L'edifici i les instal·lacions*
L'actual edifici, inaugurat el 1992, és una construcció noble de 1811 (Palau Dou), d'estil neoclàssic, projectada per l'arquitecte Antonio Celles Azcona (1775-1835) on va habitar fins l'any 1936 la família del marquès de Dou. En aquest edifici hi va nèixer el 13 de juny de 1885, Ramon d'Alòs Moner.

Façana principal (1993)

Durant la Guerra Civil (1936-1939), la família del marquès de Dou va haver d'abandonar el Palau i va marxar a l'estranger. Acabada la guerra, s'hi va instal.lar l'escola Cervantes. Recentment ens va visitar la filla del Ramon d'Alòs Moner acompanyada pels seus fills. Ens va explicar els records d'infància quan visitava els seus avis: l'escala que donava al jardí, les palmeres, el gran saló amb una important llar de foc (ara Aules Pablo Picasso i Marie Curie) i les cambres del primer pis.

La senyora d'Alòs-Moner (néta del marquès de Dou) durant la seva visita a l'escola (Foto: Eva Guillamet; maig 2009)

L'any 1944, una "Orden del Ministerio de Educació Nacional" que establia "El arreglo escolar de Barcelona", va definir el "Grupo Escolar Cervantes" com una escola nacional graduada de nens amb 10 seccions.
L'Ajuntament de Barcelona va comprar l'edifici l'any 1964.
El Palau Dou es va anar degradant fins arribar quasi a un estat ruïnós. En algun moment es va parlar d'ubicar l'escola Cervantes a l'edifici de l'antiga caserna del Convent de Sant Agustí.
Entre 1988 i 1993, durant les obres de rehabilitació, l'escola es va traslladar al número 31 del carrer Iradier (Sarrià).

La costosa rehabilitació projectada per l'equip de construccions escolars de l'Ajuntament de Barcelona, es va dur a terme amb una voluntat evident de dignificar l'escola pública i amb l'intent d'adequar els espais de l'escola a la proposta pedagògica de la innovació educativa. L'empremta de la Marta Mata i Garriga, llavors regidora d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona, hi és present. El resultat va ser un magnífic edifici, amb una imponent zona "noble", coronada per la lluerna, al voltant de la qual gira la vida de l'escola.

L'accès a pràcticament totes les instal.lacions és fàcil, el que permet l'acollida de persones amb dificultats de moviment. des del curs 2008 es va implemetar al centre el programa "Heura" i actualment totes les dependències de l'escola disposen de punts de treball TIC amb connexió a la xarxa i WiFi.

Fotos dels espais de l'escola
Fotos de les obres de rehabilitació
Enllaç a l'article de Juan Bassegoda: Vida y obra del arquitecto Antonio Celles Azcona (1775-1835)

*Nota: part de la informació sobre el Palau Dou i la seva vinculació amb l'escola Cervantes és resultat de la recerca en l'hemeroteca virtual de La Vanguardia. Algunes dades s'haurien de contrastar amb les fonts.

Anar a la pàgina principal