Rodatge d'un documental

A finals d'octubre, els nens i nenes d'aquesta escola vàrem poder veure com es gravava una pel·lícula. Bé, més que una pel·lícula era un documental que realitzava la BBC, explicant la nostra guerra civil i més concretament el bombardeig de Guernika.

I on vam anar a veure-ho? Doncs, a la vora. A Granyena de les Garrigues. Sí, sí com us ho dic.

Granyena és un poble molt petitó que hi ha a 4 Km. del Soleràs, i va ser escollit per aquesta gent, junt amb molts d'altres pobles i ciutats com a escenaris d'aquest film.

Va ser molt divertit , però també molt pesat perquè repetien les escenes una i altra vegada. Pobres actors! I jo que em pensava que era tan descansada aquesta feina. S'aixecaven a la matinada per a poder filmar amb la sortida del sol i per a què els espectadors no els molestessin tant.

L'escenari que reproduïen era un mercat típic d'aquells temps, amb persones vestides tal i com anaven llavorens. Hi havia un capellà molt simpàtic amb un barret molt gros i una sotana molt empolsada.

Per la tarda es va gravar l'atac , amb un avió d'època que venia des de Saragossa. Volava molt baix i va ser formidable. Varen fer estallar bombes i semblaven de veritat amb foc i fum i amb un soroll infernal.

 

Els bombers, la policia i l'equip de seguretat de la pel·lícula vigilaven que no sortís ningú malparat.

 

 

 

 

 

Excursió a Barcelona

Amb moltes ganes vam anar a Barcelona. Feia molt temps que l'escola no hi anava. Anavem a visitar el Poble Espanyol i el Museu d'Història de Catalunya.

Al Poble Espanyol,després d'esmorzar, un guia ens va explicar què era i ens va fer recórrer molts dels seus carrers per a què veguessim les reproduccions i estils dels diferents edificis i carrers de diferents parts d'Espanya. Ens va agradar molt veure , a més, els diferents tallers d'oficis que encara es realitzaven de manera artesanal com ara el vidre, els brodats, les puntes de coixí...

 

Més tard, vam anar al Museu d'Història de Catalunya. Era impresionant. Quin edifici!
Allí ens van ensenyar els diferents vehicles que els homes han anat inventat al llarg dels temps.
Vam començar veient com transportaven les coses a l’època prehistòrica i com va sorgir la idea del carro . Més tard ja vam arribar a l’era romana i ens vam assabentar com feien els seus vaixells i que aquests portaven unes veles anomenades llatines. Aquests vaixells servien en un primer moment per transportar mercaderies per la mar Mediterrània. Posteriorment aquests vaixells es van fer molt més grans i portaven les tropes romanes per tots els llocs que els romans anaven conquerint.
A l’Edat Mitjana vam conèixer com anaven la gent d’un lloc a un altre ,ja fos amb carros tirats per cavalls i bous o muntats dalt d’un cavall. També vam veure els nous vaixells que es construïen en aquella època.
A l’Edat Moderna , vam saber que els vaixells funcionaven gràcies a la força del vapor de l’aigua i no de la força humana com fins llavors. Els medis terrestres, també, van evolucionar gràcies al motor de vapor i van aparèixer els primers ferrocarrils per anar d’un indret a un altre i a les ciutats hi havia els tramvies, dels quals hi havia exposada una mostra.
La bicicleta s’utilitzava per anar d’un lloc a un altre de la mateixa ciutat o per trajectes molt curts.
És a principis del segle XX que comença a aparèixer el cotxe. Però aquest és tan car que només el tenen les persones més riques.
A mitjans, finals dels anys 60 comença a normalitzar-se l’ús del automòbil amb el model Seat 600, que moltes famílies , a força de molts estalvis poden comprar-se per poder viatjar.
Per acabar el recorregut, ens van explicar que havíem arribat tan lluny com el fet de poder anar volant d’un lloc a un altre gràcies als avions. Com que no n’hi havia cap al museu havien muntat un gran mapa de Catalunya davall d’una sèrie de rajoles de vidre i et donava la impressió de que volaves per damunt de tota Catalunya. Era una situació molt especial.
A la nostra classe ens va agradar molt aquesta visita i esperem poder tornar-hi prou aviat per veure d’altres aspectes de les nostres vides al llarg del temps.

I per arrodonir la sortida , que millor que visitar el parc Güell i fer un mos entre la natura fruïnt de tan modernista paisatge.

La classe de Primària
CEIP del Soleràs

 

 

 

 


Ruta de les Garrigues

 

El Consell Comarcal de les Garrigues va convidar a tots els nens de les escoles que vulguessin a fer un recorregut per la ruta de l'oli.

Vam visitar dos tipus de cooperatives: una en la que encara fan l'oli de forma tradicional i una altra en la que ja ho tenen tot mecanitzat.

Vam començar visitant La Pobla de Cèrvoles. És un poble preciós, molt ben cuidat. Vam visitar un museu, que hi ha a l'ajuntament de la vila, sobre tot el procès de l'oli, des de que es recull l'oliva fins que arriba a casa nostra.

Després vam veure la seva cooperativa. Tot es fa manualment, amb les eines que sempre s'han utilitzat .

En acabar, vam anar al poble de l'Albi, on dinaríem més tard. Ens van ensenyar tot el poble: el call o barri dels jueus, l'esglèsia, el castell que estan restaurant...

Finalment vam veure la cooperativa de Cervià de les Garrigues. Allí, al contrari que al primer poble, tot esta automatitzat i el procès el realitzen les màquines.

 

 

 

 

 

Taller de pa

Una setmana abans de Nadal vam organitzar un taller de pa en el que els nens fessin ells mateixos uns panets.

Aprofitant que teniem entre nosaltres a un forner, ho vam organitzar tot. Cada nen havia de portar un quilo de farina.

En Facund, va portar tot el que faltava: el llevat, pasta mare del dia abans, els estris...

Així doncs vam començar pastant la farina amb aigua, llevat i una mica de pasta mare. Quan ja va estar ben barrejada , s'havia de deixar dormir una horeta que vam aprofitar per a jugar una estona al pati.

En entrar, en Facund va repartir la massa entre tots nosaltres i seguint les seves indicacions, tots els nens i nenes de l'escola vam fer un llengüet, un pa rodó i un panet amb forma de caragolet. Va ser molt divertit!

 

Quan el pa ja tenia les formes desitjades, els vam posar a la safata i ens els vam endur cap a casa, on els vam coure al nostre forn.

En provar-lo, després de que es refredés, no ens ho podiem creure. Aquell pa era boníssim i atipava...!

 

 

 

 

Animació lectora

El dia 20 de febrer haviem de celebrar la jornada d'animació lectora. Dic "haviem" perquè aquell dia va nevar a les Garrigues i com us deveu imaginar encara que vam poder arribar al Soleràs no vam poder pujar als Torms que era la seu de la festa. Pels nens de Juncosa era impossible poder sortir del poble i des de El Soleràs, encara que estava una mica millor era jugar-se la pell intentar fer el trajecte. La Mercè Aranega que era el personatge que ens venia a explicar els seus llibres tampoc va poder arribar i de moment s'ha ajornat tot fins un altre dia.

Per a fer una mica de boca us ensenyo com nevava per a que us en feu una idea.

Esperem que la nostra convidada pugui venir un altre dia i aquest cop si que celebrarem el dia de l'animació lectora.

 

 

 

 

Colònies CM i CS

Els dies 12,13 i 14 de març vàrem marxar de colònies al camp d'aprenentatge de La Culla a Manresa. Van ser tres dies molt intensos on vam viure junts amb els demés nens/es de la ZER i ho vàrem compartir tot.

Cap al migdia del primer dia, després d'un llarg viatge, vam fer una visita per la part més històrica de Manresa .

Visita a Manresa

 

Més tard, després de dinar, ens van portar a La Culla que és el nom del camp d'aprenentatge, per a que coneguéssim com era una masia catalana típica. Per acabar la jornada ens van portar a un rocòdrom on, un per un, vam escalar una paret. Va ser molt emocionant i no tots vam arribar a dalt de tot.

Casa-masia de La Culla i Rocòdrom

 

Després de sopar,vam jugar una estona amb els nostres i companys i vam marxar a dormir, bé és un dir, de dormir poc i de xivarri molt.

El segon dia va començar amb una reunió amb els monitors del camp per explicar-nos que veuriem. Anàvem a Cardona per a veure com era una mina de sal i fer una visita al castell de la ciutat.

Viatge a la mina de sal de Cardona

 

Conjunt arquitectònic del castell i de l'esglèsia de Cardona

Va ser esgotador. Tot el dia vam caminar i jugar, a més de conèixer moltes coses noves. I com volien arrodonir aquell segon dia, les mestres ens van portar al cinema on vam veure "Mortadelo y Filemón". Va ser un pal de pel·lícula.

El tercer dia va ser molt més suau. Després d'arribar al camp ens van ensenyar com era l'estació meteorològica i com funcionava. Després, al laboratori, vam fer experiments per a veure el procés de la inversió tèrmica i poder entendre millor què és el que havia passat l'any passat al Soleràs i el perquè s'havien mort les oliveres.

Estació meteorològica de La Culla i experiments d'inversió tèrmica

 

 

 

Colònies Educació infantil

 

Els nens d'Educació Infantil de la Zer vam anar els dies 7 i 8 d'abril a la granja-escola de"Les Obagues" a Juneda.

Van ser dos dies molt intensos en els que els nens van conviure entre ells i amb les seves mestres, fora del seu entorn familiar, realitzant noves activitats i envoltats de la natura.

Teniem programats dos tallers:

Taller de transformació de la llet

 

Taller de la granja

 

Som a Les Obagues