SETMANA CULTURAL

Tema: "LA MÚSICA"

Del 22 al 26 d'abril de 2013

DIA 22 i 23: TALLER D'ARPA

Dilluns i dimarts de la setmana cultural tots els alumnes de Primària han portat a terme un TALLER D'ARPA per nivells. La Berta Puigdemassa, amb la seva arpa, ens va endinsar al món de " Pau" a través de poemes que els nens i nenes anaven llegint i que ella acompanya amb les melodies que les seves mans extreien de l'arpa. També hi va haver una explicació de l'instrument (parts, com funciona, pedals, cordes,...) i una mica d'història, així com diferents models d'arpa d'arreu del món. Va ser un taller interessant!
DIA 23, SANT JORDI: PARADA DE LLIBRES I ROSES
Per la diada de Sant Jordi, des de la biblioteca del centre, es munta una parada de llibres i roses que està oberta tot el dia. Tots els alumnes del centre fan una visita, per torns, per tal de fullejar i comprar, si s'escau, els llibres que més els agrada. També els pares i mares la poden visitar i adquirir els seus llibres i roses. Els guanys es destinen a comprar llibres nous per a la biblioteca.
DIA 23, SANT JORDI, TARDA: Danses al pati pels pares i mares i lliurament premis concurs literari Sant Jordi 2013 (organitzat per l'AMPA)

A la tarda, amb la presència dels pares i mares, al pati de l'escola hem fet una ballada de danses populars catalanes per cicles. Tot seguit els membres de l'AMPA han procedit a lliurar els premis del 2n concurs literari Sant Jordi 2013 que s'havia convocat per a tots els alumnes d'Infantil i Primària.

LLIBRE DIGITAL: "Recull de tots els dibuixos guanyadors d'Infantil i de totes les composicions escrites finalistes de Primària"

DIA 23: TALLER "Educació per a la mobilitat segura" a càrrec dels Mossos d'Esquadra.

Alumnes de 3r.

Dimarts, el dia de Sant Jordi, vam tenir la visita de dos Mossos d'Esquada a la l'escola. 
Ens van agradar molt les seves explicacions i les activitats que vam fer amb ells. 
Durant les explicacions van insistir moltíssim en aquests tres aspectes de segurat vial:
- Posar-se el cinturó de seguretat sempre quan pugem al cotxe. Ja que si el conductor fa una frenada podem fer-nos molt de mal o fins i tot sortir fora del vehicle.  
- Passar per al pas de vianants per a evitar que un vehicle ens faci mal. 
- Possar-se el casc quan anem amb bicicleta per tal de protegir el cap en cas d'accident.
Només seguint aquest tres consells podriem reduir el nombre de morts a les nostres carreteres i carrers. 
L'any que ve, tornaran i ens preguntaran com ho hem fet i si hem insistit prou  els nostres pares.
DIA 23: TALLER POÈTIC. Alumnes de 2n
DIA 24: CONCERT AL PATI A CÀRREC DE "PASTORETS ROCK"

El dimecres a la tarda el grup lleidatà "PASTORETS ROCK" ens va oferir un concert de rock al pati de l'escola, gentilesa de l'Ajuntament de Torrefarrera. Tots els alumnes i mestres del centre ens vam reunir al pati de l'escola disposats a saltar i ballar amb les músiques i danses que els Pastorets ens oferien. La "marxa" va ser total, tothom va gaudir a tope, malgrat que el sol de la tarda escalfava de valent. Una tarda "súper guai" !!

VÍDEO DEL CONCERT (uns 12 min)

DIA 25: Visita dels alumnes de 6è a la Fundació Jaume Perelló i al Mausoleu de Ramon Folch i Cardona de Bellpuig.

Dins de les activitats programades durant la semana cultural, els alumnes de 6è hem fet una sortida a la vil.la de Bellpuig per visitar la Fundació Jaume Perelló i el Mausoleu de Ramon Folch i Cardona.

En arribar a Bellpuig, primer hem anat a la Fundació de l’artista nascut a Torrefarrera, on hem pogut admirar diferents obres de la seva col.lecció, tant pintures com escultures. Seguidament, ens hem dirigit a l’església de Bellpuig on la guia ens ha explicat tota la història del mausoleu renaixentista del compte Ramon Folch i Cardona i on també hem pogut veure una talla de fusta feta pel propi escultor Jaume Perelló: el Crist de Bornio.

Ha estat una sortida força interessant i enriquidora.

DIA 25: Taller d'instruments a C.I.

Els de C.I. hem fet un taller d'instruments a càrrec de l'escola de música. L'eriçó Punxet buscava sons bonics i ha trobat el so del violoncel, el violí, la viola, la guitarra, l'oboè, la bateria, la flauta travesera i el piano. Hem pogut escoltar com sonen i com es toquen aquests instruments.

DIA 25: XERRADA per a pares i mares d'alumnes "DETECCIÓ PRECOÇ DE PROBLEMES I TRANSTORNS INFANTILS", a càrrec de la psicòloga GEMMA POU
DIA 26: TALLER DE TEATRE sobre la pel·lícula "CAMP ROCK". Alumnes de 5è.

Dilluns a la tarda, els alumnes de 5è vam veure la pel·lícula "CAMP ROCK" i durant la resta de la setmana hem anat fent diferents treballs al voltant de la pel·lícula. El primer treball consistí en cercar informació (unes dades concretes) a la xarxa per tal d'omplir una fitxa, fer un breu resum de la pel·lícula i explicar per escrit l'opinió personal. El segon treball consistí en trossejar la pel·lícula en 9 escenes i, per grups, es van haver d'inventar un text teatral, que després havien d'assajar i representar als alumnes de 6è. Aquest n'és el resultat:

TREBALL PREVI:

VÍDEO "Camp Rock" (12 min)

DIA 26: TALLER ARTÍSTIC. Alumnes de 2n.

I per acabar la Setmana Cultural, hem fet un taller artístic al voltant de la llegenda de Sant Jordi: retallables, construccions, etc.

Ha estat “xupat”!

INFANTIL: Tota la setmana

EL NEN TÉ CENT LLENGUATGES,

CENT MANS,

CENT PENSAMENTS,

CENT MANERES DE PENSAR,

DE JUGAR I DE PARLAR.

CENT MANERES D‘ESCOLTAR,

DE SORPRENDRE’S, D’ESTIMAR,

CENT ALEGRIES PER CANTAR I

ENTENDRE,

CENT MÓNS PER DESCOBRIR,

CENT MÓNS PER SOMIAR.

 

(LORIS MALAGUZZI)

Els tallers ens ajuden a fer aflorar aquesta diversitat de llenguatges, a respectar els processos de descoberta i la necessitat d’experimentació que tenen els infants.

És per tot això que al cicle d’educació infantil hem apostat per organitzar-ne durant la setmana cultural. Des del dilluns i fins al divendres i durant les dos primeres hores del matí tots els nens i nenes de P3, P4 i P5 barrejats han fet les sis propostes que els hem preparat:

TALLER PINTURAMÚSIC

L'activitat que se'ls proposa és pintar amb les mans al ritme de la música. Primer escoltem amb els ulls tancats. Després d'un fragment d'Albinoni (Adagio in G-Minor) ens esvalotem amb l'All right now dels Free. Quan ja tenim clars quins colors volem cadascú i ens hem preparat (ben arromangats i amb les samarretes posades) comencem a pintar amb les mans plenes de pintura al so del Cant del ocells, del Ring my bell de l'Anita Ward, del ganyol trist de Sad violin de Paganini, del Think de l'Aretha, amb el Barri White, amb la BSO de la Llista d'Schindler... Després dels primers moments de desconcert s'inicia una activitat frenètica que a poc a poc es va fent més desinhibida i que permet que els nens i nenes s'expressin amb absoluta llibertat! 

VÍDEO DEL TALLER (uns 7 min)

EXPRESSIÓ CORPORAL AMB CAPSES I TELES

Aquest taller es realitza al gimnàs de l’escola. Per entrar en aquest espai ens hem de tapar els ulls. A continuació sona una música celta. Anem entrant a poc a poc i ens asseiem.Ens destapem els ulls i contemplem l’ambientació preparada: dues estructures enormes realitzades amb capses i envoltades d’una teranyina feta amb cintes.

La següent activitat consisteix en endinsar-nos dins del món de la música clàssica a través d’una breu narració del Trencanous de Txaikovski. Escenifiquem un petit fragment d’aquesta audició: Lluita del rei Rata amb el Trencanous (música Marxa Miniatura).

Posteriorment canviem de registre musical arribant al rock and roll de lamà del grup AC/DC, on ens convertim en guitarristes. Arriba el moment tant esperat:

DESTRUIM LES MERAVELLOSES ESTRUCTURES!

A continuació amb les capses enderrocades, cilindres i teles realitzem creacions lliureso simbolitzem objectes, accions,... del nostre entorn posant a prova la nostra imaginació. Aquesta activitat està acompanyada de diferents músiques molt conegudes i comercials.

Per tornar a la calma els hi proposem fer-nos pessigolles escoltant música relaxant . La ploma és l’objecte que ens fa gaudir d’aquest moment.

Abans de finalitzar el taller fem una posada en comú de les vivències que hem tingut cadascú, quedant recollides gràficament en un mural.

VÍDEO DEL TALLER (uns 3 min)

TALLER KINESIOLOGIA

L’activitat s’introdueix amb una pluja d’idees sobre la importància de la música per equilibrar l’energia que circula pel nostre cos, les funcions del cervell, és a dir, si el cervell és important en les nostres emocions i si mitjançant la música arribem al benestar. A continuació, se’ls proposa fer “gimnàstica pel cervell” a través d’exercicis de marxa creuada mitjançant diverses músiques.

Seguidament, se’ls proposen dues activitats, per exercitar el cervell i trobar una sensació de plaer amb la música. En la producció de totes dues s’explica que no hi ha un judici vers als altres, tot és possible, no hi ha res “lleig” ni “bonic”, i que pintarem amb retoladors gruixuts. A la primera, han de tancar els ulls i plasmar el què senten en un paper d’embalar (a posteriori és reflexiona sobre què hem sentit, ens ha agradat pintar amb els ulls tancats o no, si hem estat contents o tristos segons la música que hem escoltat). La segona, se’ls demana que facin dibuix emmirallat també en un paper d’embalar, tot dibuixant amb les dues mans, un dibuix senzill, amb els ulls oberts.

LES TRES BESSONES I SANT JORDI: "Buscant un cavaller fort i valent..."
Recordem la llegenda de Sant Jordi, amb la mirada sempre especial de les tres bessones. Un cop dins la historia, cantarem i ballarem la cançó amb la que les tres bessones busquen “un cavaller fort i valent…” per salvar la princesa. També ens disfressarem, representarem la historia, construirem la cova del drac i el castell de la llegenda
TALLER ARPA
TALLER DE CONSTRUCCIÓ D'INSTRUMENTS

Partim d’una possible hipòtesi: un instrument que no cal rascar, no cal bufar, no cal prémer tecles, no cal tapar foradets...i sona. Amb unes ampolles d’aigua buides confeccionem un instrument tots igual: LES MARAQUES.

Deixem les ampolles lliures de propaganda i les decorem al gust de cadascú amb gomets de diferents formes i colors, hi posem dins diferents coses (cigrons,mongetes arròs, llenties..) i sentim com sona.

Finalment fem una petita orquestra de maraques que fem sonar, fort, fluix, amb una mà, amb l’altra mà.

TALLER DE DANSES

A l´educació infantil hi ha un gran lligam entre el llenguatge musical i el llenguatge corporal. Amb les danses els infants riuen, es mouen al ritme de la música i fan gresca i xerinola. També és un moment de complicitat, cohesió i amistat amb els seus companys i companyes.

Ens endinsem en el món dels cavallers i el galop a través de danses com Taló i punta, Cavalcant, Sant Jordi… Ambientant-nos amb cavalls, corones, capes i varetes, essències… Que ens ajuden a carateritzar els personatges que hi apareixen.

Paral.lelament, també iniciem la Dansa dels Amics i la de La Felicitat. Per anar descansant fem petites aturades amenitzades amb diversos jocs de dits i cançons mimades.

El llenguatge musical i les danses ens aporten tant a grans com a petits uns sentiments, uns valors... que ens ajuden a continuar fent camí.