LA FESTA DE LA CASTANYADA

La tardor és un temps de transició entre l’estiu i l’ hivern. La Festa de Tots Sants determina l’ inici del cicle de la terra, després de l’abundor i les collites de l’estiu, ve el repòs i la mort aparent de la natura. Però també és el moment de la sembra, promesa del ressorgiment de la vida amb el retorn del bon temps.

En aquesta època arriba la festa de Tots Sants, celebració que sembla que prové de la festa celta del Samain. Malgrat la seva cristianització la Festa de Tots Sants ha conservat tota una sèrie d’elements que corresponen a creences anteriors al Cristianisme.

A les acaballes del s. X es va afegir a aquesta festa una altra dedicada a pregar pels fidels difunts. Per això després del dia de Tots Sants segueix immediatament el dia de Difunts, el 2 de novembre.

La castanya és un dels fruits per excel·lència de la tardor. Peròquè va portar a menjar castanyes? En temps antics els campaners durant aquesta vetllada no paraven de fer sonar les campanes de les esglésies. El cansament que això els produïa feia necessari refer forces i menjaven la fruita del temps. A finals del segle XVIII el costum de menjar castanyes s’havia generalitzat i ja se servien torrades. A més a més les castanyes s’acompanyaven de dos menjars típics de la diada: els panellets i la fruita confitada.

Un dels costums més característics de la diada de Tots Sants és la Festa de la Castanyada ,una de les més populars de Catalunya, una tradició que té els seus orígens 2000 anys enrere i que s’ha mantingut amb el pas dels anys. Durant l’última dècada una altra festivitat d’arrel nord-americana o més ben dit, que va arribar als EEUU a través dels immigrants irlandesos,s’ha anat introduint amb força, potenciada sobretot per la publicitat i el cinema,. Halloween, una celebració que transmet una idea fantasmagòrica de la festa dels difunts i que sembla voler arraconar un costum tan arrelat.

Per això recordem des d’aquí la figura entranyable de la Castanyera, d’aquella dona vestida de negre amb caputxa de llana blanca, faldilla llarga fins els peus i socs de fusta que cridava:

Calentes i grosses! Qui en vol ara que fumen?

I la canalla per fer-les enfadar contestaven:

Calentes i pudentes! De les vuit les set dolentes!

• Recordem a les famílies que els propers dilluns 31 d’octubre i dimarts 1 de novembre seran dies festius i que no hi haurà classe. Per tant reprendrem les classes el dimecres 3 de novembre.
  • La Biblioteca del Districte 3 -que està al carrer Germà Joaquim nº 66- organitza un parell d’activitats interessants per a aquests propers dies:

El dimecres 2 de novembre a les 18 h. explicaran un recull de contes solidaris per a nens i nenes de 4 a 12 anys.

El dimarts 8 de novembre es representarà l’activitat Emma’s Adventures per a infants de 4 a 6 anys.

CADA MES: UNA IDEA PER A LLEGIR LLIBRES

12.Impliquem-nos en el procés acompanyant-los a llibreries, setmanes culturals, fires del llibre, biblioteques, etc. Interessem-nos pels seus gustos lectors i satisfem-los sempre que sigui possible.

ACTIVITATS A L'ESCOLA

• El dimecres 5 les classes de 2n van realitzar l’activitat del Bufalletres a càrrec del rondallaire Cesc Serrat. En aquesta sessió els explica contes i proposa a l’alumnat una activitat per fer amb un conte que hagin llegit.

INFORMACIONS AMPA
  • Atenció pares i mares, us fem saber que encara hi ha places disponibles per a realitzar algunes de les activitats extraescolars. Concretament tenim places per a:

Ludoteca d’anglès (P-3 a P-5) Dilluns de 16:30 a 18

Expressió corporal (P-3 a P-5) Dimecres de 16:30 a 18

Patinatge (1r a 6è) Dilluns de 16:30 a 18

Patinatge (P-5 a 1r) Dimecres de 16:30 a 18

Futbol (3r a 6è) Dimarts i dijous de 16:30 a 18

Anglès (1r a 6è) Dimecres de 16:30 a 18

• Com cada any l’AMPA col·labora amb l’escola per la Festa de la Castanyada. Repartirem castanyes cuites i sucs. Aprofitem per a agrair a les famílies la vostra participació en l’exposició que hi ha a l’entrada de l’escola dels “Fruits de la Tardor”.

QUADERN DE VIATGE

• El dimarts 4 les classes de 4t van anar al Teatre Principal a veure un espectacle de dansa titulatPumba

• El dijous 6 les classes de 3r van anar al Centre Cultural a fer l’activitat dels Exploradors de l’Art. Van veure una exposició de fotos i van fer un mural relacionat amb l’exposició

• El dimecres 19 les classes de 3r van anar a visitar l’Ajuntament de Terrassa, per tal de conèixer les seves dependències, i estudiar-ne els elements més importants.

• El dijous 20 els grups de Cicle Inicial van anar al Parc de Vallparadís a fer jocs relacionats amb l’àrea d’Educació Física.

• En aquest mes d’octubre, les classes de 3r i 4t han realitzat una sessió d’educació física a les pistes d’atletisme de Can Jofresa.