El poble de Balsareny

Ver mapa más grande

Adreça

. Telèfon i Fax: 93.839.61.88

. C/. Carrilet, 8 - Balsareny (08660)

a8001583@xtec.cat

Situació

Es troba a la comarca del Bages. Al nord limita amb els municipis de Navàs i Gaià; al sud i a l’est ho fa amb Sallent i a l’oest amb Castellnou de Bages.
El riu Llobregat travessa de nord a sud el municipi.

Quatre dades

. Extensió del municipi : 36’64 km2

. Alçada: 327m

. Nombre d’habitants: 3.520 (l'any 2008)

. Activitats econòmiques: és important l’explotació de sals potàssiques; la producció agrícola és poc rellevant, mentre que en la producció ramadera destaca el sector porcí . El sector de l’automoció és el que té més importància en la producció industrial.

Llocs d’interès

Castell de Balsareny

La primera fortificació està datada ja al s. X. La construcció actual és una obra gòtica amb elements dels XIV-XV. Les avanguardes i l'anomenat castell dels moros (sobre la carretera), són construccions fetes durant les guerres Carlines.
L'edifici es troba dalt d'un estratègic turó sobre el riu Llobregat. Es conserva en molt bon estat i encara es pot contemplar el tinell, els arcs de planta baixa, la portalada d'entrada, restes del pont llevadís, els merlets i restes de muralles.

Ermita del castell

Capella romànica dels s. XI-XII situada al costat mateix del castell. Es troba molt ben conservada. S'hi venera la imatge de la Mare de Déu.

Colònia Soldevila

Conjunt industrial fundat l’any 1897 per Josep Soldevila. Les filatures, que duran molts anys foren l’activitat per antonomàsia, han estat substituïdes actualment per la manipulació del cartró.
La colònia conserva els elements característics d’una colònia industrial, ja que el conjunt no ha sofert cap modificació urbanística.
Cal destacar l’església de Sant Esteve.

Església de Sant Esteve

Situada a la colònia tèxtil, conserva els àbsis romànics del s. XI i la volta de canó. L'estil és perfectament observabvle des de l'interior ja que per la part exterior està completament transformada.

Santa Maria de Ferrans o Sobirana

Ermita romànica datada del s. XII i dedicada a Sant Ramon. Ha estat restaurada darrerament.

L'Alou

Ermita dedicada a Santa Margarida. Segles XII i XIII.

Festes d'interès

La Festa dels Traginers

És una festa declarada d'Interès Turístic Nacional. Se celebra cada any el diumenge abans de Carnaval.
Els carrers s’omplen de traginers i de carros, de tradició i d’ofici, per representar la forma més eficient de portar mercaderies d’un lloc a un altre.

Alguns dels actes que es porten a terme són:

- Missa i benedicció d'animals
- Cercavila amb banda de música i cavalcada de cavalleries pels carrers del poble.
- Torrada del traginer
- Ferrada i esquilada de bestiar
- Mercat tradicional
- Taverna del traginer i rebost
- Curses hípiques

Els pastorets

A Balsareny es representen "Els Pastorets" o "L'adveniment de l'infant Jesús" de Josep M. Folch i Torres. Durant 50 anys aquesta obra s’ha representat al teatre de la Colònia Soldevila.
Des de fa dos anys es celebren a la Sala "El Sindicat".
Es porten a terme 4 funcions durant les festes nadalenques.

Fira d'artesans

Se celebra un cap de setmana de novembre. Un bon grapat de parades situades a la plaça de la Mel ofereixen als visitants la possibilitat de comprar diferents objectes relacionats amb les festes de nadal ( pessebres, figuretes... ), de conèixer oficis curiosos, de tastar productes alimentaris...

Festa Major

És la festa en honor a Sant Marc, el patró del poble. Es celebra el 25 d'abril. Moltes activitats lúdiques i culturals configuren la diada.
Un dels actes més característics de la festa és el Ball de la Faixa ( a càrrec dels alumnes de 5è de l'escola), juntament amb el Ball de bastons (a càrrec dels alumnes de 6è de l'escola), gegants i grallers.