HERÀLDICA  I  GENEALOGIA

 

Per tal d’apropar-nos al coneixement de l’heràldica i la genealogía com elements que ens ajudaran a introduir-nos a l’estudi de l’edat mitjana, fem a cinquè un taller medieval que inclou els fonaments bàsics de la “ciència dels blasons” i el concepte genèric d’arbre genealògic.

 

Desprès de definir d’una manera senzilla aquest conceptes, i com joc, investiguem aprofitant les noves tecnologies, com ara l’Internet, per poder buscar els blasons que corresponen als nostres cognoms i ens familiaritzem amb la seva representació gràfica així com amb la manera d’expressar-los per escrit, fen ús del seu vocabulari específic. Tot i que els fem conscients de que encara que el que fem es correcte, no respon al rigor estrictament científic, ja que els blasons corresponen als cognoms però això no vol dir que ens corresponguin a nosaltres.

 

Per últim completem la feina amb el visionat i fòrum d’una pel·lícula representativa de la època que ens permeti no només gaudir sinó també discutir envers que aspectes de la mateixa es corresponen amb l’època de l’edat mitjana i quals no, Així com els raonaments que ens fan arribar a aquestes conclusions. La pel·lícula triada va ser "Destino de Caballero". El tema queda tancat durant el primer trimestre de sisè en que com conclusió i enllaç amb el tema següent fem una sortida per veure i viure un castell.

 

Com treball genealògic, intentem elaborar un petit arbre dels nostres avantpassats fins als besavis i procurem recollir les dades següents sempre que ens sigui possible :

-         noms i cognoms

-         data i lloc de naixement

-         data i lloc de defunció (si cal)

-         data i lloc de casament (si cal)

-         nom i cognom de la persona o persones amb la que es va casar (si es va casar)

-         nom i cognoms dels fills/es (si n’ha tingut)

-         professió

 

Com treball heràldic, a més a més de buscar a Internet el blasó corresponent al nostre cognom, inventem un blasó amb els mobles i esmalts que més ens hagin agradat i els expressem per escrit. Per afavorir una correcta realització d’aquesta activitat, la fonamentem en uns coneixements bàsics sobre el tema i que inclouen els següents:

 

-         Les seves formes: arrodonit, apuntat i ovalat.

-         Les seves parts: cap, centre i punta.

-         Els seus tipus: entero, partit, cortado, tronchado, tajado i cuartelado.

-         Els esmalts: gules, sinople, púrpura, negre, or i plata.

-         Les peces honorables: faixa, banda, barra, creu i bordura.

-         Les peces honorables minvades : cotiza, estreta i filera.

-         Alguns elements com: roel/bezante, sol figurado, creixent, minvant, lluna tornada i lluna contornada, flor de lis, castell, torre, arbre, lleó, àguila...

-         El yelmo, les corones i els llambrequins.

-         Les aspes (participació en la conquesta de Baeza) i les cadenes (participació en la batalla de les Navas de Tolosa)

-         I les lleis:         

·        No posar color sobre color, ni metall sobre metall.

·        Les figures en nombre de tres es posaran dues en cap i una en punta. Si es fa al revés es diu “malament ordenades”.

La figura omple el camp sense arribar a tocar els extrems de l’escut.

·        Normalment, si la figura no mira cap endavant, haurà de mirar cap a la dreta.

 

Quan els escuts o blasons són de pedra i estàn enganxats a les parets dels edificis els diem "labras", com per eixemple:

COM EIXEMPLE DE LA FEINA FETA SÓN AQUESTS TREBALLS FETS PER ALUMNES DE CINQUÈ (Cursos 2004 - 2005 i 2005 - 2006)

 

ALCAZAR
GALIOT
MARTÍNEZ
   
DOMÍNGUEZ
   
     
EDAT MITJANA