PONÈNCIA

Durant el curs 2002-2003 els alumnes de 5è i 6è vam participar en un Programa d'Educació en Valors, tot fent un llibret i diverses activitats. Com a premi l'equip organitzador Aldees Infantils SOS, ens va regalar la possibilitat d'anar gratuïtament al Parlament de Catalunya. Nosaltres vam acceptar amb molta il.lusió!!! Seguidament us presentem la PONÈNCIA SOBRE EL VALOR DE LA RESPONSABILITAT que en Marc de 5è, representant de l'escola i la província de Girona, va oferir al Parlament. Vam sortir a la televisió i tot!!!

Benvolguts tots i totes.

El meu nom és MARC DURAN i avui estic aquí en representació del CEIP Sant Jaume de Portbou, de CEIP Pompeu Fabra de Llançà i de moltes altres escoles de la província de Girona.
Abans d'entrar en matèria vull donar, en primer lloc i, en nom de tots i totes, les gràcies a Aldees Infantils S0S i a les nostres mestres per tal d'haver-nos donat la possibilitat de gaudir del llibret: "Educar nens i nenes responsables" i agrair-vos també l'oportunitat d'estar avui aquí, al Parlament de Catalunya i deixar-me dir unes paraules sobre la RESPONSABILITAT.
Aquestes han estat fruit del treball d'unes activitats i l'anàlisi de diferents situacions fetes en les nostres aules. Us hem de dir que ens ha estat difícil resumir tot el que us voldríem fer arribar ja que han estat moltes les idees sorgides. Tot i això, entre tots i totes, hem fet un esforç i aquí teniu una mostra que pretén fer-vos saber el que hem treballat i que és per nosaltres la responsabilitat.
La RESPONSABILITAT és la capacitat de respondre d'alguna cosa, de garantir l'acompliment d'una tasca, d'un deure ... Aquesta capacitat la tenim tots i totes, encara que a un diferent nivell depenent de l'edat. A diferència d'altres coses de la vida, no es pot comprar. Igual que molts altres valors: la felicitat, la tolerància, la solidaritat, etc., la responsabilitat no es pot comprar ni amb el lingot més gran del món. Aquesta no la trobem pel terra ni a les botigues. Aquesta ha de sortir de dins el nostre cor i necessita del nostre propi esforç.
Per a nosaltres, la RESPONSABILITAT és:
- Una obligació moral que té una persona amb un mateix, amb els altres i amb l'entorn.
- Saber quines són les nostres obligacions (deures) i els nostres drets.
- Saber el que està bé i el que està malament, on podem anar i a on no ...
- Ser responsable amb les teves idees i amb les decisions preses o pactades.
- Seguir les normes i col·laborar en el seu compliment per tal d'estalviar males conseqüències per a tots.
- Saber dir no a les drogues.
- Ser capaç de comprometre't a tenir cura d'alguna cosa o d'algú.
- Estudiar, fer els deures i portar el material quan i com se'ns demana, puntualment i sense protestar.
- Organitzar el nostre temps per poder resoldre les nostres feines diàries.
- Col·laborar en tot el que puguem a l'escola, a casa, al carrer.
- Deixar la mandra o les ganes de jugar per complir amb les nostres obligacions.
- Tenir cura del propi cos dia a dia tot intentant tenint-lo net, menjant equilibradament, mantenint-lo en forma i afavorint la prevenció de malalties amb les revisions.
- Tenir cura del nostre medi ambient, tot afavorint la neteja, el reciclatge ... per tal que les pròximes generacions futures i nosaltres en puguem gaudir.
- No malgastar allò del qual disposem.
- No oblidar-te de la gent que necessita ajuda i la que no viu tan bé com nosaltres, intentant dur a terme activitats solidàries i responsables amb els demés.
- Pagar puntualment els deutes, les hipoteques (això pels grans).
- Demostrar als altres que poden confiar en nosaltres perquè sabem assumir responsabilitats.
- Mostrar agraïment a les persones que ens ajuden i tenen cura de nosaltres. Es tracta d'agrair les responsabilitats dels demés.
- Cercar el millor per nosaltres, sentint-nos orgullosos i fent sentir a la gent que ens envolta orgullosos.
- Intentar encomanar bon humor i "bon rotllo", tot oferint un bon model de comportament als altres.
- "Mimar" amb afecte i estimació les persones que ens envolten (pares, amics ...) per fer-los més feliços.
- Valorar la pau com a la millor via de resolució de conflictes i col·laborar en el seu compliment.
- Llarg etc.
Fins aquí algunes de les nostres idees. Abans d'acabar amb la meva exposició, voldria donar unes idees per reflexionar i consells de part de tots nosaltres.
En primer lloc, animem a tots els nens i nenes i adults a reflexionar sobre les responsabilitats que teniu, si les assumiu de la millor manera o teniu algun aspecte a millorar. Sou responsables amb vosaltres mateixos, amb els altres i amb les coses que en un futur us poden passar?
Us heu parat a pensar en el caos que es formaria si al matí no es llevessin els metges, bombers, policies, polítics, etc. i no complissin bé la seva feina i no es prenguessin bé la seva responsabilitat, de tot cor us diem després d'haver reflexionat que val la pena ser responsable, hi es que la responsabilitat és la clau que hauria de moure tot el món, la responsabilitat és la clau de l'èxit.
Bé , dones us animem a ser responsables i a encomanar aquesta responsabilitat a tothom, és fàcil i un futur millor ens esperarà

Gràcies i Bon dia.