RACONS

En el treball per racons, els alumnes, en petits grups, realitzen simultàniament diverses activitats d´aprenentatge. Aquesta metodologia de treball ens permet integrar les tasques als ritmes de treball dels diferents alumnes.

Són activitats que es realitzen a la tarda, dividint la classe en quatre espais diferents, on els alumnes en petits grups (màxim de sis nens/es) poden escollir quina activitat volen fer.

Cada setmana es programen activitats diferents, atenent als quatre apartats que volem treballar:

· Racó d´expressió plàstica.
· Racó de joc simbòlic.
· Racó de percepció.
· Racó de motricitat fina i preescriptura.

El treball per racons permet aprendre d´una forma lúdica, creativa, pedagògica i sistemàtica i posa en relació els nous continguts amb els coneixements previs, afavorint els aprenentatges significatius. Al mateix temps, afavoreix el desenvolupament de l´autonomia personal, l´acceptació dels altres i l´ordre, com a element de convivència i treball individual.

Objectius del treball per racons:

- Respectar el ritme individual de cada nen/a.
- Augmentar l´autonomia dels alumnes i la seguretat en el treball.
- Potenciar la responsabilitat.
- Afavorir les capacitats de concentració i experimentació.

Característiques dels racons:

- Número de sessions: Quatre sessions setmanals d´octubre a maig.

- Alumnes a cada racó: El número màxim per racó és de 6/7 alumnes.

- Lloc: Un espai determinat per l´activitat del racó, dins de l´aula.

- Temps de durada de cada sessió: A P-3 la durada es de 45 minuts. A P-4 i a P-5 oscil·la entre 45 minuts i una hora.

- Periodicitat: La mateixa sessió durarà tota la setmana. Es fan racons de dilluns a dijous.

- Horari: Els racons es porten a terme en horari de tarda. Les sessions comencen a les 15 h.

- Rotació i elecció: Els alumnes passen per tots els racons de forma rotativa, escollint quin dia hi volen anar.

Paper de l'adult:

- Programar els racons, organitzar-los en l´espai i abastir-los el material.
- Oferir estímuls, engrescant els alumnes amb les activitats.
- Fer el seguiment dels aprenentatges que fan els nens i les nenes.

Seqüenciació:

- Calendari: les activitats són longitudinals, al llarg de tot el curs.

- Un mateix racó pot anar variant al llarg del temps.

- Les diferents activitats s´aplicaran de manera seqüenciada des de P-3 fins a P-5, tenint en compte l´ensenyament en espiral d´aquesta etapa.

Avaluació:

- Llistat d´assistència: els alumnes deixaran constància del seu pas per un determinat racó, enganxant un gomet o posant una aspa o una rodona a la graella d´assistència.

- De forma periòdica s´avaluarà si s´han assolit els objectius del racó o si cal canviar alguna cosa, tant sigui respecte als agrupaments dels alumnes com a les activitats que s´han realitzat.