ACTIVITATS DE MATEMÀTIQUES: APRENENTATGE PER ESCENARIS

Aquests tres recursos educatius per l'aprenentatge de les matemàtiques a primària proposen la realització d'activitats a una granja, la planificació d'un viatge, o la gestió d'un restaurant. Perquè gestionar una granja, planificar un viatge o portar un restaurant són tasques que, com moltes altres de la vida quotidiana, requereixen utilitzar les matemàtiques. Aplicant una metodologia d'aprenentatge basada en escenaris, els recursos conviden a l'estudiant a assumir un rol concret dins d'una història versemblant. Les històries es presenten visualment a través d'imatges i animacions que simulen aspectes de la vida diària, aconseguint així, reproduir una experiència significativa per l'estudiant. Complementari dels tradicionals currículums més passius i orientats per temes, més abstractes, l'aprenentatge per escenaris pot ser considerat en certa mesura equiparable a l'aprenentatge d'un ofici, en el qual l'estudiant s'enfronta a una sèrie planificada de situacions reals.

L'escenari "La granja", dissenyat per a l’'alumnat de cicle inicial, l'estudiant assumeix el rol d'ajudant dels seus oncles en la gestió d'’una granja, on ha de solucionar problemes relacionats amb l'’allotjament dels animals, el subministrament d’'aliments i la internacionalització del negoci de venda de formatges.

A l’'escenari "El viatge" (recomanat pel cicle mitjà, superior), l’'alumne assessora la planificació del viatge d’'estiu de la seva família, partint dels preus de l’'allotjament, de l’'avió, el cost aproximat dels dinars i sopars, i altres despeses diàries de la família. Calcula els diners que han d'’estalviar per poder pagar el viatge, i fins i tot cerca solucions per augmentar els ingressos familiars, amb l’'objectiu de poder decidir quin viatge faran.

A l'escenari "El restaurant" (recomanat pel cicle superior), l'alumne fa d'ajudant de la mestressa d'un restaurant on ha fer-se càrrec de la caixa, organitzar el magatzem, fer inventari, planificar comandes, analitzar la comptabilitat de cada mes i, en definitiva, portar el negoci.