L'Inflable per Reciclar Saltant

Dies 17 i 18 de març de 2011

Ha quedat instal·lat al gimnàs de l'escola per romandre-hi fins el divendres 18 de març.

Els i les alumnes d'Educació Infantil i també els de Cicle Inicial i Cicle Mitjà de Primària han realitzat aquesta activitat lúdica i didàctica que serveix per a conscienciar sobre la necessitat de la recollida selectiva de residus.

L'inflable, per reciclar saltant!

Conscients de la necessitat d’informar i educar ambientalment els ciutadans, l’Agència de Residus de Catalunya del Departament de Medi Ambient i Habitatge posa a disposició dels ens locals un element que complementa les campanyes de foment de la recollida selectiva que s’estan duent a terme en
l’àmbit de tot Catalunya: un inflable gegant.

Amb aquesta proposta, l’Agència de Residus de Catalunya posa a l’abast de tothom una eina que, de forma lúdica i divertida, ajudi a comunicar els conceptes bàsics de la recollida selectiva i en fomenti la participació de la població. Aquest element de grans dimensions és un òptim recurs per instal·lar en llocs de gran afluència de gent aprofitant actes festius, celebracions locals, fires, etc.

L’inflable de la recollida selectiva és doncs un gran espai de joc que funciona com a recurs lúdic i alhora educatiu utilitzant el material pedagògic complementari.

Objectius

• Disposar d’un element de gran atractiu visual, tant per als infants com per els adults, i que actuí com a reclam difusor dels actes en que estigui emmarcat.
  • Reforçar la participació dels ciutadans en la recollida selectiva de residus domèstics, incidint directament en els més joves i indirectament també en els adults, a partir de la diversió.
  • Dotar d’un recurs lúdic-festiu i alhora didàctic als municipis que ho demanin.
  • Donar a conèixer als infants com es realitza la separació, en origen, dels residus.
  • Reforçar el camí per assolir les fites marcades en el nou model de gestió.

Activitat didàctica
  Descripció
La proposta didàctica consisteix en aconseguir que un grup d’infants i joves juguin a l’inflable tot posant uns coixins (amb dibuixos de residus) al lloc que correspondria (contenidors de recollida selectiva o deixalleria) per a fer-ne el tractament més adequat. Aquesta activitat pretén divertir i educar els infants i joves de 3 a12 anys.

Objectius

• conscienciar i promoure la reducció de residus que produïm.
  • treballar els diferents tipus de materials que composen els residus.
  • conèixer el sistema de recollida selectiva del municipi.

Metodologia

• Un monitor fa una explicació participativa amb els infants sobre les 3R; Reduir, Reciclar, Reutilitzar; les bones pràctiques personals i la recollida selectiva.
  • Després l’activitat continua sobre de l’inflable, en la que els infants han de posar cada residu, dibuixat damunt d’un coixí inflable, al seu contenidor; al mateix temps que juguen saltant

Descripció tècnica

• L’inflable per reciclar saltant” és un element de grans dimensions (pentàgon que avarca un àrea 10x14 m de base i 3 m d’alçada) format per un gran espai de joc, simbolitzant els diferents contenidors de recollida selectiva: tres dels vèrtexs simulen el contenidor de paper, de vidre i d’envasos, de forma rodona, al centre hi ha representat el contenidor de matèria orgànica, de forma quadrada, al quart vèrtex es representa la deixalleria , i al cinquè es representa la nova incorporació del contenidor per a la fracció resta, de forma rectangular.
  • Material complementari: residus en forma de coixí per a fer l’activitat educativa.
  • Destinataris: infants de 3 a 12 anys.
  • Durada de l’activitat: 15-30 minuts aprox. per sessió.
  • Nombre de participants per sessió: 12-14 durant l’activitat guiada i 25 quan s’utilitzi com a espai lúdic.
  • Servei de dinamització de l’activitat per a voluntaris de la Creu Roja

Requisits de muntatge
  Per al muntatge de l’inflable cal disposar de:
  • Un responsable, localitzable durant tota l’estada
  • Cuatre o cinc ajudants de la brigada o voluntaris per al muntatge i desmuntatge.
  • Espai mínim de 10x14 m de base i 3 m d’alçada.
  • El pes aproximat és de 400 Kg
  • Tanques per delimitar tot l’espai de joc.
  • Presa de corrent a menys de 50 m amb una potència mínima de 2.000 W.
  • Bona accessibilitat amb cotxe, terreny pla i preferiblement sense sorra.