.

Caldria fer esment que aquesta valoració es veu reflectida tant en la Memòria del curs 97-98 com en la del curs 98-99.

 

Nou replantejament de la R.E.E.S. per al curs 99-00

A principi de l’actual curs 99-00 es replanteja el funcionament de la R.E.E.S. com una activitat dins del currículum escolar dels alumnes de Cicle Superior de Primària. Es fa, doncs, una nova planificació. Se li dóna el tractament de Taller de Ràdio dins dels quatre tallers que funcionen simultàniament i que són: Taller de Plàstica, Taller de Música, Taller d’Informàtica i Taller de Ràdio.

Aquí farem una breu referència de com funciona el Taller de Ràdio que elabora els guions setmanals i que es graven de la mateixa forma que s’ha fet en els dos cursos anteriors, però que s’emeten a través de Ràdio Vilafranca tots els divendres en hora lectiva, a les 3 i cinc de la tarda, per a ser escoltats per la totalitat dels alumnes a través de l’aparell de ràdio receptor de cada aula.

 

Diferències estructurals amb la planificació anterior

En els apartats:

2.2.2. Gravació

  1. No s’ha establert cap hora de pràctiques.
  2. Horari de gravació, divendres de 12 a 13 hores.

2.2.3. Emissió

  1. No s’emet en directe a través de la megafonia del pati.

  1. S’emet en diferit a través de les ones de Ràdio Vilafranca a les tres hores i

5 minuts de la tarda del divendres de cada setmana.

2.2.4. Recepció

  1. Fer arribar l’audició a totes les aules connectant el receptor de ràdio al dial de

la FM 90.2 de Ràdio Vilafranca.

2.3.1. Elements personals

  1. El taller consta de 12-13 alumnes i té una durada de dos mesos.

  1. Fer dos equips de 6-7 alumnes amb els components del Taller.
  2. Assignar funcions de coordinador d’equip, locutors, guionistes i tècnics.
  3. Treballar per elaborar els guions setmanals a raó d’un guió cada dues setmanes
  4. per equip durant les dues hores setmanals de durada del taller.

  5. Responsabilitzar un professor del control del compliment de la tasca
  6. d’elaboració i revisió dels guions.

  7. Taller de Ràdio (introductori) a 5è.

2.3.2. Elements materials

  1. Adaptar cinc micros a la taula de so
  2. Fer servir la Biblioteca, amb dos ordinadors, per elaborar els guions.
  3. Dotar cada aula d’un receptor de ràdio per escoltar les audicions.
  4. Instal·lar un patch pannel per millorar les gravacions.
  5. Instal·lar una platina nova (amb la mateixa finalitat de millora del so gravat).
  6. Incorporar un altre reproductor de CD per tal de poder barrejar les músiques i
  7. les col·laboracions d’altres cursos gravades amb magnetòfon.

  8. Incorporar un mesclador de micròfons per alliberar les sortides de Line de la taula de mescles.

Objectius que es treballen al Taller de Ràdio

Llengua catalana i literatura

 

LLENGUA ORAL

1. Produir missatges orals (narració, conversa, exposició de temes...) emprant una dicció, entonació i postura corporal adients al registre de la llengua que s’utilitzi (catalana, castellana, anglesa...).

2. Sentir la necessitat de saber escoltar per comprendre, per informar-se correctament i poder participar posteriorment.

3. Descriure oralment, amb precisió i concisió, objectes i situacions conegudes, i saber-ne fer ampliacions.

4. Llegir en veu alta, amb la preparació necessària, textos escrits utilitzant l’entonació i dicció adequades.

5. Memoritzar i recitar poemes, textos breus, dites del mes i cançons, especialment relacionats amb la cultura i les tradicions pròpies de Catalunya i d’altres zones de parla catalana.

6. Adonar-se de les diferències que hi ha entre el text oral i el text escrit.

7. Reconèixer i interpretar els missatges sonors, visuals i gestuals que acompanyen el missatges orals, i assenyalar la relació que s’hi estableix.

8. Tenir en compte l’ordre, la claredat i la coherència en l’expressió oral.

9. Estar sensibilitzat/da davant les manifestacions literàries.

10. Utilitzar diferents mitjans audiovisuals per a la producció d’activitats orals (receptor de ràdio, magnetòfon...).

 

LLENGUA ESCRITA

11. Valorar positivament el text escrit com a instrument de comunicació (guions).

12. Redactar textos escrits de tipologia diversa, a partir de diferents models (recepta de cuina, biografia d’un personatge...).

13. Practicar el sentit crític i el respecte davant les diferents produccions escrites.

 

LÈXIC

14. Utilitzar amb precisió i correcció el vocabulari propi de l’edat i específic d’altres àrees.

15. Valorar positivament l’enriquiment lingüístic.

16. Interpretar i utilitzar les locucions i frases fetes més conegudes.

17. Manejar diccionaris per trobar el significat de les paraules i ampliar-ne el coneixement.

 

FONÈTICA

18. Valorar positivament la pronúncia correcta.

19. Memoritzar els mots científics, tècnics i estructures gramaticals més freqüents.

20. Ser conscient i apreciar la correcció ortogràfica en l’escriptura.

21. Ser conscient de la necessitat de recórrer a diferents fonts de consulta.

 

GRAMÀTICA

22. Valorar positivament la correcció gramatical en l’acte comunicatiu.

 

Coneixement del medi: social i cultural

 

23. Col·laborar activament amb els companys i companyes, aportant material, opinions, experiències... quan es treballa en equip.

24. Manejar aparells senzills: termòmetre de màxima i mínima, pluviòmetre, higròmetre, a banda de tots els de l’Aula d’Àudiovisuals (magnetòfons, lectors de disc compacte, mesclador, etc.).

25. Llegir textos senzills i llibres de divulgació i difusió a fi d’obtenir coneixements i informació.

26. Formular preguntes.

27. Indicar fets i personatges importants de la cultura i realitat de Catalunya.

28. Mostrar interès per a conèixer la realitat que ens envolta.

29. Donar a conèixer l’actualitat de l’escola i de la vila (agenda cultural...).

30. Memoritzar refranys, cançons i frases fetes típicament catalanes.

31. Memoritzar diferents cançons tradicionals que evoquin algun aspecte significatiu de la història de Catalunya.

32. Indicar alguns trets (fets, personatges, llocs...) de la història de la nostra localitat, Vilafranca del Penedès, i de la nostra comarca, l’Alt Penedès.

33. Reflexionar sobre la pròpia actuació i preveure’n les pròpies conseqüències.

34. Introduir-se en el món de la comunicació periodística i conèixer-ne les claus principals i el funcionament bàsic.

35. Valorar l’extraordinària importància que té la informació en la nostra societat actual.

 

Activitats previstes durant la realització del projecte

 

Activitats previstes per a cada una de les sortides del segon i tercer trimestres:

COLÒNIES A CAL AMADEU (Poble Nou del Delta)

- Treballar a la classe de Llengua catalana les varietats lingüístiques de Catalunya a partir dels enregistraments efectuats.

 

SORTIDA ALS MONESTIRS DE POBLET I SANTES CREUS

 

SORTIDA A PORT AVENTURA

 

L’activitat final d’aquest projecte de Ràdio Estalella serà la realització de la Memòria per tal de presentar-la a la Fundació Enciclopèdia Catalana.

El pressupost per poder portar a terme aquest projecte és el següent:

* Pressupost de LINK.

* Línia telefònica connectada a l’emissora.

 

Treball dels tècnics

 

Som el Roger Casals i l’Arnau Grau, els dos tècnics de so de RÀDIO ESTALELLA.

El nostre treball és relativament difícil, per la responsabilitat que comporta. Nosaltres trobem que si per exemple jo, que sóc el Roger, tinc massa músiques, em faig un embolic i si, per exemple, l’Arnau es complica serà perquè ha de canviar molt ràpidament la música i el micròfon, i és normal que s’equivoqui.

La nostra emissora és una emissora escolar, que té uns objectius, una manera de fer, una programació i unes peculiaritats que la fan diferent d’altres tipus d’emissores de la ràdio que tots coneixem. És per això que és del tot necessari que els tècnics de ràdio tinguin una conducta exemplar amb el públic i estiguin capacitats per desenvolupar la seva feina. La nostra feina consisteix a tenir en compte tot un seguit de qüestions de tipus tècnic i organitzatiu que s’ensenyen quan s’està aprenent aquesta tasca i que, un cop apreses difícilment oblidarem. Amb tot, hi ha uns criteris que hem de tenir en compte per solucionar qualsevol problema.

La persona que fa les funcions de tècnic té la màxima responsabilitat de la ràdio en aquells moments.

En una llibreta anotem tots els errors que hem tingut, tant en la part tècnica com en la part de locució.

Deixem l’aula en perfectes condicions.

Les músiques les fem variades.

Intentem que no entri ningú, apart dels que emeten ràdio.

Tot i seguir totes aquestes pautes, podem cometre alguns errors.

A nosaltres ens agradaria fer tots els programes en directe, ja que seria molt més complicat. També ens agradaria tenir una emissora de ràdio perquè podríem enregistrar quan volguéssim i com volguéssim. Ah!, i per cert, l’emissora es diria RÀDIO ESTALELLA. En resum, la idea de fer un programa de ràdio ens sembla molt bona i la feina de tècnic, encara més.

 

 

Roger Casals i Arnau Grau

Ràdio Estalella

Hola! som els alumnes de 6è. de l’escola Estalella Graells. A la nostra escola, fem un taller de ràdio. Nosaltres ja l’hem fet, hem estat el primer grup. Ha estat una experiència inoblidable, sobretot el primer dia, i quan vam anar a Ràdio Vilafranca. Com que hem estat el primer grup, ens costava una mica més que als altres, perquè no sabíem com preparar el guió. Sort en teníem de l’Oriol Vendrell (el nostre professor), que ens va ajudar una mica, millor dit, molt.

El primer dia , vam gravar tots els alumnes del taller junts. Quan vam escoltar la primera emissió, vam decidir separar els alumnes del taller en dos grups. No sabíem ben bé com començar el guió. La primera emissió va ser la que més ens va costar, perquè mai no havíem fet un programa de ràdio i estàvem molt nerviosos. De tan nerviosos que estàvem, quan parlàvem se’ns feia una bola a la panxa. Un dels dies de més nervis va ser quan vam anar a Radio Vilafranca. Aquell dia, van entrevistar un coordinador, un corresponsal, un locutor i un tècnic d’un grup. Els de l’altre grup van fer l’emissió en directe des de Ràdio Vilafranca.

En cada emissió cadascú tenia una responsabilitat: encarregar-se de la seva feina, llegir...

Ens ho hem passat molt bé fent aquest taller.

Volem donar les gràcies al nostre professor, Oriol Vendrell, per ensenyar-nos a fer un programa de ràdio, i a tot l’equip de Ràdio Vilafranca per emetre els nostres programes i convidar-nos als seus estudis.

I qui sap si tornareu a escoltar-nos per la ràdio d’aquí a uns quants anys...

 

1er. grup del taller de ràdio Estalella:

Àlex Corbacho, Rebeca Prats, Francesc Puig, Laura Rafecas i Joan Ràfols

Som els alumnes de 6è. de l’escola Estalella Graells. A l’escola, fem un taller de ràdio. En aquest taller, cadascú fa alguna feina. Us escrivim com realitzem cada feina.

 

Efemèrides

S’han de demanar les efemèrides al professor, i quan ell ens les dóna, s’han de llegir i redactar.

 

Aniversaris

Es demana al Director un full on hi ha els aniversaris i després es fa la crònica i es felicita a tots els que celebren l’aniversari durant la setmana.

 

Biografia

S’han de llegir les efemèrides, i si hi surt algun personatge se’n fa la biografia, però si no en surt cap es busca un dels temes que estudiem a classe.

 

Dites

Es mira un llibre que es diu El Costumari Català. El curs de l’any. Llavors es busca un sant o un dia de la setmana; allà surten les dites i es posen al guió.

 

La recepta de cuina

Es mira un llibre de receptes, llavors s’ha de triar un menjar segons l’època en què estem, o un plat típic, i aleshores es posa al guió.

 

Sants

Es busca al Calendari de Pagès, on diu tots els sants. Quan ja has apuntat tots els sants, ho has de passar tot en net.

 

Acudits

Es busca en les revistes del Cavall Fort, en un apartat que es diu Micos i miques. Se’n trien dos o tres que estiguin bé per passar al guió.

 

Pregunta

Es fa sobre alguna cosa que s’hagi explicat en el programa, com per exemple a les efemèrides o la biografia. Després la formulem i l’escrivim al guió.

Actualitat escolar

Es demana al Director o a la Cap d’Estudis, un paper on diu les sortides o celebracions que hi ha hagut a l’escola durant la setmana. Després s’ha d’escriure la introducció i llegir-la.

 

Actualitat vilafranquina

Es mira en una agenda, que donen a l’Ajuntament, les activitats que hi ha a Vilafranca, es resumeixen, es posen al guió i es llegeixen.

El temps

S’ha d’anar cada dia a mirar la pressió atmosfèrica, les temperatures màxima i mínima i la humitat de l’aire amb uns aparells que tenen a la Sala de Profes de l’escola.

Els divendres es mira quina ha estat la temperatura màxima i la mínima de la setmana.

 

La feina del coordinador

 

S’ha de vigilar que tothom tingui feta la seva part de la feina i també s’ha d’emportar el disquet del guió a casa per acabar-lo d’escriure.

La feina del locutor

Primer de tot, el coordinador demana a cadascú la feina que ha d’haver fet en brut, la dóna a un locutor, i aquest ho escriu amb l’ordinador. Si a la classe no hi ha hagut prou temps d’acabar, el coordinador s’ho emporta a casa seva, per acabar-ho.

 

Ens ho hem passat molt bé fent aquest taller. Tot i això, ens agradaria tenir una emissora nova, perquè segur que els programes ens sortirien millor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pressupost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annexos fotogràfics