Si voleu
conèixer com es treballa a l'escola cliqueu a GRUPS
DIALÒGICS A CICLE INICIAL. 1.- LA
CONCEPCIÓ COMUNICATIVA DE L'APRENENTATGE Els conceptes
"d'aprenentatge dialògic", de "lectura dialògica"
i de "grups interactius" els prenem del CREA (Centre d'investigació
social i educativa de la Universitat de Barcelona, de Ramón Flecha).
El CREA desenvolupa aquests conceptes dins de la seva proposta de transformació
de les escoles en "comunitats d'aprenentatge" (Veure Elboj,
C. i altres (2002): "Comunidades de aprendizaje". Barcelona.
Graó). La nostra pretensió és més limitada,
consistirà en desenvolupar un tipus de pràctiques educatives
més participatives, solidàries i imaginatives a l'àmbit
de l'escriptura i lectura a segon de primària. La concepció
comunicativa del aprenentatge té els seus fonaments en les concepcions
teòric-pràctiques de Habermas, Freire, Vigotsky i Bruner,
entre d'altres. Aquesta concepció de l'aprenentatge dialògic
( amb base en una concepció sociocultural del procés d'ensenyar
i aprendre) planteja que l'aprenentatge, com a procés de construcció
de significats i d'atribució de sentits, és un procés
interactiu, es produeix a partir de les interaccions en tots els àmbits
o contextos de la nostra vida. Tots ells plantegen una concepció
constructiu-dialògica i transformadora del procés de conèixer
i d'apendre. Transformadora perquè en el procés de participar
en la coconstrucció del coneixement és possible la superació
de situacions de partida en desigualtat dels participants. Si la
pedagogia activa i la concepció constructivista de l'aprenentatge
ja van posar de manifest la responsabilitat i el paper actiu de l'alumne,
i la importància del caràcter significatiu i funcional,
l'enfoc dialògic subratlla la importància de la integració
de tots els contextos d'aprenentatge (escolar, familiar, comunitari)
en els procés de lectura i escriptura, a través de una
major implicació i participació de tots/es (mestres, alumnes,
pares i mares, comunitat). En definitiva,
els alumnes comprenen millor i s'interessen més si tenen més
possibilitats de dialogar i interaccionar amb els mestres i adults,
i amb els seus companys i companyes. Es allò que en Bruner va
anomenar com el "postulat interaccional" de l'educació:
és a través de la interacció amb els altres com
els nens i les nenes esbrinen de què tracta la cultura i com
es concep el món, és a través de la interacció
com es desenvolupa la "intersubjetivitat" o habilitat per
negociar i aprehendre els significats "quan les paraules perden
el món" (quan construïm significats i donem sentit
a situacions i experiències que van més enllà de
l'ara i aquí recoltzant-nos en el llenguatge, no pas en el context)
( Bruner, 1997: "La educación: Puerta de la cultura".
Madrid, Visor). 2.- OBJECTIUS
GENERALS - Afavorir
un aprenentatge dialògic, cooperatiu i solidari. 3.- DESENVOLUPAMENT Té
lloc una tarda a la setmana i hi participem tres mestres. 3.1.-
Primer trimestre: grups interactius Dividim
el grup-classe en tres grups heterogenis i cada grup treballa amb un
mestre/a durant trenta minuts. Al cap d'aquest període el mestre/a
rota per desenvolupar el seu treball amb un altre grup. Cada mestre
té assignada una activitat per desenvolupar-la durant trenta
minuts en cadascú dels tres grups. Les tres activitats són: 1) Treball
de contes: diàleg a partir de la tapa del conte que obre una
sèrie de dubtes i d'interrogants, les respostes des quals necessiten
d'un treball de lectura mecànica i lectura comprensiva en comú.
Alhora que es fiança la lectura mecànica i comprensió
es tracta de plantejar el conte com una mena d'investigació sobre
les qüestions que planteja tot provocant el diàleg (Bones
idees en Irene de Puig, 2003: "Contes per pensar", Destino). 2) Treball
ortogràfic col·lectiu: fiançar el treball dels
grups consonàntics. 3) Expressió
escrita creativa ("amb aquests dibuixos inventa una història",
) i de situacions funcionals i significatives ("la notícia
personal", reportatge d'una sortida,
.). La dinàmica
de les activitats 2 i 3 comporta un primer moment d'enraonament, observació,
.., un segon moment de treball individual, i finalment un treball de
posada en comú i correcció. Un cop
al més trenquem la dinàmica anterior per dedicar la sessió
al "contacontes". Aquesta sessió té aquesta
estructura: - Un familiar
(pare/mare, avi/àvia,
) ó alumne/a de l'escola de
nivells superiors venen a relatar un conte o a narrar històries
(30'). 3.2.-
Segon trimestre: "Conectant móns" En la
línia d'integrar allò que ens aporta la comunitat i l'entorn,
al segon trimestre participem en el projecte d'Intermon-Oxfam "Connectant
móns": un projecte telemàtic per treballar
un dels continguts de l'educació en valors (el passat curs va
ser "els drets laborals", en aquest "cultura de la violència/
cultura de la pau)". En el present curs nens, nenes i mestres treballem
junts, mitjançant diverses activitats i materials, les problemàtiques
de la violència en la que estem immersors i treballem a favor
de la cultura de la Pau. Tot això analitzant el per què,
les seves conseqüències, les seves causes i els conflictes
que això provoca, alhora que ens comuniquem i compartim debats
i experiències amb altres nens, nenes i mestres d'escoles situades
arreu de l'Estat, d'alguns països d'Europa i de Sud Amèrica
(més informació 902 330 331 i www.intermonOxfam.org). A aquest
treball dediquem 8 sessions o tardes (4 sessions a treballar el monògrafic
sobre el tema -una proposta didàctica que envia Intermón
a les escoles participants-, i 4 sessions al treball que se'ns proposa
a través d'internet). 3.3.-
Tercer trimestre: creació col·lectiva d'un conte En tot
el procés de creació del conte col·lectiu posem
l'èmfasi en el diàleg. Un procés dialògic
a través del qual els alumnes s'expressen, comuniquen els seus
pensaments, escolten els companys, opinen, argumenten les seves propostes,
confronten les pròpies amb les dels companys, es porten a terme
les propostes millors argumentades, tothom participa i s'implica per
igual, etc. Es tracta d'un procés dialògic organitzat
i disciplinat. Tot fent un treball pautat i seqüencial: 1) Elaboració
del text (3-4 sessions): en cada sessió es va compaginant un
treball en grups (cadascú del tres grups dirigits per un mestre),
exposició en comú i síntesi de les aportacions,
i dibuix en parelles sobre els personatges i situacions que es van perfilant. 4.- DIFICULTATS
I AVANTATGES: El projecte
requereix per part dels mestres un alt nivell de planificació
i definició de les tasques (inversió en temps de preparació)
per a permetre que la participació dels alumnes (i famílies)
esdevingui real, organitzada i fructífera. Per la mena de processos
que es posen en joc (participació de tots, narracions, converses,
treball en equips, argumentacions i presa decisions, treball cooperatiu,
relats col·lectius, us de l'ordinador, ...) resulta més
difícil quantificar els resultats en termes de mesura que en
un context de transmisió-recepció; els processos requereixen
temps i pràctica però al final del curs els assoliments
dels objectius són ben evidents. Els nens
i les nenes de segon esperen motivats aquesta sessió perquè
desenvolupen activitats variades, motivants, i amb sentit per ells/elles.
Els podem veure: narrant, comunicant-se i escoltant; esbrinant i descobrint;
posant-se d'acord i proposant; relatant i pensant el seu món
i "connectant amb altres móns", llegint, escrivint
i dibuixant junts; cooperant i ajudant; ... L'estructura d'activitats del projecte és extensible a altres edats i continguts. Es tracta d'una proposta metodològica i organitzativa que representa una forma inclusiva d'atenció a la diversitat de capacitats i ritmes, ja que és sensible i permet, no només que els mestres puguin ajudar a qui més li costa, també que els companys s'ajudin mútuament, i tot fent-ho dins del mateix aula.
|