Projecte de Ciències Naturals

El Laboratori

L’interès de l’escola per posar en funcionament el laboratori de l’escola, (molt poc utilitzat fins ara) juntament amb la possibilitat de destinar un professional del centre a organitzar el laboratori i preparar i coordinar experiències, ens ha dut a elaborar aquest projecte.
També ha influït en la posada en marxa del projecte l’augment d’una hora lectiva diària a Primària, que ens permet aprofundir més en els temaris, dedicant-hi més temps curricular.

El projecte de Naturals pretén ser un complement de l’assignatura de Medi Natural que aplicarà, al laboratori i algunes vegades "in vivo", els coneixements que els alumnes hauran adquirit prèviament a la classe. Es tracta que, mitjançant una sèrie de pràctiques i experiments, els alumnes aproximin més a la seva realitat allò que fins ara llegien i aprenien als llibres.Repassant el Currículum de Primària en l’àrea de Coneixement del Medi Natural, aquest projecte tindria cabuda en molts dels objectius generals de l’àrea: 1, 2, 3, 4, ...

però sobretot en el 6 "Manipular correctament, i de forma cada vegada més acurada, els materials, aparells i instruments de laboratori i de camp previstos per a l’aprenentatge experimental" (pàgina 47).

El Currículum també destaca en els continguts el Treball experimental (objectius de l’1.1 fins al 1.13, pàgines 47 i 48). I com a objectius terminals destacar del nº 1 al 13 de les pàgines 48 i 49. De les orientacions didàctiques és important l’aprenentatge de procediments en el coneixement del medi natural.

Així cal:
  • Promoure activitats amb l’objectiu d’ensenyar el procediment com a tal, sobretot quan s’introdueixen tècniques o estratègies que l’alumne mai ha fet servir.
  • Dissenyar activitats que proposin la utilització de procediments de diverses menes quan hagin de realitzar un treball experimental.
  • Dedicar temps a les activitats experimentals, que fan possible la comprensió persistent dels conceptes i afavoreixen l’adquisició de processos científics.

Amb tot el destacat anteriorment, hem elaborat aquest projecte que començarà aquest curs. I es tindran en compte els següents aspectes:

1. S’aplicarà a tota l’etapa de Primària: de 1r a 6è.
  2. S’intentarà fer el màxim de pràctiques possibles, d’acord amb el temari de l’àrea de Medi Natural. Al Cicle Inicial aquest temari també inclou medi social i per tant aquests temes no es treballaran en aquest projecte. Als altres cicles CM i CS, es treballen els dos medis per separat, i ens centrarem a fer experiències del medi natural, intentant fer-ne de cada tema.
  3. Els grups seran d’entre 12 i 14 alumnes.
  4. Hi haurà dos mestres al laboratori: la mestra que ha preparat l’experiència, els materials i les fitxes, i el/la mestre/a que imparteix l’assignatura de medi natural.
  5. El material necessari es traurà del laboratori, de les demandes als alumnes (ampolles buides, envasos de plàstics, ...) i/o del que hagi de comprar l’escola.

El mètode a seguir per la realització de les pràctiques sempre serà el mateix, seguint les passes del Mètode Científic:

1. Conèixer l’experiència a realitzar
  2. Preparació del material necessari
  3. Explicació del procediment a seguir
  4. Formulació d’hipòtesis
  5. Realització de l’experiment
  6. Recull dels resultats
  7. Elaboració de les conclusions
  • De cada experiència l’alumne omplirà una fitxa que consta dels següents apartats (que són els mateixos sigui el curs que sigui):
    • Nom, curs i data (a omplir)
    • Títol de la pràctica (ja donat)
    • Material (ja donat)
    • Procediment (ja donat)
    • Esquema o dibuix (per omplir)
    • Conclusions (per omplir)

Amb aquest projecte ens volem assegurar que tots els alumnes realitzen les mateixes pràctiques, coneixen el funcionament de diferents aparells i s’acostumen a treballar d’una manera diferent (treball en petit grup) i en un lloc no habitual per a ells.