TRASTORNS DEL LLENGUATGE
El nen o nena que presenta un trastorn de llenguatge té un desenvolupament inadequat del mateix, ja sigui per manca d'aparició de llenguatge o per una estructuració deficient.
Hem de tenir en compte que l'adquisició del llenguatge és un procès lent i que s'ha d'estructurar. Hi ha diferents trastorns del llenguatge com són: l'audiomudesa, l'afàsia i la disfàsia. Hi ha també diferents graus d'afectació, en aquest sentit podem dir que cada nen/nena té el seu; de la mateixa manera també poden estar afectades diferents àrees del llenguatge: fonologia, lèxic, gramàtica, el discurs i l'ùs .
Si el nen/nena té afectada la part fonològica presentarà alguna de les següents dificultats:
- Llenguatge inintel·ligible.
- Errors de pronunciació.
- No pronunciar determinades consonants i canviar l'estructura de les sil·labes.
Si té afectada la part gramatical les dificultats seran:
- Dificultat per fer frases coherents, ja que pot canviar l'ordre de les paraules.
- Estructures simples per parlar, considerando una paraula com una frase.
- Dificultats amb els temps verbals, no sap diferenciar si parla en present, passat o futur.
- Fer frases amb errors de manera que una partla diu en singular i l'altra en plural.
Si l'afectat és el lèxic:
- El vocabulari que utilitza és molt limitat.
- Ús de "coletillas" (perquè, però...).
- Canviar paraules o dir per a què serveix un objecte en comptes de dir el nom perquè no el sap.
Si està afectat el discurs:
- Dificultats per fer-se entendre ja que quan parla pot parlar en present, passat i futur a la vegada.
- No es pot seguir el fil del que està explicant perquè fa omisions d'algun aspecte rellevant del que vol explicar.
Quan un nen/nena presenta aquestes dificultats està clar que també té dificultats de comprensió ja que no pot entendre les estructures gramaticals i, per tant, no pot captar els diferents sentits que pot tenir una mateixa frase, ni tampoc entèn el significat de paraules que no fa servir de manera automàtica.
Què és pot fer si un nen/nena presenta alguna d'aquestes dificultats?
Si quan són petits es comença a veure que hi ha un retard significatiu en l'inici de la parla és important comentar-ho amb el pediatre, aquest pot fer una derivació als serveis corresponents per fer una valoració i començar el tractament. Si el nen/nena parla però fa errades importants tampoc ens hem d'espantar, ja que quan són petits fan errades. Quan comença a anar a l'escola ja es pot començar a detectar si hi ha alguna dificultat. En aquest cas els professionals de l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic passen proves per determinar el grau de dificultats que té l'alumne i fer la corresponent derivació a un/a logopeda que l'ajudi a incorporar els sons que no fa i a estructurar bé les frases.