EL TIÓ

L’arbre ha estat, des de sempre, un element central de la cultura humana. Se n’extreu la fusta tan necessària per a la vida quotidiana de les persones: mobles, eines, bigues de les cases, les vies del tren, escales, estris de la casa... Igualment la fusta de l’arbre cremant a la llar de foc era la font per poder cuinar, per escalfar-se en les fosques i fredes nits hivernals i per il·luminar. El tió de Nadal també anomenat simplement Tió, Tronc de Nadal, Soca, Xoca o Tronca, és un dels elements de la Mitologia catalana i una tradició molt arrelada a Catalunya.

Originàriamentconsistia en un tronc encès –és a dir, un tió- de la llar de foc, i el regal era l’escalfor que proporcionava. Avui dia, és un tronc que sovint es decora, posant-li potes i altres elements que simulen una cara somrient que sovint es corona amb una barretina vermella.

La tradició vigent indica que el tió s’ha d’anar a buscar al bosc o bé comprar a la fira de Santa Llúcia. També el podem guardar d’un any per l’altre.

El Dia de la Puríssima (8 de desembre) se li comença a donar menjar i se’l tapa amb una manta perquè no passi fred. Se sol fer cagar la nit de Nadal. Els infants piquen fort amb un bastó mentre van cantant la cançó de fer cagar el tió. Quan s’acaba de cantar s’aixeca la manta i es troba el regal. Per tal que el tió descansi els infants van a cantar una Nadala a un altre indret de la casa (abans es resava davant el pessebre) o bé mullar o enfarinar el bastó o dur-lo a passejar. Després es pot tornar a picar i repetir el procés. Quan el tió ja no té res més pot cagar una ceba, un all o una moneda per indicar que ja s’ha acabat. Abans el tió cagava neules, torrons i fruits secs que servien per les postres del dia de Nadal. Actualment també caga joguines.

Celebrem així conjuntament amb els petits de casa una tradició exclusiva de la nostra terra, adaptable a les celebracions de qualsevol família, sigui o no creient, tot convertint-la en el símbol de Nadal més nostrat.

• El dijous 22 farem jornada intensiva de 9:00 a 13:00 i no hi haurà classe a la tarda. El dijous 22 tampoc hi haurà activitats extraescolars. L’horari de menjador pel dia 22 serà de 13:00 a 15:30 per a tothom qui es quedi.

• També aprofitem per recordar-vos que el dijous 22 de desembre farem el Concert de Nadal al Casal de barri de Can Jofresa. Des d’aquest full demanem la màxima col·laboració de les famílies en la celebració d’aquest acte: caldrà sortir de la sala cada vegada que acabi un cicle i caldrà respectar el silenci i la durada del concert sense interrompre’l. Si us plau, seguiu les indicacions de l’organització i dels propis professors i professores.

• Recordem a les famílies que des del divendres 23 de desembre fins el diumenge 8 de gener (ambdós inclosos) l’escola estarà tancada per les Festes de Nadal. Per tant, les classes començaran el dilluns 9 de gener.

Bones Festes i Feliç Any 2012 a tothom.

CADA MES: UNA IDEA PER A LLEGIR LLIBRES

• Llegim amb curiositat, alegria i amb ganes.
  • Els nens han de veure als pares llegint.
D
  • Recordem a les famílies sòcies de l’AMPA que el dimecres 21 a la tarda farem un berenar per a acomiadar l’any.

• Informem a les famílies que, com cada any, l’AMPA col·labora amb l’escola en l’organització dels actes del dia 22 (Cagada del Tió, visita de l’ajudant del Patge Xiu-Xiu, i cantada de Nadales).
  • La Junta de l’AMPA de l’escola us desitja unes Bones Festes i un Feliç Any Nou 2012.

• El dijous 1 les classes de van anar al Museu de la Ciència de Terrassa a estudiar el tema de l’energia. Van conèixer les característiques de la Façana Fotovoltaica i l’electricitat que d’ella se’n pot generar.

• També el dijous 1 els nens i les nenes de P-5 B van anar a la bústia del barri a dipositar la Felicitació de Nadal que han fet. La mateixa activitat la van fer les nenes i els nens de P-5 A el divendres 2.

• El dimecres 7 les classes de P-3 van anar al centre de Terrassa per veure la Fira de Santa Llúcia, fer un volt amb el carrilet i veure l’ambient de Nadal de la ciutat.